Programerbare delere

Hej NG!
er der nogen der kan hjælpe mig med et par kredse fra Siemens:
Jeg ville gerne kunne finde databladene på en :

1) S89

2) S 187 B

de sidder i mit tilfælde i syntesen på en Shipmate 8000 som jeg regner med
at få til at køre på 2m båndet
Mvh Niels Holm

Re: Programerbare delere
Hej Niels
Jeg har ledt forgæves, måske et diagram ville hjælpe.
Kredsene må få input fra kanalvælgerne på en eller anden måde.
Erik

Re: Programerbare delere

med
Hej Erik!

Et diagram hjælper ikke meget, derfor ville jeg se hvordan de to kredse
arbejder.Den MEGET sparsomme tekst om syntesen i manualen fortæller at S89
deler med 100 hhv 101 afhængig af kontrolsignalet på pin 15 fra S187B som
indeholder tre tællere en M tæller, en A tæller og en reference tæller.

Der er desuden mulighed for at få programmeret 10 "P" (private) kanaler ind
i radioen, men der står ikke et kvidder om hvordan disse kanaler skal
programmeres. Det er nok producentens mening at producenten og ingen andre
skal kunne programmere radioen. eller også er jeg bedre vant med Stornos
dokumentation.
Mvh Niels

Re: Programerbare delere

Forutsatt at du mener 74S89 og 74S187:

74S89, 64 bit read/write memory, 16 bit 4words
pin 1    AD A
pin 2    /ME
pin 3    /WE
pin 4    DI1
pin 5    /DO1
pin 6     DI2
pin 7    /DO2
pin 8    GND
pin 9    /DO3
pin 10    DI3
pin 11    /DO4
pin 12    DI4
pin 13    AD D
pin 14    AD C
pin 15    AD B
pin 16    VCC

74S187, 1024 bit read omly memory
pin 1    AD G
pin 2    AD F
pin 3    AD E
pin 4    AD D
pin 5    AD A
pin 6    AD B
pin 7    AD A
pin 8    GND
pin 9    DO4
pin 10    DO3
pin 11    DO 2
pin 12    DO 1
pin 13    /S1
pin 14    /S1
pin 15    AD H
pin 16   VCC

HM

Re: Programerbare delere

Den kan laves om "har selv en stående der er ombygget".

Jeg har ingen data blade på stumperne men har en service manual til en
Shipmate RS-8000 VHF radio.

S89 er en 100/101 (ECL) divider.
S187 er en synthese IC med indbygget ref divider og en A og en M counter.

A counteren styre S89 divideren.
A1 pin 5 Forbundet til GND
A2 pin 4
A4 pin 3
A8 pin 2
A16 pin 28
A32 pin 27
A64 pin 26

M counterens output har fat i fase detektoren.
M1 pin 25
M2 pin 24
M4 pin 23
M8 pin 22
M16 pin 21 Forbundet til + 10V
M32 pin 20 Forbundet til + 10V
M64 pin 19 Forbundet til + 10V
M128 pin 18 Forbundet til GND
M256 pin 17 Forbundet til GND

PS Der står ikke noget i manualen om beregning af frekvenser men jeg vil da
komme med et bud på det.
Lad os nu sige at vi vil sende på VHF Kanal 1 = 156,050MHz.
M skal være 001111100b. = 124d.
A Skal være 01010100b. = 84d.

Frq = ((100*M)+A)*12,5K
156,050M = ((100*124)+82)*12,5K
100 kommer fra S89 deleren.
12,5K er den frekvens der sammenlignes med i S187B

--
Hilsen
   Peter N Petersen

med
da

Hej Peter!
Jeg har også en manual.
Har du evt noget på skrift om hvordan ombygningen af din Shipmate er
foretaget. Mit umiddelbare bud er at S89 nok skal dele med noget andet end
100/101 (hvorfor kan den dele med både 100 og 101??)
Prommerne skal vel også have et andet indehold end de har i dag?

Mvh Niels

Re: Programerbare delere

Det er en jeg har købt for snart mange år siden og der var den lavet om så
jeg har ikke noget om hvordan den laves om til 2m.

Den skal kunne laves om uden at udskifte deleren.
Grunden til at man bruger en x/x+1 deler er at de er rimelig nemme at lave
til høje frekvenser.

Det er klart at de skal udskiftes men det er nok ikke det eneste der skal
laves, du skal sikkert også lodde nogle små kondensatore i VCO'en og i
deverse HF filtre.

PS hvis du vil prøve at flytte den til 145,000MHz så prøv følgende:
TX: VCO14%5,000MHz.
M11%6d. (1110100b.)
A=0d. (0b.)

RX: VCO13%4,300MHz (145,000MHz - 10,7MHz).
M10%7d. (1101011b.)
A44%d. (101100b.)

PS Det er meget let at regne ud hvad M og A skal være.
1) Find ud af hvad VCO frekvensen skal være.
2) Divider 12,5K op i VCO Frekvens
3) De 2 sidste cifre er indholdet af A tælleren
4) De andre cifre er M tælleren

145M/12,5K11%600
134,3M/12,5K10%744

Håber du kan se logiske i det.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Tak for hintet, jeg vil sætte mig i ro og mag og kikke nærmere på det
Mvh Niels

Re: Programerbare delere
Hej igen!
Nu har jeg lavet mig et lille regneeksempel. Det lader søreme til at du har
"knækket koden", godt Exell kan omregne mellem talsystemer.

1k tak

Mvh Niels

Re: Programerbare delere
har

Det er jo bare en "dual modulus synthesizers" så det burde ikke være så
svært.

Glemte lige at der kan være et lille problem, det er ikke sikkert at A
tælleren må være = 0 men det kan du jo prøve.
Hvis A ikke må være 0 så kan du trække 1 fra M og så sætte A = 100d. det
skulle gerne give den samme frekvens.

PS hvis du kan fjerne forbindelsen fra A1 til stel så har du mulighed for at
lave 12,5Khz kanal afstand i stedet for 25KHz.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Re: Programerbare delere

Så er der jo ikke nogen "ko" på isen, jeg ved bare at hvis det er en LMX1501
IC der bliver brugt så går det galt.

Håber du får det til at virke.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

LMX1501

Lige et sidste spørgsmål:
I din radio: Er der lavet om på det oprindelige layout omkring
kanalomskiftere og de tre prommer, Jeg tænker på om der er indsat en anden
type (8bits) prom, for den måde man har komstrueret det på finder jeg
mildest talt ret kryptisk. Man er jo nødt til manuelt at lave en tabel med
bitmønsteret  med de 3 gange 4 bits, med M bits og A bist i skøn blanding
til alle kanaler (jeg refererer til manualens side 10 - 11) desuden virker
adresseringen af prommerne meget kaotisk. Konstruktøren har af en eller
anden grund inverteret 10er omskifteren. Og det er dette forhold jeg kunne
forestille mig man med fordel kunne modifisere så adresseringen blev mere
overskuelig.
Nu har jeg lavet et regneark i Exell, men omregningen medfører em manuel
indtastning inden jeg har en tabel som den i manualens side 10 - 11, så der
er rig mulighed for slåfejl. Jeg havde i hvert falt ret meget besvær med slå
og tællefejl i aftes da jeg skulle afprøve regnearket med de eksisterende
maritime VHF kanaler.
Mvh Niels

Re: Programerbare delere
der
slå

Jeg har ikke haft den lukket op så jeg ved ikke noget om hvad der er lavet
om, men vil da lige prøve at åbne for kassen.
Hvis prommerne er monteret i sokler så kan det jo også være at jeg kan lave
en hex fil til dig.

--
Hilsen
   Peter N Petersen