Programmering af uProssecor

Hej alle

Jeg har iden til et projekt som jeg gerne vil i gang med. Men mangler en del viden omkring at programmere en uProssecor. Er der nogen der har nogen fif til hvordan man kommer i gang, evt erfaringer med starter kits. Og vil det være klogt at gå frem i evt c frem for maskinkode.

MvH Michael

Køber et kit og prøver at lave forskellige opgaver på det.

Det kommer lidt an på MPU'en størrelse og projektet.

Assembler:

Bedre kontrol over alle MPU'ens resourcer. Lavt overhead i memory forbrug, det er væsentlig på de helt små MPU'er. Lettere at lave optimerede (interrupt) rutiner, med lavt overhead. Giver bedre forståelse af MPU'ens opbygning.

C: MEGET lettere at lave beregninger. Der skal skrives væsentlig færre linier kode. Du slipper for at lære assembler programmering. I nogle tilfælde kan det dog være nødvendigt at lave enkelte rutiner i assmebler. Mere overskuelig til større projekter.

Reply to
HKJ

Det vil nok være klogt at undgå assembler. Et C program er ens uanset hvordan maskinens instruktionssæt ser ud. Kaster du dig over assembler, er det forskelliget fra processor til processor familie.

Så vil jeg nok gå frem i c. Er der nogen som har erfaringer med nogen gode starter boards/kits med masser af mugligheder.

/michael

Men har man lært assembler til en processor så kræver det forsvindende lidt tilpasning at skrive assembler til en anden processor. Jeg har uden problemer skrevet assembler til Motorola 68k, PIC16F877, TMS320C25 og TMS320C6711 efter at have lært det første gang på en PIC16F84. Jeg mener nu engang at man som førstegangsbruger af en mikroprocessor er bedre stillet hvis man starter med assembler og derefter overvejer højniveausprog når man forstår hvordan alting virker. Det giver i mine øjne en langt bedre forståelse og langt bedre værktøjer til at forstå og løse eventuelle problemer der opstår ved højniveauprogrammering.

Reply to
Thomas Thorsen