Problemmer med lodning på fotoprint.

Do you have a question? Post it now! No Registration Necessary

Translate This Thread From Danish to

Threaded View
Hej.

Igår fik jeg lavet mit første fotoprint udfra denne vejledning:
http://peteropfinder.dk/_printfremstilling /
Jeg brugte jernclorid til at ætse med.  ( jernclorid forvandler iøvrigt et
galvaniseret søm til rust på ganske få sekunder :-)

Det ser fint ud men det er forb..... svært at lodde på, ligegyldigt hvordan
jeg prøver har jeg MEGET svært ved at få tinnet til at binde på loddeøen.
Det er ligesom det hellere vil sidde i en dråbe på benet af komponenten

Jeg har brugt et 0.7 mm bor til at bore hullerne i printet med.

Gode råd, fif og idéer modtages MEGET gerne


Med venlig hilsen
Anders



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Quoted text here. Click to load it

Slib hele printet over med ståluld (som når du renser det)

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
     Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
We've slightly trimmed the long signature. Click to see the full one.
Re: Problemmer med lodning på fotoprint.

Quoted text here. Click to load it

Det vil jeg prøve.

1000 Tak.

Med venlig hilsen
Anders




Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Quoted text here. Click to load it

Velbekom.

Når jeg laver print, sliber jeg altid inden pålægning af "farve" og
efter ætsning.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
     Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
We've slightly trimmed the long signature. Click to see the full one.
Re: Problemmer med lodning på fotoprint.


Quoted text here. Click to load it

Hvad er det for noget "farve" du snakker om ??

Anders - PCB newbie..



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Quoted text here. Click to load it
Den fotofølsomme belægning er typisk farvet - men du har vel husket at
fjerne fotolakken efter ætsning, acetone er sædvanligvis meget effektiv

--
/carsten



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Quoted text here. Click to load it

Jeg brugte en "færdig" fotoplade så jeg har altså ikke selv smurt fotolak
på.

Min fremgangsmåde.

1 - Af med beskyttelsesfilm
2 - På men "skabelon"
3 - Lys med højfjeldssol
4 - I fremkaldervæske
5 - Skylle i vand
6 - Ætse i Jernclorid
7 - skylle i vand.
8 - Bore huller
9 - lodde

Jeg kan så forstå at det bør være
1 - Af med beskyttelsesfilm
2 - På men "skabelon"
3 - Lys med højfjeldssol
4 - I fremkaldervæske
5 - Skylle i vand
6 - Ætse i Jernclorid
7 - skylle i vand.
7b - Slibe med ståluld
7c - give loddelak (f.eks SK10 fra Kontact Chemie)
8 - Bore huller
9 - lodde

Korrekt ?

Mvh
Anders



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Quoted text here. Click to load it

Jeg ville tilføje:
7a - fjern fotolak m. acetone
så er 7b ikke altid nødvendig

Problemet med ståluld er at der som regel efterlades mikroskopiske
jernpartikler i overfladen - hvis der senere kommer fugt (selv ganske lidt)
ruster det og det kan give holdbarhedsproblemer.
og så tror jeg jeg ville bytte om på 8) og 7c) men det er ikke essentielt

--
/carsten



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.


Quoted text here. Click to load it
lidt)
Quoted text here. Click to load it

Ståluld var noget man strikkede rustninger af i middelalderen. Det mest
effektive er at bruge en plastskuresvamp, og ved første slibning bruge
skurepulver.

Bo //



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Quoted text here. Click to load it
essentielt

Man kan få nogle grå slibeklodser til formålet (bla. fra nogle af dem, der
laver fotolak). De er sikkert voldsomt "overpriced" - men kan ellers godt
anbefales =)

/Anders



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Hej Anders,


Quoted text here. Click to load it

Min erfaring med de klodser er at de er for grove og kan "fedte" kobberet
så det er svært at loddde. Jeg har, som Bo, brugt skurepulver på en "grøn
svamp" i årevis - det virker hver gang og efterlader en silkemat overflade
der giver god vedhæftning ved lodning/fortinning.


--
Venlig hilsen,
Søren
We've slightly trimmed the long signature. Click to see the full one.
Re: Problemmer med lodning på fotoprint.



Quoted text here. Click to load it

Hej Søren, pas lige på :-)
-denne gang lykkede det at udfylde min totel fra visitkortet: "rådvivende"

-jeg har ikke lavet "fusker"-print i mange år. Jeg lægger dem ud, og sender
dem til et prof produktionsfirma.
-Der hvor min erfaring ligger er fra at ætse tynde (0.1 til 0.3 mm)
messing/kobber/bronze folier til alt muligt, som kan bruges til modeltog.
Det er alt fra signalhoder over banerømmere til vindeltrapper og havebænke,
naturligvis ikke i 1:1, men i 1:160.

Bo //



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.


Quoted text here. Click to load it

Hey Bo, ja jeg ved godt det er lørdag idag, med fredag er helt klart den
dag, hvor de sjoveste indlæg kommer fra din hånd, hvad i alverden er det du
forsøger at sige?  ;-)

Forresten havde jeg for år tilbage god erfaring med at bruge tandlægebor, de
knækkede ikke selv om man borede i hånden, de forblev skarpe, og der var
ingen grater. Hmm. måske man skulle tygge lidt mere på den.

Mvh.



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Hejsa

Quoted text here. Click to load it
de

Du er godt klar over at det er MEGET skadeligt at bore i hånden, det sviner
aht. ;)

Mvh Hauge



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.


Quoted text here. Click to load it
tandlægebor,
Quoted text here. Click to load it
sviner

Faktisk har jeg også brugt dem til at bore i en negl med, ejeren af neglen
blev stå taknemmelig for at jeg gjorde det, da det stod op med blod af
hullet. Den klovn havde brugt en hammer, til at farve en enkelt negl blå
med.

(måske den blå farve skulle have være fjernet med acetone eller en
skuresvamp i stedet ;-)

Mvh.



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Hej Bo,


Quoted text here. Click to load it

Det råd skulle jeg have haft for 14. dage siden ;)


Quoted text here. Click to load it

Tjaa, jeg fik også nogle "snapse" i går, men de må være fordampet, for jeg
aner ikke hvad du mener ;-P


Quoted text here. Click to load it

Jeg laver normalt ikke print til fusk, bruger blot Manhattan Style (dog
fortinnet) eller Vero - jeg er ikke god til at vente midt i det hele.


Quoted text here. Click to load it

Du har vel ikke også erfaring med rustfrit stål i folie og ved hvor det fås
i mindre end kæmpeportioner ? (Ville være rart til nogle optisk aftastede
skiver jeg skal have lavet :)


--
Venlig hilsen,
Søren
We've slightly trimmed the long signature. Click to see the full one.
Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Quoted text here. Click to load it

De gange jeg har lavet print har jeg renset printet med husholdningssprit
(på noget køkkenrulle) mellem pkt. 7b og 7c. Det fjerner effektivt
foto-lakken. Herefter skyller jeg det igen under vandhanen, lader det tørre,
og kan nu påføre fotolak:

Quoted text here. Click to load it

Ellers lyder det meget rigtigt. Jeg brugte ca. samme fremgangsmåde, dog med
finætsekrystal i stedet for jernklorid, men det ændrer nok ikke ret meget.

signing off.. Martin Sørensen



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Hej

Quoted text here. Click to load it

Jeg ved ikke hvad i har anvendt, men loddelak som SK10 tørre helt
op og giver en blank, glat og helt tør overflade som ikke klistre. På
lang sigt forhindre det kobberet i at oxydere og det forbliver lodde-
bart selv efter mange år.

Mvh Max



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Quoted text here. Click to load it

Det var netop SK10 jeg brugte. Selv efter 2-3 måneder, synes jeg stadig at
printet klistrede.

Quoted text here. Click to load it

Det er til gengæld rigtigt. Jeg tror det er smartere at benytte det frem for
slet ikke at bruge noget til beskytte kobberbanerne.

signing off.. Martin Sørensen



Re: Problemmer med lodning på fotoprint.
Hej Martin

Quoted text here. Click to load it

Jeg forstår det ikke, bruger altid SK10, og det tørre altså helt op for mig.

Måske har du brugt et for tykt lag, som jeg har sagt tidligere, ja så er
det nok bare at give printet et pift med sprayen og så tørre lakken
rundt med et stykke køkkenrulle, det giver et meget tyndt lag, men
det er nok. (og metoden er billig i lak :))

Mvh Max



Site Timeline