processor

Hallo,

I,m looking for a processor > TMS9980ANL
Who can help me

greetz Hans

Re: processor

Try looking in the stores named on
   <http://hjem.get2net.dk/hkj/ElectronicShops.html
Some of them might have that circuit.

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: processor

This is a museum part, and no normal distributer has it in stock. Last
orderdate was about 1992.

Try partminer:
http://www.partminer.com/page/5555/pm5555.html

If my memory is right, it was introduced in 1976, same year as DataGeneral's
microNOVA

The TMS9980 was mainly used in industrial equipment, due to its fast process
switching.

Bo //

Re: processor

Måske kunne den skifte process hurtigt, men processoren var ikke hurtig.

Arbejdsregisterne var placeret i ekstern ram, hvor var styret med et
index register.

Var der ikke noget med at dens 8 bit businterface altid kørte 16 bit,
dvs. 2 cycler for hver 8 bit læsning/skrivning? Eller var det kun på
TI's spillecomputer de havde det problem?

Re: processor

Det var det, der gjorde det: man skiftede workspace pointeren, og kunne
derfor have mange parallelle processer kørende, der altid var klar til at
fortsætte, hvor de slap.

husker ikke om det car 9900 eller 9980, der var sådan.

Bo //

Re: processor

Var det ikke også en af de processorer, der ikke havde en stack.
Returadressen blev gemt i et register.

Re: processor

Det gør alle de "moderne" ARM CPU'er da også. De har dog stak-
operationer LDM og STR. Retur adressen bliver ikke lagt på stakken,
men der i mod i Link Register (LR).

/Thomas

Re: processor

Jo , TMS9900 havde intern 16 bit instruktions sæt  men kun 8 bit bus ud ,det
er det samme samme med TMS9980

men det skære mig i hjertet at du kalder TI99 for en
spille computer ,
det var en af min første ,den havde 16 ciffer flydende komma (TI-Basic),
hvad der dengang var helt vildt ;)

den havde også en Video Chip (TMS9918A) og
det var sager, Sprite grafik flere år før C64 og
det var til spil :)

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Var 9900 ikke den store 64 pin dil, med fuld 16 bit databus?

Den var måske nok 16 bit, men 8 bit computerne var hurtigere, fordi de
ikke havde et klodset memory interface.

Kom den førC64, jeg kan ikke huske årstallene, men det nåede ikke særlig
langt på spillemarkedet.

Re: processor

ups... jo det er da vist rigtig nok
så er det TMS9980 der har 8 bit ud på chippen
kan snart heller ikke huske det :)

ja der var et eller andet med at det var 8 bit ram på TI99
og noget med to skrit frem og et tilbage :)

  ja der er jeg næsten sikker på
  TMS 9900 kom ihvertfald i 1979
  og TI994/A som den hed i 1982 (tror jeg nok)

en sjov side her
http://www.mainbyte.com/ti99/hardware/ti_specs_2.html

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Den viser også det sjov med memory interfacet jeg kunne huske lidt om.
Hver gang 9900 skal på 8 bit bussen, skal der køres to cycles da CPU'en
ikke bruger 8 bit memory access, men kun 16 bit.

Dvs. for at ændre en bit i skærmhukommelsen skal der laves:
I 16 bit:
Læs ord
Skriv ord

På 8 bit bussne:
Læs byte
Læs byte
Skriv byte
Skriv byte

Hvilket ikke giver en god opdateringshastighed, især ikke når hver
eneste access til skærmmemory'en skal synkroniseres med skærm opdateringen.

Re: processor

Hvis man ser på
http://is.lse.ac.uk/History/MicrocomputerChronology.htm

står der at den kom i 1976, men det er alligevel længe siden

Bo //

Re: processor

Det var cpu'en ikke hjemmecomputeren, men der kan det også ses at
hjemmecomputeren faktisk kom før både VIC20 og C64.

En anden sjov ting ved TI cpu'en var deres et bit io bus, ikke serial,
men en databit og masser af adressebit.

Re: processor
,det

<nostalgi>
Dén var fed! - Havde selv een af slagsene! - TI99/4A
Ja, jeg har skrevet meget lort på dén kasse, også takket være det
IKKE-prellfrie tastatur. Mit lagermedie var en gammel modificeret Tandberg 4
spors. Det var helt vildt, hvor meget data der kunne puttes ned på et EP-19
cm bånd på 4.75cm/s. ;-)

Ja, det var et lækkert opstartsbillede:
http://www.obsoletecomputermuseum.org/ti99/ti_ss1.gif

... man skulle have gemt dét kræ! :-|

</nostalgi>

Hilsen
Lars

Re: processor

Ja det var fede tider hva ,
jeg downloadede en emulator for noget tid siden
det var meget sjov at se ,alt ser ud og arter sig helt
som en TI99,den kunne endda emulere minimemory
og extendebasic de små moduler man kunne købe.
 mennnn aligevel ikke helt det samme

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen