Programmering af uProssecor

Hej alle

Jeg har iden til et projekt som jeg gerne vil i gang med. Men mangler en del
viden omkring at programmere en uProssecor.
Er der nogen der har nogen fif til hvordan man kommer i gang, evt erfaringer
med starter kits.
Og vil det være klogt at gå frem i evt c frem for maskinkode.

MvH Michael

Re: Programmering af uProssecor

Køber et kit og prøver at lave forskellige opgaver på det.

Det kommer lidt an på MPU'en størrelse og projektet.

Assembler:

Bedre kontrol over alle MPU'ens resourcer.
Lavt overhead i memory forbrug, det er væsentlig på de helt små MPU'er.
Lettere at lave optimerede (interrupt) rutiner, med lavt overhead.
Giver bedre forståelse af MPU'ens opbygning.

C:
MEGET lettere at lave beregninger.
Der skal skrives væsentlig færre linier kode.
Du slipper for at lære assembler programmering. I nogle tilfælde kan det
dog være nødvendigt at lave enkelte rutiner i assmebler.
Mere overskuelig til større projekter.

Re: Programmering af uProssecor

Det vil nok være klogt at undgå assembler. Et C program er ens uanset
hvordan maskinens instruktionssæt ser ud. Kaster du dig over assembler,
er det forskelliget fra processor til processor familie.

Bo //

Re: Programmering af uProssecor

Så vil jeg nok gå frem i c.
Er der nogen som har erfaringer med nogen gode starter boards/kits med
masser af mugligheder.

/michael

Re: Programmering af uProssecor

Men har man lært assembler til en processor så kræver det forsvindende lidt
tilpasning at skrive assembler til en anden processor. Jeg har uden
problemer skrevet assembler til Motorola 68k, PIC16F877, TMS320C25 og
TMS320C6711 efter at have lært det første gang på en PIC16F84. Jeg mener nu
engang at man som førstegangsbruger af en mikroprocessor er bedre stillet
hvis man starter med assembler og derefter overvejer højniveausprog når man
forstår hvordan alting virker. Det giver i mine øjne en langt bedre
forståelse og langt bedre værktøjer til at forstå og løse eventuelle
problemer der opstår ved højniveauprogrammering.

Site Timeline