Problemer med PSpice og digital simulering...

Jeg har tegnet et stort diagram udelukkende med digitale kredse, men jeg
kunne ikke fåen simpel tæller til at tælle. Jeg at have rykket næsten alle
hår ud af mit hoved lavede jeg et nyt projekt i OrCAD(version 9) og lavede
et helt simpelt kredsløb bestående af en clock og en 4017. Diagrammet kan
ses her: http://www.kom.auc.dk/~tejo03/diagram.bmp . Men den kan jeg heller
ikke få til at tælle? Uanset hvad jeg gør får jeg altid:
http://www.kom.auc.dk/~tejo03/simresult.bmp , Hvad hulen gør jeg forkert?
Jeg har synes jeg har prøvet alle tænkelige kombinationer af forbindelser
for at få den 4017 til at tælle...

MVH
  Thomas

Re: Problemer med PSpice og digital simulering...

Har du ikke undret dig over en indgang til en CMOS kreds, der ikke er
forbundet? ClockInhibit skal lægges til '1' eller '0'. Du tager et power
objekt fra source biblioteket, $D_HI eller $D_LO.

Hvis du holder 'reset' høj så MÅ DEN IKKE tælle. Læg den lavt...

Herefter tør jeg drikke resten af min kaffe på, at du ikke har defineret,
hvilken tilstand flip-folp'erne starter i? Du ser sikkert en rød markering i
Probe, når du får den igang...

I din simuleringsprofil vælger du fanebladet "options", her vælger du i
rulleboksen i venstre side: "gate level..." På den menu kan du vælge at
flipsflop starter i ukendt, '0' eller '1'

Lad mig høre om det var årsagen ??

Bo //

Re: Problemer med PSpice og digital simulering...

alle

Aha! Den havde jeg ikke overvejet! men..hm...

http://kom.auc.dk/~tejo03/simresult2.bmp

når jeg har sat flipflop startstate til "0" i dette diagram:

http://kom.auc.dk/~tejo03/diagram2.bmp

Men nu er din kaffe nok ved at være kold, så er det ikke sikkert at den er
så sjov at vædde om;-)

MVH
  Thomas

Re: Problemer med PSpice og digital simulering...

Nej, men så kan jeg hælde den ud...

Når du nu har fået vækket mig... Jeg har lige tegnet det i min simulator, og
min tæller kører fint. Hvad kan du have lavet anderledes ?     jeg kan jo se
at dine FF'er starter på '0' alle sammen, men at den efter første clock
forkant + kredsens delay går i ukendt på alle udgange.

Hvis jeg skal hjælpe dig ka du jo zip'e dine filer (UNDTAGEN .dat filen) og
sende til mig, så kan jeg muligvis finde tid til hjælp...

Bo //

Re: Problemer med PSpice og digital simulering...

Ach,,,

jeg fandt den: din clkinhib er stadig udefineret. Prøv at selecte  den wire,
der går til ben 13 og højreklik og vælg "select entire net". Så vil du se at
den ikke highlighter hele nettet. Du har på forunderlig vis formået at tegne
det, så der IKKE er en wirejunction der hvor de to net støder sammen. Brug
'j' på tastaturet, og anbring en junction. Så skal det virke....

Bo //

Re: Problemer med PSpice og digital simulering...

wire,
at
tegne

AHA! det hjalp en hel del! Mange tak!

Det var nok oprindeligt det med start-state på flip-flopsene der var kikset
for mig....

MVH
 Thomas

Re: Problemer med PSpice og digital simulering...

kikset

Sådan er det: hvis man spørger fra øst, får man svar fra vest

Bo //
som opholder sig i kontinentalDanmark :-))

Site Timeline