Problemer med brum imellem computer og mixer.

Hej NG
Jeg har et setup som består af en gammel mixer, og en computer, jeg
bruger mixeren som mixer via computeresn line-in. Nogle gange når jeg så
bruger computeren med andre lydkilder end line-in, opstår pludselig en
kraftig brummen, som jeg kan omgå ved at mute line-in, eller trække
line-out ud af mixeren, og sætte dem i igen med det samme. Kan nogen
gennemskue hvad som får denne brummen til at opstå, er det for lange
kabler eller ? Kablerne er ca 5 meter lange.

Der sidder desuden et TV-kort i computeren, og det er ofte når jeg ser
TV, at ovennævnte sker.

Systemet er Debian Etch/Gnome

Re: Problemer med brum imellem computer og mixer.

Hvlke dele er jordet ?

Hvilket sikkert ikke har noget med det at gøre....

Re: Problemer med brum imellem computer og mixer.
Det er slet ikke jordet, men der er mulighed for det via mixeren, ville
dette hjælpe ?

Re: Problemer med brum imellem computer og mixer.

Hvis det er en stationær computer har du 115 volt på kabinettet. Det
forsøger du at tvinge ind i mixeren.

Få computeren og mixeren jordet. Er der ikke mulighed for at jorde en
af delene kan du forbinde stel på begge apparter med et stykke
ledning.

Re: Problemer med brum imellem computer og mixer.

Sørg først for, at alle tilsluttede enheder har samme stelpotentiale. Træk
en ledning fra alle kabinetterne til hinanden. Hvis det ikke hjælper, så må
du have jord på din maskine, navnlig hvis du har tilsluttet den til
kabelantenne.

Du kan se, hvordan jeg har gjort det: www.tersgov.dk/jord.jpg

Alt hvad jeg har af seperate enheder og computere er forbundet sådan. Jeg
har så en rigtig jordforbindelse tilsluttet.

Men hensyn til brummen ikke stopper, så har jeg selv oplevet det flere gang
på forskellige maskiner og lydkort. På een eller anden måde går lydkortet i
internt selvsving, når det bliver udsat for et for kraftigt signal, og den
eneste løsning er nok at undgå, at der ikke kan opstå så kraftig brum.

Claus

Re: Problemer med brum imellem computer og mixer.

FLOT!  Elegant, diskret og alligevel let at inspicere, tilslutte og
afbryde efter behov.

--
#include <disclaimer>

Re: Problemer med brum imellem computer og mixer.

Sådan fungerer det bare ikke i praksis :-)

Man kan alligevel ikke afbryde noget enkeltvis, fordi det hele ender i denne
mixer www.tersgov.dk/psr730.jpg og næsten alle enheder har elektrisk
forbindelse mellem kabinet og signalstel. Så vidt jeg husker, så er mine DAT
maskiner og min effektprocessor vistnok eneste undtagelse, hvor der ikke er
fælles signal/kabinet stel.

Men hovedsagen er nu også bare, at der ikke trækkes jord mellem
signalkablerne men direkte fra kabinet til kabinet.

Claus

Re: Problemer med brum imellem computer og mixer.

AHA, så forstår jeg tricket.  Det er meget bedre hjælp end "prøv dig frem
indtil den ting du bruger lige nu ikke brummer"

Flot opstilling for resten, er du prof musiker?

(Med afbryde mente jeg at tage en enhed helt ud af opstillingen, det er
meget
lettere at løsne en skrue lige i nærheden af fronten end f.eks. at skulle
fjerne
noget der er svejset fast).

--
#include <disclaimer>

Re: Problemer med brum imellem computer og mixer.

Men den metode kan man bare ikke bruge, når man har en mixer. Det gælder
netop om at undgå, at der trækkes brum gennem alle linjestikkene. Når noget
er forbundet på kryds og tværs af hinanden, så skal man være 100% sikker på
stelforbindelsen.

Nej, jeg er ikke ikke engang amatørmusiker :-)

Jeg er gammel lydmand og tonemester, og en sjælden gang imellem laver jeg
noget til teatre o.lign, men jeg gider ikke lavde den slags mere. Det er ku
fordi der er nogle folk, som stædigt holder ved mig, og som ikke vil give
slip.

Claus

Re: Problemer med brum imellem computer og mixer.

ku

Jeps de kan være ret vedholdende sådan nogen teaterfolk ;-)

Men hvad katten, forestillingerne får jo ofte lov at køre en uges tid, og så
er der jo tid til at finpudse detalierne.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Problemer med brum imellem computer og mixer.

Jeg har heldigvis en god undskyldning www.tersgov.dk/lydpc.jpg er min
lydcomputer, og den har set sådan ud siden jul. Min eneste PC er min 533 mhz
server, og den kan heldigvis ikke arbejde med lyd :-)
(Desværre har jeg stadig mine DAT maskiner...)

Claus

Re: Problemer med brum imellem computer og mixer.

Enig, det var også min pointe, tak.

Jakob

--
#include <disclaimer>

Re: Problemer med brum imellem computer og mixer.

Tak for svarene, prøver at skabe stelforbindelse imellem dem.

Re: Problemer med brum imellem computer og mixer.

Forvent ikke, at det kan løse problemet med internt selvsving på lydkortet,
fordi det kan skyldes mange faktorer. Men det er stadig en god ide at
"jorde" alle dine enheder.

Claus

Re: Problemer med brum imellem computer og mixer.

Der må kun være et samlet stelpunkt for hele set-up'et- Det mest naturlige
sted ville være mikseren, da den er det mest centrale.

Det er heller ikke udelukket, at der må en god jordforbindelse til, men det
er ikke nødvendigvis alle enhederne, der behøver det. Bare de forskellige
enheders stelpunkt samles et og samme sted.
Karsten H. Jensen

Re: Problemer med brum imellem computer og mixer.

Det er noget jeg ofte har hørt, men jeg har egentlig aldrig fået fat på
de praktiske detaljer, f.eks.:

- Hvad gør man hvis mere end en enhed har sikkerhedsjording via
  elinstallationen (denne må jo ikke afbrydes!) ?

- Hvad gør man når der er galvaniske forbindelser til flere "fremmede"
  signalkilder, f.eks. kabeltv, telefon, lysnet etc. ?

- Hvad er egentlig de (praktiske) regler for det her?

Er der nogen der har en URL?

--
#include <disclaimer>

Re: Problemer med brum imellem computer og mixer.

Ingen ting. Signal-stel har ikke altid noget med jordforbindelse at gøre.

Aner det ikke, da jeg så at sige aldrig har haft den slags problemer.

Det er at få det til at holde op med at brumme.

Det er såmænd ikke længere tid siden end i sidste uge, at jeg tilsluttede en
gammel tape recorder (wheel to whele)  MOVIC Stereo A2 (med rigtige
radiorør) til PC'en for at prøve sammenlignende optagelser mellem  Winamp.
DAB fra DR og genudsendelser fra BBC II.

Bortset fra, at BBC II vandt helt klart i lydkvalitet, så opnåede jeg da et
s/n på mellem -95 og  -110 dB. PC'en er i sagens nartur jordet. Derudover
blev der blot trukket en stellinie mellem PC-chassis og båndoptager chassis.

OK,. nu ved jeg altså også, hvor de fleste brumfælder ligger, og man kan
afkoble, stelforbinde, jorde, flytte stelforbindelser, flytte
jordtilslutninger . you name it. I've tryed it.

Når så alle antrængelserne har båret frugt, og brummet er forsvundet, aner
man i første omgang ikke en hylende fis om, hvad der skete. Man begynder
blot fra en ende af at pille alle forsøgende af, og så bliver der bare én
tilbage, der hjalp - i det tilfælde.
Karsten H. Jensen

Re: Problemer med brum imellem computer og mixer.

Men desværre er de ofte galvanisk forbundne, specielt plejer jord at være
tilsluttet kabinetstel hvis begge er til stede.

Jeg ved heller ikke om det er et problem, men når man forbinder sin
computer til både stereo, TV, modem, ADSL og ethernet plus forbindelser
på kryds og tværs så alting kan snakke med alting ved tryk på en knap,
ja så får man virkelig en masse sammenkoblede stelforbindelser og det
bliver ret svært at hitte en evt. fejl.

Tjah, det er for længst lykkedes at fjerne mit brum undtagen på
nogle enkelte signaler som ikke bruges tit nok med den indstilling
der brummer.  Men om jeg har gjort det rigtigt eller har lavet noget
lort ved jeg faktisk ikke...

Selv bruger jeg Tandberg med ditto når det skal være.

Hvorfor var stel i phono eller DIN kablet ikke nok?

Så det er vægtet depth-first søgning med heuristik-vægte fra et adaptivt
neuralt netværk med ukendt indre logik implementeret med selvregenererende
kulbrintemoduler?

Tillykke med det!

Jakob

--
#include <disclaimer>

Re: Problemer med brum imellem computer og mixer.

Fordi du kan komme til at trække nogle halvstore strømme (i forhold til
signalet) og dermed inducere brum...

Re: Problemer med brum imellem computer og mixer.

Mest sandsynligt fordi de ikke var tilsluttet det centrale stelpunkt, og så
opstår der ofte en brumsløjfe.

Tak.:-)

Karsten H. Jensen