Problemer med køle/fryse skab.

Hej alle.

Jeg er den uheldige ejer af et Electrolux ENB 3851 X køle/fryse skab. Når
jeg skriver uheldig skal det forstås på den måde at jeg nu har haft det i
4 år, og at jeg 4 gange har haft reperatør på det, sidste gang uden for
garantien :(

Nu er den så gal igen.

Fryseren der er sat til -18 grader bliver ca. -30 grader og køleskabet der
er sat til 5 grader er ca. 9 grader (og kommer ned på ca. 8 hvis jeg
skruer det helt ned til 2 grader)

Den køler altså ikke ordentligt i køleskabet, men mere end rigeligt i
fryseren.

SÃ¥ vidt jeg kan se er der kun 1 kompressor (som er varm nok til at spejle
æg på), så jeg går ud fra at den virker fint, når den kan køle fryseren
ned?

Jeg vil helst ikke betale for at få en teknikker ud igen, da det efter
min mening er er et dårligt køleskab og ikke værd at ofre de store summer
på.

På den anden side er det jo ikke så gammelt, så jeg vil da gerne kunne
bruge det nogle år endnu hvis det kan lade sig gøre.

Så derfor spørger jeg her; Er der noget jeg selv kan gøre for at udbedre
fejlen?

Mvh.

Kasper

Re: Problemer med køle/fryse skab.

Du kan prøve at spørge i dk.teknik.el den er nok mere passende end
denne gruppe.

Du kan jo starte med at kontrollerer om alle tætningslister slutter
tæt mellem lågerne/dørene og selve skabet, dertil kan der jo være
nogle luftspjæld inde i skabet der kan/skal justeres.
Du har kontrolleret at der ikke sidder masser af is/rim på fordamperen
inde i skabet ?

Har du kontrolleret at dine termometere nu også viser noget
fornuftigt, hvis de er løse og de begge dækker sammen område kunne du
jo bytte dem. Dette kan godt have større betydning end du lige tror,
det er ikke så enkelt lige at måle rumtemperetur i et køle/fryse-skab.

/Hans

Re: Problemer med køle/fryse skab.

Jeg er ikke helt klar over hvad fordamperen er? Dog kan jeg konstatere at
der er is på indersidne af bagsiden, så lidt må der jo blive kølet.

Listen er tæt hele vejen rundt, men det med at måle temperaturen er som
du siger ikke så lige til.

Jeg har netop i dag købt et nyt termometer for at være sikker, men ingen
at dem kommer under 9 grader.

Jeg har nu ligt termometer i et andte køleskab for at kontrollere hvad
det viser.

Umiddelbart vil jeg sige at det føles som om der er rimeligt koldt i
skabet, men termometeret siger noget andet (inkl. det indbyggede)

/Kasper

Re: Problemer med køle/fryse skab .

le fryseren

Nej, der er ikke noget du selv kan gF8%re. KF8%le/fryseskabe med kun en =
 =

kompressor er IMO ubrugeligt, det opfF8%rer sig netop som du beskriver.
Smid skidtet ud og kF8%b et skab med 2 kompressorer.

-- =

mvh/Preben

Re: Problemer med køle/fryse skab.

Det lyder som om at det er utæt, og der mangler "freon" i systemet
(Bemærk, Freon bruges ikke idag, det er nok nærmere R134a)

Skrot det.

// Per.

Re: Problemer med køle/fryse skab .

Mangler "freon" med -30 grader?

-- =

mvh/Preben

Re: Problemer med køle/fryse skab.

Ja, lige præcis. Manglende "freon" betyder lavere tryk, som igen betyder
lavere temperatur. -30 grader, når midlet er delvis forsvundet, er helt
normalt.

-- Med venlig hilsen
John N. H.
; -)

Re: Problemer med køle/fryse skab.
Præcis.

Det er ikke unormalt at et utæt aircondition anlæg fryser helt og adeles
til af denne grund...

// Per.

Site Timeline