Problem med strømregulering i stepmotor

Hej NG.
Jeg er ved at lave en step-motor driver som et skoleprojekt.
Jeg har et lille problem med en diode der volder mig gevaldige
problemer... I stedet for at skrive side op og side ned, har jeg lagt en
beskrivel, et schematic og nogle simuleringer på min hjemmeside. Jeg
mente at dette ville give en bedre forståelse, end hvis jeg plabrede løs
her.

http://s-p-s.no-ip.com/stroemregulering/stroemregulering.htm

I er selvfølgelig mere end velkomne til at komme med rettelser, forslag
osv til mit projekt...

Håber i vil hjælpe mig... og tak for en god NG.
Søren.

Re: Problem med strømregulering i stepmotor
Hej Søren,

2,2kV over FET'en ?  *løfter lige det ene bryn*

Prøv rent faktisk at _bygge_ kredsløbet, simuleringer er ikke bedre end det
man propper i dem.

--
Venlig hilsen,
Søren
Re: Problem med strømregulering i stepmotor

OK beskrivelse..

Kedelige spikes!

Prøv at lad dine fly-back-diode-katoder gå til "+35 V"
Jeg har lagt en sodskannet tysk beskrivelse på
http://hjem.get2net.dk/villy/pict/stpmot.gif
Se i øvrigt eksempel: Figur 2 i
http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/1679.pdf

A' propo' "høj hastighed": Så kommer du nok til at øge VH til
motorviklingerne til f. ex. 35 V

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Problem med strømregulering i stepmotor
Hej Søren

Dit diagram ser "fint ud" jeg tror ikke at der er noget "galt" med
kredsløbet "in real life"
prøv at bygge det ... en simulator er som den anden søren siger ikke altid
så praktisk anlagt heh

Du kunne prøve en snubber eller TVS istedet for dioden

m.v.h.
lasse

Re: Problem med strømregulering i stepmotor
Jeg takker for alle svarene... hmm... ja jeg mente jo heller ikke at der
skulle være noget i vejen for at smide en diode der... Så må jeg jo bare
ærgre mig over at simuleringen ikke helt vil som jeg vil.

Jeg må i gang med at bygge.

Som sagt: Hvis i har noget kritik til mit kredsløb, så lad mig endelig
høre... det er jo ikke altid at ens egne designs er de mest smarte, så
det kunne jo være at der var noget smartere.

Nu er jeg jo ikke ligefrem en garvet elektronik mand... hvad er en
snubber og TVS?

Takker endnu en gang...

Mvh
Søren

Re: Problem med strømregulering i stepmotor

Hehe det er jeg skam heller ikke ...

TVS = Tranzorber, Transildiode, som er en slags MOV diode der "nakker"
transienter som en zenerdiode bare _meget_ hurtigere... de er rigtigt fine
til DC motorer ....

en snubber er et RC serie led der skal erstatte TVS'en eller din diode...

M.v.h.
Lasse

Site Timeline