Problemer med at finde relæ

Hejsa
Jeg stE5%r og mangler et relE6% og hE5%bede der var nogen herinde der kan
komme med et godt rE5%d om hvor jeg finder det.
Det skal kun bruges til at tE6%nde en stribe dioder (ca 20 stykker), men
det er nok det mindste af det hele. Det svE6%reste er at finde relE6%et.
Jeg har noget plc styring der ogsE5% skal styre relE6%et, MEN jeg har kun
analoge udgange tilbage. Og det er 0-10v udgange max 4mA. Hvordan
klarer jeg den ?
Findes der et relE6% der kun skal bruge mellem 0 og 10 volt 4mA eller
hvad gF8%r jeg ?

HE5%ber der er en herinde der har et godt rE5%d :)

Mvh Flemming

Re: Problemer med at finde relæ
hvad med en simpel optokobler.
Den vil kunne tænde med 4mA (husk en modstand) og hvis de 20 dioder er i
serie, også kunne klare deres strøm, formodentligt under 50mA

finn

Re: Problemer med at finde relæ

Du lader din udgang styre en transistor, som trækker dit relæ ;o)

Re: Problemer med at finde relæ

... eller nøjes med transistoren, hvis du ikke har behov for galvanisk
adskillelse.

Re: Problemer med at finde relæ
Wow.. Det var godt nok hurtigt der kom hele 3 svar... tusind tak for
det..
Men sE5% mE5% lF8%sningen jo blive en transistor.. Et relE6% og en stribe
dioder.
Men nu er det efter hE5%nden... 2-4-6-8.... mange E5%r siden jeg sidst har
rodet med elektronik.. SE5% er der en der kan hjE6%lpe med lidt streger :)
Jeg har 24v ac forsyning.. Og 0-10V dc 4mA til at styre transistoren..

Re: Problemer med at finde relæ

Håber der er en herinde der har et godt råd :)

Jeg har smidt en skitse på min hjemmeside.

http://peteropfinder.dk/_newsbin/plc_rele.html

Håber det kan bruges.

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen

I er jo for vilde :)
dk.teknik.elektronik.. stedet hvor du fE5%r svaret fF8%r du stiller
spF8%rgsmE5%let...
Hvor er det stort :)

Nu har jeg jo sE5%dan fE5%et mit svar, og sE5% bliver jeg endnu mere
krE6%sen :)

Er det lige sE5% simpelt at lade de 0-10 v styre spE6%ndingen til
dioderne, sE5% jeg rent faktisk kan sE6%nke spE6%ndingen til dem ?

Re: Problemer med at finde relæ
da det er en ukendt faktor, vil det nok ikke være hensigtsmæssigt, og 4
mA et nok i underkanten til at få lys ud af 20 dioder.

skal de lyse ens og samtidig?
  hvis ja, sæt en 1ohm modstand i serie med de 20 dioder i serie i
stedet for relæet. Er det for lidt lys, må du enten have mere end 24 v.
eller dele dioderne i 2 grene.
Regn gerne på modstanden efter den strøm du ønsker i dioderne, og den
spænding der iflg databladet ligger over dem.

finn

Re: Problemer med at finde relæ

*Host*
Spændingsfaldet over 20 dioder er ca. 40V og manden har kun 0-10V på sin
analog udgang ;o)

Deler du dioderne i kredse, er spændingsfaldet 20V, altså stadig væsentligt
mere den de 10V der er tilrådighed. Iøvrigt trækker de så dobbelt så meget
strøm ;o)De vil i forvejen næppe lyse ret meget, hvis der kun løber 4mA
gennem dem.

Re: Problemer med at finde relæ
Hej Allan

Ja, til styring af relæet.

Max

Min kommentar gik på at cykelsmeden efterfølgende skrev:

"sæt en 1ohm modstand i serie med de 20 dioder i serie *i stedet* for
relæet".

Der vil ikke komme meget lys i de dioder, hvis man følger den anvisning ;o)

cykelsmeden skrev:
 > Er det for lidt lys, må du enten have mere end 24 v. eller dele
 > dioderne i 2 grene.

burde det ikke dække?

finn

Re: Problemer med at finde relæ
nu refererede jeg jo altså til at snuppe poweren fra de i diagrammet
angivne 24V - og sikrede mig iøvrigt med
udregnings/databladsforbeholdene, da jeg mindedes noget med 0,7V over
dioder, men husker altså forkert her - nå det nærmer sig også 30 år
siden sidst :-)

Vi er åbenbart enige om at de 0-10V ikke er brugbare.

Tilbage til de 24V, skal spændingen øges eller kredsen med dioder
skilles, når spændingsfaldet som i mit databladsforbehold er 2V. Til
gengæld kan induktionsdioden spares :-)

finn

Re: Problemer med at finde relæ

NE6%sten.

Det kredslF8%b vil dog krE6%ve en DC forsyning pE5% cirka 10-12 volt.

Det analoge output, sE6%tter du ind pE5% basis af en NPN transistor (gerne
gennem en modstand). Collector til plus pE5% DC forsyningen og emitteren
bruger du til at forsyne en rE6%kke dioder i serie.

Hvilken farve lysdioder er der tale om?

Klaus

Re: Problemer med at finde relæ
du lagde mærke til at den forsyning kun er rated til 4 mA??

finn

Re: Problemer med at finde relæ

Den forsyning er ikke en forsyning, men strømkapaciteten ud af PLC'ens
analoge udgang. Groft sagt forstærkes de 4 mA med den valgte
transistors hfe, hvilket er den strøm der er til rådighed til LED's

Er der analoge udgange nok, kan de sættes til at drive dioderne i
grupper af 3-4 dioder af gangen.

Re: Problemer med at finde relæ
.com...

I er jo for vilde :)
dk.teknik.elektronik.. stedet hvor du får svaret før du stiller
spørgsmålet...
Hvor er det stort :)

Nu har jeg jo sådan fået mit svar, og så bliver jeg endnu mere
kræsen :)

Er det lige så simpelt at lade de 0-10 v styre spændingen til
dioderne, så jeg rent faktisk kan sænke spændingen til dem ?

Ja, det er muligt...
Har smidt en skitse mere på siden...
http://peteropfinder.dk/_newsbin/plc_rele.html

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen
Re: Problemer med at finde relæ

SE5% gik det for stE6%rkt ogsE5% for dig ;)
jeg kan ihvertfald ikke se skitsen..  :(

Re: Problemer med at finde relæ

siden...http://peteropfinder.dk/_newsbin/plc_rele.html

Så gik det for stærkt også for dig ;)
jeg kan ihvertfald ikke se skitsen..  :(

Så prøv at gå ind på siden og tryk på F5 (Opdater)

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen

Det hjælper ikke noget når navngiver dit GIF-billeder "PLC_Relæ_rev2.gif"

HINT: Det er ikke smart med et "æ" i et filnavn ;o)

Site Timeline