problemer med strøm på træningsmaskiner - Page 2

Re: problemer med strøm på træningsmaskiner
Hej Orla

Jeg havde såmændt brugt analoge instrumenter i mange år før
jeg fik det første digitale instrument i hånden. Jeg har dog foræret
mine rørvoltmetre væk, men har dog stadigvæk 2 stk fet voltmetre
og 1 stk universalinstrument i sort bakelitkasse :)

Re: problemer med strøm på træningsmaskiner

et gæt -  et TMK ?

--
Jan_stevns

Re: problemer med strøm på træningsmaskiner
Hej Jan

Svaret er ret :)

http://www.sandcastle.dk/Billeder/tmk.jpg

Desværre ikke den langt mindre model som jeg
fik da jeg blev konfirmeret.

Re: problemer med strøm på træningsmaskiner

Sådan et har jeg da osse haft mig ;)    ok instrument -  mit blev
udskiftet til det berømte Philips 240? et eller andet

det er nok et af de gennem tiderne mest solgt multimeter ;)
( TMK'en altså)

--
Jan_stevns

Re: problemer med strøm på træningsmaskiner
Hej Jan

Ja, TMK var et stort navn på instrument markedet. Et firm der til
rette forstod at overbevise markedet om at man godt kunne lave
ting af høj kvalitet til en lav pris.

Jeg brugte et lille et i en del år, men fik så ved et tilfælde et RCA
rørvoltmeter med en kæmpe skala, et herligt instrument

http://www.tone-lizard.com/images/RCA_WV98C.gif

jeg har naturligvis også haft et Heatkit rørvoltmeter, det høre sig
jo til når man har været aktiv dengang.

Nu om dage har man jo et hav af digitale voltmetre, men som sagt
har jeg til specielle ting stadigvæk et Simpson 313 Fet voltmeter.

Re: problemer med strøm på træningsmask iner

Hej.

Det er dejligt at nogen stadig kender til analoge instrumenter. De er
gode til indikation og sammenligning af niveauer - bl.a. i
procesindustrien (enten mekaniske- eller elektroniske bar graph
instrumenter). Så vidt jeg husker forlanger klasseselskaber (godkendelse
af udstyr til skibe / off-shore installationer) stadig primær
instrumentering i form af mekaniske instrumenter. Det er temmeligt
"morsomt" at indkoble en 4MW generator mod en live skinne uden at kende
spænding, frekvens, fasedifferens og efterfølgende forbrug.

Jeg bruger selv analog visning til indikation af bl.a forbrug som
funktion af hjælpe

Nu vil jeg ikke komme med lange anekdoter, men jeg kan fortælle en lille
sjov ting fra procesindustrien (blandt andet brænding af keramik i flere
zoner), der stammer fra år tilbage: 240 graders instrumenter med
indbygget potmeter, der blev anvendt til indstilling over et område på
ca. 50 - 100%. Når processen var kørt ind, blev instrumenterne
indstillet til vandret visning. Derefter var det let at overskue en
afvigelse (fra under/over vandret) i et normalt procesforløb.

Endelig anvendes et oscilloskop også til indikation af analoge niveauer.

M.v.h.
Bjarne

Re: problemer med strøm på træningsmaskiner
Hej Bjarne

Analoge instrumenter med lodret skala er også gode, f.eks. når
man skal holde øje med røggastemperaturene på en 24 cylindret
diselmortor, så er stregen en god ting.

Re: problemer med strøm på træningsmaskiner

Hvorfor kan du ikke vide noget om de nævnte ting,
hvis du kun har analoge instrumenter?

--
mvh Uffe

Re: problemer med strøm på træningsmask iner
Hej Uffe.
Fordi der er tale primær instrumentering uden elektronik, der kræver
særskilt hjælpespænding. Hvis vi tager eksemplet med generatorer, så
skal spænding, frekvens og fasedifferens (ved live skinne) være kendt
før generatoren kobles ind.

Klasseselskaber går normalt med seler og livrem samt back up, før de
tillader noget, der blot tilnærmelsesvis smager af katastrofe.

M.v.h.
Bjarne.

Re: problemer med strøm på træningsmaskiner

Mener du at det ikke fåes i udførelser, hvor separat strømforsyning er
påkrævet?
Så må du vist til at kigge bedre efter, alle de instrumenter du efterlyser
findes.

Fornuftigt nok :-)

--
mvh Uffe

Re: problemer med strøm på træningsmaskiner

Der skal selvfølgelig stå:
Mener du at det ikke fåes i udførelser, hvor separat strømforsyning IKKE er
påkrævet?