Problemer med LED-lyskæde

Jeg har købt 3 af nedenstående lyskæder i Harald Nyborg. Jeg har brugt
typen i flere år, men de sidste har jeg problemer med.
Jeg har smadret strømkablet med converter 3 gange nu. Det kortslutter og
slår min sikring.
Lyskæderne er forbundet 2 i serie + 1 parallelt med de 2 i serie.
De er ikke overbelastet, da der står i vejledningen at der kan bruges 6
stk. til en converter.

Mit spørgsmål er så: Hvis der er en fejl i en af lyskæderne, hvordan kan
jeg så finde den, der er fejl i? Kan jeg måle mig frem til det?
Convertoren brænder typisk af når kæden tændes (med kontaktur). En gang
efter ½ time, næste gang straks og sidste gang efter 2 dage.

Jeg har ikke så meget lyst til at pille dem alle ned og smide dem i
hovedet på HN, da de sidder i et 5 meter højt grantræ i haven.

Jeg vil være meget glad for et godt råd.

Mvh Erik Andersen

LYSKÆDE 50 V-HVID LED PRO IP44
Best.nr. 7153
Sammensæt selv dine lyskæder, så de passer til dine ønsker til en flot
udsmykning. Kæderne kan samles i en lige række eller med udløb efter
ønske, og med mulighed for tilslutning af istappekæder, gardinlys eller
lystov. Hver kæde kan udbygges op til maks: 216W. Brug et strømkabel med
converter, og byg videre efter ønske. Til udendørs brug IP44 godkendt.

Re: Problemer med LED-lyskæde

Hvilken sikring?

Jeg tror du tager fejl. Hvordan har du båret dig ad med at både serie og
parallelkoble kæderne?

Prøv at sætte en passende pære i serie med hele kædearrangementet.
Når pæren lyser er der enten fejl på kæden eller converteren. Så kan du
lokalisere fejlen ved at koble kædere fra en efter en.

Jeg ville starte ud med en 60W pære.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Problemer med LED-lyskæde
Automatsikring på gruppetavlen.
Lyskæderne består i mit tilfælde af 3 kæder med 50 LED i serie. De kan
sættes sammen i serie eller parallelkobles med nogle T-stykker der kan
købes til sættet. Der kan maks. sættes 6 elementer af denne type sammen.
Det er convertoren, som er én enhed, der sættes først i kredsløbet, der
står af. Tager jeg den alene og sætter i kontakten, slår den sikringen -
altså den er kortsluttet!

Jeg kan ikke se, at jeg skal kunne lokalisere fejl på den måde. Alle LED
lyser pænt som de skal indtil convertoren brænder af. Sætter jeg en ny
convertor på, virker det fint.

Re: Problemer med LED-lyskæde

det er imho svært at forstå hvad du gør. 2 i serie og 1 parallelt!!!
- så er der under alle omstændigheder skæv belastning, altså uens
belysning, og kobler du kæder sammen parallelt, fordobler du jo
belastningen af "converteren", dog her kun med ~30% hvis de 2 er i serie!.
Hvis converteren er noget billigt kineserpjat, kan det udmærket
resultere i at den brænder af.  - bliver den varm under drift?

//finn

Re: Problemer med LED-lyskæde
OK! Jeg skal prøve at forklare mig lidt bedre, da det jo nok er
nødvendigt at kende til tingesten for at få en idé om hvordan den samles.
Jeg har 3 LED-kæder med hver 50 LEd forbrug 4 watt. De kan sættes i
serie, da de har en gennemgående ledning. Jeg har sat 2 i serie og en
parallelt. Der kan købes T-stykker til at samle dem med.

Det betyder faktisk at der sidder 3 kæder parallelt = i alt 12 watt.
Converteren kan klare max 216 W, så der skulle ikke være noget problem
der. Der står at convertoren skal kunne klare 6 kæder i alt.
Så hvis jeg skal spørge lidt mere enkelt: Har jeg mulighed for at måle
på én kæde ad gangen med 50 LED i serie om der er noget galt med den?
Jeg vil helst ikke brænde en convertor af hver gang jeg prøver, hvis det
er kæden der er fejl i.
Det er ganske rigtigt at det er noget kineserpjat - ved ikke om den
bliver varm.
//Erik

Re: Problemer med LED-lyskæde

Måling kræver jo et måleinstrument, og adgang til målepunkter.
Du kan måle spændingen på forbindelsen ud af converteren, og se om den
dropper når du sætter de enkelte  kæder på.
har du mulighed for at sætte et amperemeter (strømmåler) i serie med den
ene ledning, kan du se om hver enkelt kæde bruger samme strøm.
Alternativ kan du som foreslået sætte en passende lampe i serie med
converteren/trafoen på 220v siden og se om den lyser op med en af kæderne.
endelig kan du sætte 1 kæde på i et døgns tid og kontrollerer om dimsen
bliver varm/kortslutter. Du har kontrolleret at den er godkendt til 230VAC?

//finn

Re: Problemer med LED-lyskæde
On Mon, 09 Dec 2013 11:43:51 +0100, Erik Andersen

Mon ikke du mener at de rent fysisk sidder i serie, men rent elektrisk
er de parallelt ? (ligesom at to forlængerledninger jo sidder i
"serie", men de er jo rent faktisk i parallel)

Afprøv kæderne en ad gangen, virker de der bør de også virke når du
sætter dem sammen, men det fordre jo at converteren kan klare
belastningen på de 12 Watt.

/Hans

Re: Problemer med LED-lyskæde
Helt rigtigt!
Det er jeg ved at prøve. Converteren skulle kunne klare 216 Watt, men
jeg har hørt at der kan være en voldsom startstrøm-spidser i sådan nogle
LED, så den bruger meget i det splitsekund den bliver slået til. Det har
jeg ikke forstand på - måske er der nogle her der ved noget om det?
//Erik

Re: Problemer med LED-lyskæde

glødepærer har stor startstrøm, men ikke LED'er

Bo //

Re: Problemer med LED-lyskæde
Erik Andersen formulerede spørgsmålet:

Der skal jo blot skelnes imellem elektrisk og mekanisk.

Elektrisk sidder det hele i parallel, mekanisk kan det sidde i serie,
parallel, stjerne, "istap", træ eller hvad man nu kan tænke sig.

Leif

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Re: Problemer med LED-lyskæde
Erik Andersen skriver:

Den der "converter", hvad laver den?

Er det en strømforsyning, eller konverterer den blot fra en stiktype til
en anden?

Re: Problemer med LED-lyskæde
Som jeg har forstået det på en hos Harald Nyborg, så er det bare IC der
ensretter fra AC til noget impuls DC. Jeg gider ikke lige nu at bruge 39
kr. på at skille en ad. Men hvad kan man få for 39 kr.? - ikke meget!

/Erik

Re: Problemer med LED-lyskæde
On Mon, 09 Dec 2013 17:13:17 +0100, Erik Andersen

Så slå dig i tøjret og kast 78 kroner efter en transformator
http://www.harald-nyborg.dk/p6748/stroemkabel-5-mtr-24v-ip44
Med de 12 Watt den skulle kunne leverer dækker den nok dit behov, og
måske er den mere medgørlig ved overbelastning og bare skal have en ny
sikring + lidt hvile før du kan lege igen.

Men prøv lige kæderne en ad gangen først for at se at de alle virker.

/Hans

Re: Problemer med LED-lyskæde
Den kan jeg ikke bruge. Jeg har 50 LED der sidder i serie. Er det 3,6 V
de skal have hver, så bliver det i alt 180 volt (jeg har ikke styr på
LED-teknologien). - så 24 V er da slet ikke nok.
Jeg er enig med dig i at der bør kunne sættes en ordentlig trafo på.

/Erik

Re: Problemer med LED-lyskæde
Nu har jeg skilt dyret ad! Der er absolut ikke andet end en brokoblet
ensretter KBP210. Ikke engang en strømbegrænsende modstand.
Så nu må jeg se at fikse noget er kan holde.
/Erik

Re: Problemer med LED-lyskæde

Så er vi jo ude i at du skal have noget i serie, må jeg have lov til at
foreslå en modstand, eller en pære som tidligere foreslået?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Problemer med LED-lyskæde
Erik Andersen skriver:

Så det er netspænding direkte ud i kæderne?

Det ville jeg ikke hænge ud i regnvejret....

Re: Problemer med LED-lyskæde
Jeg er også lidt bekymret. Jeg fatter ikke hvordan de har fået sådan en
godkendt. Det er ganske vist IP44 men alligevel ca 325 volt DC. Hvordan
det så kan harmonere med 50 LED - det giver 6,5 V på hver af dem. Fatter
ikke hvordan de kan tåle det.

/Erik

Re: Problemer med LED-lyskæde

IP44 kan ikke bruges udndøre.
hvorfra har du nu pludselig 325V ?

Bo //

Re: Problemer med LED-lyskæde

Det er formentlig udgangsspændingen fra diodebroen, han har dog glemt at
fratrække spændingstab over dioderne.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen