Problemer med Atmel AVR og Hitachi LCD display

Hej Gruppe..

Jeg har lige købt et Atmel STK-500 Starter Kit , samt et "Hitachi" kompatibelt
20x4 Lcd display.

Jeg har forsøgt at lave dette interface (Nederst på siden) , men får kun garbage
på lcd.
http://www.myke.com/lcd.htm

Jeg bruger PortA , PA0 = data , PA1 = Clock , jeg har dog brugt en 74HCT174 og
en 1N4114 istedet for den beskrevne 74LS174 & 1N914 ,
jeg føder med 5,1v fra STK-500.

Jeg har gennemgået mit program og min "fuglerede" 3 gange og kan ikke finde
noget galt.

Og ....

Hvis jeg flytter Lcd Enable (ben 6) væk fra den diode and gate og over på et
separart ben på AVR (her PA7) og retter mit program til
at pulse dette (PA7) istedet for data , så virker det fint.

Så det er i den diode and gate han har lavet at det går galt.......

Jeg tænkte om min brug af en 1N4114 eller 74HCT174 kunne skabe problemer her ???
 (det er da den sorte streg på dioden som skal
vende imod ben 15 på 174'eren ikke ??)

Jeg har noget som kører et lcd via 3 ben nu , men ville gerne prøve kun at bruge
2 ben og ikke have 2 TTL gates til det.

I øvrigt ville jeg nok bruge denne
http://home.iae.nl/users/pouweha/lcd/lcd.shtml , hvis jeg skulle køre med 3 ben
, så kan jeg køre
i 8 bit mode.

Håber en eller anden kan kaste lidt lys over om der er "fejl" i diagrammet eller
mit komponentvalg , btw. der er fejl i hans
eksempel ... sidste linie i den kode skal strobe "Data benet" ikke "Clock benet".

Hilsen
Carsten

Re: Problemer med Atmel AVR og Hitachi LCD display

her ???

Kan det tænkes at den diode du har brugt har for højt spændingsfald i
lederetningen? Indgangen på displayet tillader nok allerhøjst 0,8 V som
logisk 0. Prøv med en diode med lavt spændingsfald, f.eks. BAT85.

Mvh.

Thomas Kjærulff

Site Timeline