Probs med fremstilling af fotoprint

Jeg belyser printet med en 50W. halogen lampe på ca. 20 cm. afstand, i
30min.. Derefter fremkaldning i fortyndet Seno 4006 printfremkalder, men
problemet er at "trykket" forsvinder enten allerede her el. i Ferri-kloriden
så jeg ender op med "ingenting" :O(. Hvad gør jeg forkert?, for kort,lang
belysning el. er fremkalderen for kraftig. Alt er fortyndet iflg.
brugsforvirringen.

Mvh. Jørgen

Re: Probs med fremstilling af fotoprint
Prøv m. kortere belysningstid
Ferri-kloriden

Re: Probs med fremstilling af fotoprint
Ferri-kloriden

For længe belysning tror jeg, jeg belyser selv i 1min.40 sek. 10 cm under et
solarie :)
Desuden bruger jeg fortyndet kloakrens til at fremkalde - og det virker og
så slipper jeg for porto fra min elektronikforhandler...

Brian

Sv: Probs med fremstilling af fotoprint
Hej Jørgen

nyhedsmeddelelse:3f5ecda8$0$29900$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Jeg tror nu ikke, at der er ret meget UV i en halogenpære, så glem alt om
den.
Find en rigtig UV lampe:
en gammel ansigts sol, eller ligende.
Rør fra en "pansergril" er også gode.
Du skal regne med, at det er UV strålerne der bruner/brænder, når du taget
"sol" og det er også dem der skal opløse filmhinden, så den kan vaskes væk
med fremkalderen

 >Seno 4006 printfremkalder:

Kender jeg ikke, men hvis det er små hvide perler, som opløst i vand, giver
en fedtet opløsning, så er det, det samme som jeg bruger, nemlig Kaustisk
soda også kaldet:

        Kloarkrens pris ukendt.

        Ætsnatron /kaustisk soda købte jeg i Matas for ti år siden kr.
26,-/900gr. og jeg har ikke brugt halvdelen endnu.

Blandingsforholdet er ni gram i en liter koldt vand og rækkefølgen er meget
vigtig.

Ferri-kloriden

Der kan være flere årsager:

        Din fremkalder er blandet forkert, for fed.
        Din fremkalder kan også være for varm. over 25°C

Jeg ved, at når jeg har lavet en frisk fremkalder, så skal jeg være på
dupperne, for at den ikke skal tage hele filmen.
Derfor kommer jeg altid en lille smule af den gamle fremkalder i den nye.

Ferri-kloriden, har jeg kun dårlig erfaring med, den misfarver hvad den
kommer i nærheden af og så lavede den nogle grimme ætsemarker på mit
rustfrie køkkenbord.
Derfor ætser jeg med Natriumpersulfat, som jeg kun har gode erfaringer med.

Men Men al begyndelse er svær.

( forkert )

Det jeg har skrevet ovenover, burde kunne hjælpe dig, ellers må du komme
igen.
Du kunne også finde en lokal radioamatørklub, de vil stå på spring for at
hjælpe dig og mange gange har de også det udstyr, der skal til.
Se: www.EDR.dk

Vy 73 de OZ2ESA
Ejvind Andersen
Fjern"xx"

Re: Sv: Probs med fremstilling af fotoprint

Det skal bare være en uden frontglas, så er en 50W fint. Jeg har i hvert
fald selv fin erfaring med sådan en. 30 min er dog nok alt for meget, prøv
med 10-15 minutter. Jeg havde selv samme problem som dig første gang jeg
brugte denne metod.

Mvh Jens

Site Timeline