Program Stykliste / BOM database

Jeg er længe forgæves ledt efter en database, der kan anvendes til
styklister / Bill of materials (BOM) i en lille elektronik-virksomhed.
Det skal være muligt at oprette komponenter (f.eks. en modstand).
Komponenterne skal kunne inkluderes i en stykliste til en undersamling
(f.eks. et monteret print). En undersamling og komponenter skal kunne
inkluderes i en stykliste for et produkt (f.eks. bestående af et monteret
print, et kabinet og en papkasse).
Når man ændre prisen på en komponent, skal ændringen slå igennem alle
steder, hvor den indgår så man med det samme kan se den nye kostpris for
produktet.

Jeg har fundet et lille Canadisk program der kan det jeg eftersøger, nemlig
"Advanced Bill of Materials" som findes her http://www.advancedbom.com /
En test af programmet har desværre afsløret at det ikke kan arbejde med
Europæisk valuta, herunder Danske kroner og ører.

Er der nogen, som har kendskab til et sådan database-program, evt. blot et
hint til hvor jeg skal søge videre?
Det må naturligvis gerne koste noget, blot prisen er rimelig.

Bemærk: Spørgsmålet er postet i både dk.erhverv og dk.teknik.elektronik da
elektronik-folkene muligvis har svaret

Re: Program Stykliste / BOM database

Hej,

Jeg ved ikke om det er en brugbart for dig, men jeg ville bruge altium
designer, eller andet cad program der kan styre det og varianter, det skal
så hente værdierne fra en af de understøttede databaser... bla SQL mener jeg

Kasper

Re: Program Stykliste / BOM database

Det tidligere Concorde ka netop det, og fås til en rimelig pris, mener
det blev købt af M$ og skiftede navn, har en ligth version liggende.

Kigger lige på den.

mvh Erik

Re: Program Stykliste / BOM database

 > Det tidligere Concorde ka netop det, og fås til en rimelig pris, mener

Er den også egnet når vi taler om elektronik-komponenter, altså rigtig mange
varer-numre for f.eks. modstande og kondensatorer?
Mit nuværende regnskabsprogram, SummaSumarum, kan også lave simple
styklister. Det er sikkert ok hvis man er smed med et begrænset antal
forskellige komponenter/varenumre, men komplet ubrugeligt til styklister for
en række printkort.

Egentligt vil jeg helst ikke have mine styklister rodet sammen med mit
regnskab. Jeg har ikke ambitioner om en komplet lagerstyring, da det vil
være at skyde gråspurve med kanoner i mit lille enmands-firma.

Re: Program Stykliste / BOM database

Ja det er den vi brugte den til stklister til toptykker med under
stklister. Så vil mene den ka klare det.

  Grænsen i antallet af komponenter ligger i databasan, svjh køber man
databasestørrelse efter behov. Vi havde igvertfald samlige biler på
danske marked liggende iden med stklister til topstykke(print) mm, plus
dertil hørende dele(komponenter) liggende i den.

kJeg ka endda sætte den op for dig sku det være.

mvh Erik

Re: Program Stykliste / BOM database

Microsoft C5 kan sagtens løse opgaven.

Ja

Du kan sagtens håndtere det i en C5 uden at blande dit regnskab ind i det.
Det er en parameter, man sætter op - nemt.

Mvh Maria

Re: Program Stykliste / BOM database

Hvad er fejlen da?
Er det ikke et spørgsmål om opsætningen af computeren mht. punktum og komma?
Når den opsætning laves, skal der også laves om på opsætningen for valuta,
for at det slår helt igennem.
Vi har på jobbet bøvlet en del med netop det problem.

Uffe Bærentsen

Re: Program Stykliste / BOM database

Ikke at jeg skal gøre mig klog. Men blot være til inspiration.
Det du skal lede efter er en lagerstyring med stykliste-nedbrydning.  Jeg
har for mange år siden anvendt sådan et program.En søgning på Google giver
et hav af firmaer der tilbyder noget sådant. Bedste søgning er lader til at
være: "Lagerstyringsprogram"
Jeg fandt bl.a.dette hvor du downloade en demo.:
http://www.rainbow-software.dk/product.php?id_product25 %

--
MVH.
Finni

Re: Program Stykliste / BOM database

Så simpelt er det desværre ikke.
Der er mange, der laver programmer til lagerstyring, men man kan ikke lave
styklister til undersamlinger og produkter i dem, det kan man heller ikke i
det program du har fundet.

Re: Program Stykliste / BOM database

Du kunne prøve Capture CIS. Det kan hvad man har brug for.

Bo //

Re: Program Stykliste / BOM database

Det lyder som noget der er ret nemt at lave i f.eks. MS access, som en lille
relationsdatabase med 3 tabeller: komponenter, produkter og styklister

Re: Program Stykliste / BOM database

Ja, det lyde nemt, men det er det ikke.
Det som Allan er ude efter er ikke kun styklisten, men også en cost-rollup.

Det er jeg ikke sikker på jeg ville påtage mig i Access.

(Har lavet cost rollup til HP's ERP systemer - engang).

Stig Johansen

Re: Program Stykliste / BOM database

Jeg syntes også selv det umiddelbart lød som en let løsning i Access, og har
som sagt også været igang.
Jeg tog udgangspunkt i et eksempel på hvordan man kan lave faktura i Access.
En faktura ligner en stykliste, hvor man tilknytter varer/komponenter som
har en kostpris og beregner en totalpris.

Hvad ligger der i begrebet "cost-rollup" og hvorfor vil det være et problem
at lave i f.eks. Access?

Re: Program Stykliste / BOM database
//
Cost roolup indbefatter mellemvarer dvs. varer med en selvstændig
styklist, der indgår i styklisten for hovedvaren eller indgår i en
mellemvare med et højere niveau. Afhængig af produktionstekniske
forhold, lagerbindinger, produktets kompleksitet etc. kan mellemvarer
nemt forekomme i fem eller flere niveauer. Populært sagt: styklister der
indgår i styklister.

Det er ikke et problem at udføre disse manøvrer i Access, men man skal
nok være rimeligt velbevandret i både Access og tilhørende Visual Basic.

Mvh. Bjarne L.

Re: Program Stykliste / BOM database

Tak for din forklaring :o)
Ja, jeg har også behov for at styklister kan indgå i styklister (f.eks.
undersamlinger og monterede printkort). Produktionstekniske forhold,
lagerbindeinger mv. er langt ud over mit ambitionsniveau.

Det var også der jeg kik lidt i stå med mit Access-forsøg.
Jeg er vant til at programmere, dog ikke Access og Visual Basic. Jeg har et
par ideer til hvordan det kan løses, men nu kniber det pludselig med tiden
til at "lege" :o)

Re: Program Stykliste / BOM database

Det er så kun, hvis man producerer fra bunden.

Rent regnskabsteknisk, skal man så "om-beregne" værdien af de
del-komponenter, man allerede har, fordi der sker ændring i prisen på
nyindkøb af komponenter?

F.ex. Ændrer kostprisen på at bygge en radio sig, fordi prisen på
modstande ændrer sig, hvis man allerede har færdige forstærker- og
tuner-moduler liggende?

Leif

Re: Program Stykliste / BOM database

Det skal IKKE bruges regnskabsmæssigt

Nej, men det gør den næste gang man producerer en ny portion tuner-moduler.
Lige nu er det for besværligt at sikre sig at dækningsbidraget på et produkt
ikke langsomt skrumper ind fordi prisen på elektronik-komponenter kører op
og ned.

Re: Program Stykliste / BOM database

Øh, kan freecad ikke alt det?

Re: Program Stykliste / BOM database

Det ved jeg ikke. Kender ikke Freecad, det var jo derfor jeg oprettede
spørgsmålet ;o)

Når jeg kikker Feature listen kan jeg ikke få øje på noget, der peger i den
retning. For mig at se er det et rent CAD/CAM-program.
http://sourceforge.net/apps/mediawiki/free-cad/index.php?title=Feature_list

Er det det samme program du havde i tankerne?

Site Timeline