Problemer med DC-DC Step-up konverter med LT1170

Hej NG.

Jeg har i et stykke tid siddet og rodet med en DC-DC konverter, som jeg
gerne vil ha' til at trække min bærbare computer fra bilen (12V). (En IBM
Thinkpad T20, som kræver 16V, 3,36A)

Som 'hjertet' i kredsløbet, bestilte jeg en LT1170. (Et datasheet for den
kan findes her: http://www.linear.com/pdf/117012ff.pdf )

Men da jeg havde bestilt den, fandt jeg ud af, at den ikke kunne levere nok
strøm, men samtidig fandt jeg ud af, at man kunne benytte en ekstern mosfet
transistor sammen med den. (Side 56 i:
http://www.linear.com/pdf/an19fa.pdf )

Vil den eksterne transistor kunne gøre, at min strømforsyning kan give mere
strøm? (Er ikke helt klar over, hvad der står i AN19.)

Jeg har ihvertfald sat transistoren ind som vist i AN19. Det virker også,
men strømforsyningen bliver hurtigt ineffektiv. (Ved en 2,7A, 16V
belastning på udgangen, er effektiviteten faldet til 60%. mod ved 1A
belastning, 90%) Og jeg kan mærke at det er primært LT1170'eren strømmen
bliver brændt af i. Jeg har så målt på det 'signal' som transistoren får
fra LT1170'eren. Under belastningen, falder spændingen fra (ubelastet
udgang) 10,8V til ca. 7V.

Hvad kan problemet ligge i?

Er det fordi, jeg bruger den mosfet transistor jeg gør? En BTS240A. (Ja,
jeg ved den er meget over dimensioneret.) (Kan ikke give et link til et
datasheet. Men jeg har datasheet'et selv, som jeg så kan sende pr. e-mail.)

Jeg arbejder kun med elektronik, som en hobby. Så spolen, jeg har brugt, er
en tilfældig en. (Men med en del vindinger.) Har spolen virkelig så stor
betydning? Bare tråden er tyk nok? Og der er mange vindinger.

Er det den jeg skal prøve at skifte?

Dioden, som sidder mellem (+) og SW benet på IC'en, er der meget specielle
krav til den? Har brugt en LM5401, som kan klare 3A.

Alle svar, modtages med stor tak.

Til at bestemme komponenternes værdier, har jeg brugt Linear Tech's
SwitcherCAD program, som har lavet et diagram. Det kan jeg nemt sende  pr.
e-mail. Hvis det er nødvendigt.

Mvh Niels Kristian Dahl.

Re: Problemer med DC-DC Step-up konverter med LT1170
Ups. Side 53 i AN19, kan man se det med den eksterne transistor.

Re: Problemer med DC-DC Step-up konverter med LT1170

Den transistor skal kun bruges hvis udgangsspændingen ligger over hvad LT1170
kan tåle. Så ud med den igen - den øger kun switchtabet i kredsløbet.
Spolen skal være nærmeste værdi der er større end eller lig med den optimale
induktion.
Hvis den har for lille induktion går den i mætning og for stor induktion giver
enten en fysisk stor spole, en for dyr spole eller en for høj DC modstand.
Det skal være en speciel switch diode, og det lyder LM5401 ikke umiddelbar til
at være.

Jeg håber de få ord her kan hjælpe lidt. Men SW-mode forsyninger er simple i
teorien - men kan være umulige i praksis.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Problemer med DC-DC Step-up konverter med LT1170

Kan man ikke på en måde få LT1170'eren til at styre en transistor, som så
trækker strømmen? (Jeg ved godt, det er et lidt størrere spørgsmål. Men jeg
kan ikke rigtig finde noget litteratur med eksterne transistorer sammen med
switch'ere som LT1170, LT1070 eller LM2587.

Hvis det med transistoren ikke virker. Er dioden heller ikke nødvendig
længere.

De her få ord hjalp meget. Mange tak.

Nu må jeg se, om jeg ikke kan bruge transistoren på en anden måde.

Mvh Niels Kristian Dahl.

Re: Problemer med DC-DC Step-up konverter med LT1170

Jag byggde ihop en med LT1070 som fungerar perfekt.
Här är min ritning
http://w1.857.telia.com/~u85710889/docs/dc-dc/dc-dc_01.png

Re: Problemer med DC-DC Step-up konverter med LT1170
1. Hvad er det for en spole. Spolen er absolut ikke ligegyldig !
Hvad er induktionen ved 10kHz, ved 100kHz og ved 500kHZ, og ved hvilken
strøm går den i mætning.
Kender du ikke disse data, må du igang med at vikle en selv, på en kendt
kerne.
2. Den diode du opgiver, LM5401, er vel ikke en 1N5401, den er serdeles og
komplet uegnet, til alt over 50Hz.
3. Smid den mos-fet ud, den er kun til spændinger over 40 volt. Du kan ikke
strøm-booste en LT1170.
4. Har du styr på dine kondensatore ? kan de bære den rippelstrøm, og så ved
100kHz.

Anbefaling ;
5. Vikkel dig en tappet spole selv, ellers kommer du ikke op på 3,4A DC.
6. Er du sikker på at dine kondensatore også er gode kondensatore ved dine
belastninger, og de kan tåle rippelstrømmen.
7. Jeg formoder at din opstilling er udført på et print med et udrudt kobber
stelplan.
8. Find dig en anden diode, der er egnet til formålet, og kan bære mindst 6
A continuerlig

Til sidst, så kom igen, jeg kan sagtens hjælpe. Jeg har lavet mange
profesionelle convertere med LT1170, LT1171 og LT1172, i de sidste 10 år.

Jørgen
nok
mosfet
mere
e-mail.)
er

Re: Problemer med DC-DC Step-up konverter med LT1170

Hej.

Transistoren er blevet kylet væk...

Jeg er ikke inde alt det med induktion og lign. Jeg afprøver spoler og
ser om skidtet virker, som jeg også har gjort nu. Jeg har fundet en
spole med nogle flere vinklinger. Og nu er der ingen varme at føle på
hverken den eller LT'eren. - Selvom jeg kører belastende ting på
computeren. Jeg har også sat en 4700uF, 25V kondensator på udgangen
istedet for 1000uF. Nu kan strømforsyningen tåle spidsbelastningerne.
(Computeren ville gå ud før.) Angående LM5401'eren - Undskyld. Ja, det
var en 1N5401... Den bruger jeg ikke, som "udgangsdiode". Jeg brugte den
sammen med den eksterne transistor, som jeg nu har pillet af igen. Nej,
som udgangsdiode bruger jeg en S30SC4M
(http://www.americanmicrosemi.com/products/specs/S30SC4M.phtml ), som er
en "dobbelt-diode", altså to dioder i en. Fra en gammel AT computer PSU.

Skal have testet strømfors. noget mere. Altså aflade batteriet i den
bærbare, og så lade den med strømfors. samtidig jeg bruger den.

Men er der ellers nogle gode råd du kan give mig? (Har en ekstra spole
på udgangen som filter, da det jo er en bærbar jeg har med at gøre.)

Er LT1170'eren pålidelig?

Er det rigtigt at jeg ikke kan belaste min LT1170 strømfors., når jeg
tænder den. Jeg har prøvet det, at så blev spændingen på de 12V i stedet
for at komme op på de 16V. Men det kan have været spolen eller udgangs
kodensatoren? (Som nu _er_ skiftet.)

Mvh Niels.

Re: Problemer med DC-DC Step-up konverter med LT1170

Halløjsa.
Nu skriver du jo ikke præcis hvilken opstilling du bruger, men da du har
skrevet spole vil jeg antage du ikke bruger flyback-konstruktionen.

Yes - du oplagrer noget energi i spolen, ved at futte noget strøm igennem
den. Når du så slukker for strømmen, "tapper" du energien af på udgangen af
din switchmode strømforsyning. Mere strøm -> mere oplageret energi.

Så vidt jeg lige kan lure, beskytter den din switch mod overspændinger. Når
strømmen gennem spolen "stoppes", vender spændingen over den, og derfor
osse over din switch. Overspænding ledes tilbage til forsyningen.

Hvis du kan mærke der bliver brændt effekt af i din controller (LT1170'eren)
kan jeg ikke se at det kan komme andre steder fra, end til at styre din
transistor. Måske er der så stor kapacitet på gate på din mosfet, at det er
"svært" for controlleren at flytte alt den ladning frem og tilbage hele
tiden, eller din diode tilbage til forsyningen når ikke at lukke ved de
100khz controlleren arbejder med.
Prøv med en hurtigere diode, en mindre transistor eller med en modstand i
serie fra SW-benet ud til transistoren, for at begrænse strømmen.

Og sidst men ikke mindst, så prøv at få flækket en rigtig spole sammen. Det
er totalt-mega-vigtigt at den er korrekt i en switchmode-PSU.

/Rune

[...]

1. LT1170 er en profesionel "stump" og den er serdeles pålidelig.
2. Det med at prøve tilfældige spole er en dårlig ide, hvis du skal bruge
converteren til noget, udover legetøj.
3. Du burde vikle dig en spole selv, et godt bud kunne være en RM10 kerne,
Ferirt type 3F3, og en AL på 250.
    Et foreløbigt gæt vil være 10 til 16 vindinger.
4. Hvis du ikke ændrer dit kredsløb til en  :
    a. Stakket flayback, eller
    b, Tappet boost spole ( spole med udtag )
    kommer du nok ikke over 2,3A DC ved 16 volt, det opdager du når du skal
lade samtidig.
5. Årsagen til at converteren ikke kunne komme igang med belastning, er
givetvis en uegnet spole, der er gået i mætning.

MVH
Jørgen

Re: Problemer med DC-DC Step-up konverter med LT1170
Hej...

Kan du forklare lidt nærmere hvilken spole du tænker på, når du siger en
RM10 med udtag?
Jeg har set disse billeder: http://www.nordtek.dk/ne_dk/PAGC07.HTM
De "ligner" dem, der sidder i AT/ATX computer strømforsyninger.

Mvh. Niels.

IBM
den
også,
specielle
pr.
skal

Re: Problemer med DC-DC Step-up konverter med LT1170
Jeg sidder med en hi-pot fra en AT psu. Den ligner meget en RM10...

Hvor tyk kobbertråd skal jeg vinkle med, når du siger 10-16 vinklinger?

jeg
levere
strømmen
får
(Ja,
et
brugt,
stor
bruge
kerne,

Re: Problemer med DC-DC Step-up konverter med LT1170
Se i Linear tek. AN19 side 44 og 45 samt figur 16 page 16.
Fra 12v input skal der være 5 vindinger til output diode, og 8 vindinger fra
output diode til "VSW" på LT1170.
Første lag i din trafo ( 5 vindinger ) laver du af 3 tråde i paralel ø 0,56,
viklet samtidig, og trådene ved siden af hinanden.
Det skulle fynde 1 lag i kammeret nogenlunde.
Herefter lidt tape.
Dernest 8 vindinger, lavet af 2 tråde i paralel ø 0,56, viklet samtidig, de
skulle så også fylde hele kanneret's bredde.
Til sidst 1-2 lag tape.
Den side hvor de 5vindinger starter, der skal de 8 vindinger også starte.
Er du sikker på at kernen har en AL25%0 ?
Tilsidst måler du at der er ca 42uH, fra den ene ende af spolen til den
anden ( 12v til VSW )
Inden du sætter strøm på, tilføjer du en 150 ohm og 330pF kondensator i
serie, fra VSW til stel.
Så kører din konverter.
Jørgen
(En
for
give
(ubelastet
sende
er

Re: Problemer med DC-DC Step-up konverter med LT1170
Mange tak for brugsanvisningen. :o)

Nu må jeg se at få fat i en RM10 kerne.

Mvh. Niels Kristian Dahl.

fra
0,56,
de
en
som
ekstern
virker
1A
transistoren
BTS240A.
til

Tech's
du

Re: Problemer med DC-DC Step-up konverter med LT1170
Modstanden og kodensatoren du snakker om, skal de ikke sidde, som vist i
AN19, mellem +12V og dioden?
Skal jeg slet ikke sætte dem på der. Bare sætte dem på, som du fortæller?

Hilsen Niels. K. Dahl.

starte.
vinklinger?
siger
(12V).
datasheet
kan
16V
ved
pr.
har
skal
RM10
når
belastning,

Re: Problemer med DC-DC Step-up konverter med LT1170
Jeg skrev helt overlagt at den modstand og kondensator, skulle side til
stel, for at beskytte LT1170, de er der ikke for at beskytte trafoen.
Du må godt have de andre på samtidig, du må blot ikke undlade dem.
Tag et scop og tilse at spidsen fra spredningsinduktionen ikke er for stor.
Jørgen
vindinger
samtidig,
den
konverter,
kunne
LT1170'eren
link
virkelig
meget
nemt
pålidelig.

Re: Problemer med DC-DC Step-up konverter med LT1170
Jeg er en plageånd...

Men hvilke værdier skal modstanden og kondensatoren have? (Dem mellem +12V
og diode til VSW.)

Diode til VSW - Kan jeg bruge min 1N5401?

stor.
fortæller?
kondensator
RM10...
http://www.nordtek.dk/ne_dk/PAGC07.HTM
strømforsyning
2,7A,
mod
sende
jeg
vindinger.
du

Re (prøv evt. SEPIC SMPS): Prob lemer med DC-DC Step-up konverter med LT1170
2E%..

Hej Niels

I en eller anden NG indlE6%g fandt fF8%lgende adresse. C6%ndre lidt pE5% =

spE6%ndingsdeleren 10k - 2,7k sE5% du fE5%r f.eks. 16V - eller du kan mE5%
ske20%
blot anvende trimmepotentiometeret i version 3. Der er forslag til20%
print-design:

http://dion.swamp.dk/carpower.html
Citat: "...Many projects need a good clean +12V at a couple of amps20%
(like a small PC or a laptop) and although a car has a 12V battery the20%
actual voltage available is everything from 9V to 16V and there is20%
plenty of dirt in the powerline as well, to to run delicate electronics20%
you need to clean up that power source before use...".

http://www.bobblick.com/techref/projects/mp3book/mp3book2/mp3book2.html
Citat: "...The power supply accepts 8 to 16 volts and produces 12 volts. =

The topology is SEPIC (single-ended primary inductance converter), the20%
advantage being the ability to convert up or down with a minimum of20%
parts and maximum efficiency. The system draws about 1.7 amps while20%
playing, but the power supply is good for about 8 amps output and can20%
power the system while starting the car...The hardware design and20%
software are covered under the GNU General Public License...".

Output Transformer design:
http://ourworld.compuserve.com/homepages/alansharp/xformer.htm

Producing wound components:
http://www.ee.surrey.ac.uk/Workshop/advice/coils /

mvh/Glenn

Re: Re (prøv evt. SEPIC SMPS): Problemer med DC-DC Step-up konverter med LT1 170

Yepper, jeg har bygget en til en IBM laptop som netop kørte på 16V, den
virker efter sigende perfekt.

Jeg har også lavet et par stykker der laver 15V og de virker også fint.

Printudlæget til V2 er lavet så det burde være let at lave et fotoprint
selv.

V3 er optimeret efter de komponenter jeg kan få fat på og inkluderer
også et par ekstra features (on/off flip-flop, konstant +5v og trimpot),
men det stiller større krav til printfremstillingsprocessen, for der er
en del 0.254mm baner.

Der er ret få kritiske komponenter og den er faktisk meget let at få til
at virke.