Problemmer med lodning på fotoprint. - Page 2

Do you have a question? Post it now! No Registration Necessary

Translate This Thread From Danish to

Threaded View
Re: Problemmer med lodning på fotoprint.

Quoted text here. Click to load it

Det er ganske rigtigt. Jeg har de sidste 20 år brugt SK10 til adskillige
tusinder af print og det tørrer stort set aldrig helt. Det klistrer i laaang
tid efter at det "burde" være tørt.

--
Tom



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Hejsa
Quoted text here. Click to load it

Der er aldrig grater efter et skarpt bor.

/Hauge



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.

Quoted text here. Click to load it

problemet er at mange ikke bruger hårdmetalsbor. Et almindeligt HSS bord
laver grater efter 10-20 huller i glasfiber.

Bo //



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Hejsa
Quoted text here. Click to load it

Jæps, bruger volfram, kostede 25 kr./stk., men kan også bore tusindvis af
huller, uden grat.

Quoted text here. Click to load it

Hehe, jeg borer normalt så små huller, at jeg kun bruger bor, hvis du bruger
et bord, tror jeg gerne på grater ;)

/Hauge



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.



Quoted text here. Click to load it
bruger

Ha, Ha, bare grin af mine stvaefelj :-)))))

Bo //



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Quoted text here. Click to load it

Nænæ, men har du lyst til at forære mig en kasse med "ægte" printbor?
Jeg bruger dem fra byggemarkedet, dels pga. prisen og det få antal print jeg
laver, men også da jeg godt vil tage det arbejde, som at køre een eller tre
gange med svampen over de småprint jeg nu så sjældent laver.

Hilsen
Lars



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Hejsa
Quoted text here. Click to load it

Kasse? Hvis eet bor til 25 kr. kan klare flere tusinde bor, hvorfor så
spilde 3 kr. for et bor, der kan klare 20 huller?

Quoted text here. Click to load it

Nåja, hver sin hobby ;o)
Jeg vil hellere lave det ordenligt fra starten af, så jeg ikke skal lappe
det med polering og afslibning.

Mvh Hauge



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Quoted text here. Click to load it

Okay, jeg vidste ikke at man kunne købe dem stykvis og til dén pris... havde
bild mig selv ind, at de var dyrere... så blev jeg da så klogere!
Véd ikke mht. hultallet, mine 0.8 mm bor har da overlevet i en del år og de
flosser ikke mere, end det er til at overleve... men nu bruger jeg dem
heller ikke specielt ofte. ;-)

Hilsen
Lars



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.

"Lars T. Thomsen" <ltth00[snabela]acoustics.auc.dk> skrev i en meddelelse
Quoted text here. Click to load it
havde
de


Well, jeg brugte også billige bor i starten, men den tåbelige ide har jeg
droppet.

Wolframbor købt hos elsupply er det der kører nu, og trods minimum 5000
huller i glasfiberprint, så er mine huller stadigt knivskarpe,nul flosser,
og hullerne er runde og præcise. Jeg går aldrigt tilbage til konventionelle
bor, når vi snakker om printproduktion. Aldrigt!

Først var jeg skeptisk, og købte blot et 0,8mm, men indså dog hurtigt, at
hele samlingen er balladen værd, så idag har jeg fra 0,4mm til 1,5 og jeg
har ikke fortrudt det så meget som et sekund. Det borer bare, og kvaliteten
er iorden hver gang.

det er imo ligeså nødvendigt med ordentlige bor, som med en ordentlig
loddekolbe. Tror faktisk jeg har brugt mere på mine bor, end jeg har på
loddekolben når alt kommer til alt....

Mvh
Henrik



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Quoted text here. Click to load it

Ja, dét kan jeg så forstå!

Quoted text here. Click to load it
konventionelle

Ok, dét vil jeg også prøve!

Quoted text here. Click to load it

Jeg kan snakke med, mht. loddekolben! - Der er ingenting, som en god
loddekolbe, livet er sgu for trist med de termostatløse 230V tavrendekolber,
dette måtte jeg også sande da jeg endelig fik mig en Weller loddestation,
bare alene at slippe for den stive ledning, det var sgu lykken! :-)

Quoted text here. Click to load it

Uha, hvilke af disse to stykker værktøj bruger du mest? :-)

Hilsen
Lars



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Hejsa
Quoted text here. Click to load it

Begge dele vel ;)
Men man kan sagtens lodde godt med en dårlig loddekolbe, men man kan ikke
bore ordenlige huller med et dårligt bor.

Mvh Hauge, der glæder sig til at de opfinder det firkantede bor, til at
lave.... Firkantede huller med ;o)



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Quoted text here. Click to load it

I så fald, må jeg ha' været ufattelig heldig...

Hilsen
Lars



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Hejsa
Quoted text here. Click to load it

Næeh, du sliber jo printet af efter boring, og løser lidt af det problem med
gratteriet, det gør vi andre ikke, vi borer kun ;o)

/Hauge



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Hej Hauge,


Quoted text here. Click to load it

De er da lavet ;)


--
Venlig hilsen,
Søren
We've slightly trimmed the long signature. Click to see the full one.
Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Quoted text here. Click to load it

Well, det må´være loddekolben der vinder her, men min 25W ANTEX loddekolbe
med mindste mulige spids er ret universal imo.

Grin bare over valget af loddekolbe; den blev købt i starten af min
fritidselektronikfusker karriere, og var som sådan omtrent hightech. Den
klarer dog mine krav ret udmærket, omend jeg gerne så ledningen lidt
blødere, og spidsen lidt anderledes udformet, men funktionen er der.

tror sgi jeg gav 59dkr for den, eller noget i den stil, og fandt en
loddekolbeholder på et stumpemarked....

Det samme ghjorde sig gældene med bor; i starten var det HSS bor, titex
plus, så kvaliteten fejlede ikke noget, men de blev døve som var de på
akkord. 20-25huller i glasfiberprint, så var hullerne ikke pæne længere.
Derfor måtte jeg bøje mig og overgå til wolfram, og bortset fra at de er
meget skøre ifht HSS, så virker de bare 100%.

En lille 18volts hurtigsliber med fartregulering, en kuglelejeføring fra
SKF(fundet på stumpemarked) og et lille stativ i profilrør, så har jeg mig
en søjleboremaskine der har mindre end 1/100mm i slup, og kører så det er en
fornøjelse.Siden har jeg ikke knækket et bor endnu.(7-9-13)

Mvh
Henrik



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.

Quoted text here. Click to load it

Ja, wolframbor er jo ret lette at knække, specielt hvis ikke man kører de der
+6000 omdr/min, og især hivs ens borepatron kaster en smule. Det er stålbor
heldigvis ligeglade med ;)

    Mvh
            Kimjand


Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Quoted text here. Click to load it
der
stålbor
Quoted text here. Click to load it

Okay, så er wolframbor uegnet til min gamle printboremaskine... levetiden er
nok for kort til sammenligning med mine stålbor! :-)

Hilsen
Lars



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.



Quoted text here. Click to load it

Jeg udelader 7b og 7c, men tilføjer i stedet:

9 - fjerne fotolak med acetone
10 - SK10 loddelak
11 - lodde

Loddelakken er en lille smule klistret, så du får borestøv
på printet hvis du borer efter du har påført loddelak.
Og loddelakken skal påføres så tyndt som muligt!

/Bo.

Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Hej

Quoted text here. Click to load it

Det er rigtigt at lodde lakken er det sidste der skal
påføres, ligeledes er det en god ting at pudse
printet med en skuresvamp efter boringen, det
fjerne evt. grater fra boringen. Hvis man vil have
loddelakken på i et meget tyndt lag, ja så er det
nok at spraye lidt på og så fordele det med et
stykke køkkenrulle.

Mvh Max



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.

Quoted text here. Click to load it

F... loddelakken... - hvis printet skal sidde i beskidt eller fugtigt miljø
lakkerer du hele lortet med det forhåndenværende efter test, inden
slutibrugtagning.

Alternativt med mindre print, kan du nøjes med at rense enkelte øer med en
glasbørste inden du lodder...

Lars / viborg

Quoted text here. Click to load it



Site Timeline