Problem med konstruktion af ice power forstærker

Kim Therkelsen skrev i meddelelsen ...

Rodet ? ja mon ikke :-o

volt

Din kortsluttede sløjfe går fra XLR pin 1, til modul 1, herfra til 0-punkt på din +-12volt forsyning, til modul 2, og tilbage til XLR pin 1 . En sådan ring samler magnetiske felter op. Hvad værre er i dit tilfælde, Du ved ikke hvilken vej din forsyningsstrøm, (+-12 volt), går til modulerne.

Brug to helt separate +-12volt forsyninger, (gælder også trafoviklingerne).

Og brug korte ledninger, dine ledninger fra 80volt hovedlytter, og til modulerne er _alt_ for lange IMHO. Ved lidt planlægning af placeringen af komponenter kunne disse ledninger holdes på 2-5 cm.

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen

Mit stel/kassen er hårdt forbundet til jord fra 230V indtaget. Jeg har prøvet at illustrere det her:

Kim Therkelsen

Jeg er efterhånden kommet frem til at det er bedst med to +/-12V forsyninger (som oprindeligt planlagt inden jeg købte de dyre forsyninger fra lcaudio). Giver det mening at bruge forsyningen fra lcaudio til det modul, der skal trække mellemtone/diskant og en kreds med 7812/7912 til det modul, der skal trække bassen? Eller skal jeg bruge to ens strømforsyninger?

Jeg skal have skilt det hele ad, sat beskyttelsestyller ind, redesignet layout'et og forkortet nogle ledninger. Det er der ingen tvivl om.

Hvad med dette:

Giver det anledning til problemer?

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Hej Kim

Den standard +/-12V forsyning fra LC audio kan da ikke koste mange basseøre, hvis den gør det, så returner den og lav 2 selv.

Det er jeg ikke sikker på, men eftersom B&O har valgt at lave modulerne sådan, at de er jordet via RC parallel til deres køleplade, vil jeg tro det. Det er vel nærmest meningen, at kølepladen skal skrues fast til kabinettet.

Nej, men får det snart, da jeg flytter.

Reply to
Kim Therkelsen

Kim Therkelsen skrev i meddelelsen ...

det.

Modulerne har brug for et skærmende kabinet, og forbindelsen dertil bør _kun_ være RC-ledet

Jord hører hjemme i potteplanter. :-/ Mange misforståelser er opstået om jordbenet i stikkontakten. Mange tror at man kan aflede støj ad den vej, men glemmer at de relativt lange ledninger i instalationen virker som en spole for typisk højfrekvent støj = der kan kun afledes lavfrekvent støj den vej. Jordbenet er, som det i øvrigt altid har været, en beskyttelsesforanstaltning, der skal bruges i forbindelse med klasse 1 isolerede apparater som eksempelvis køleskabe. Klasse 1 isolerede apparater hører ingen steder hjemme i forbindelse med audio, video, eller for den sags skyld PC'ere, (desværre må vi leve med bøvlet på grund af EU harmonisering, PC'ere er normalt i princippet klasse 2 isolerede, og fjernede man de famøse kondensatorer* til jordklemmen, ja så var der slet intet problem), så fjern nu det åndsvage netstøjsfilter, der kommer alligevel ingen støj gennem en ringkernetrafo, og livet vil blive lidt lettere for dig, især ved sammenkobling med andre apparater.

  • Det er mig stadig en gåde hvordan en konstruktør kan tage disse kondensatorer alvorligt når de seriekobles med 100 meter installationskabel :-o

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen

=F8r

Ja, deres kontakt til kabinettet er ogs=E5 kun RC-leddene, MEN begge moduler har et RC-led til det f=E6lles kabinet, hvilket skaber f=F8lgende:

Normaltvis siger man jo, at der m=E5 v=E6re en og _kun_ en f=E6lles stelforbindelse.

Er det bedst at isolere det ene ice power modul fra kabinettet? Ja eller nej? :-)

Isolerer jeg det ene vil det stadig have stelforbindelse igennem det andet moduls RC-led pga. den f=E6lles AGND/PGND, som er uundg=E5elig.

ater

sags

onisering,

=F8se

fjern

nem en

Det var bl.a. t=E6nkt som en sikkerhedsforanstaltning at have 230V jord. Den ene trafo har en jordledning, som jeg har sluttet til jord fra 230V forbindelsen. St=F8jfilteret tvinger mig s=E5 n=E6rmest til at koble 230V jord til kabinettet, som du n=E6vner. Jeg kan godt smide filteret over h=F8jre skulder og s=E5 stadig lade trafoens jordledning g=E5 til 230V jord. Er det det du mener, jeg b=F8r g=F8re?

Hvis alle apparaterne er sluttet til samme kontakt med lige lange ledninger er der vel ingen problemer, da de s=E5 har f=E6lles 230V jordreference? Jeg kan godt forestille mig, at der kunne v=E6re en potentialeforskel mellem XLR-indgangens gnd og 230V jordforbindelsen, som kunne v=E6re et problem/skulle afs=E6ttes igennem RC-leddene i ice power modulerne. Er det s=E5dan et problem du t=E6nker p=E5?

Mvh. Kim

Reply to
kimtherkelsen

snipped-for-privacy@gmail.com skrev i meddelelsen ...

Jo, der vil være en sløjfe for hvert apparat, og i 10 ud 9 tilfælde vil det give anledning til 50 Hz strømme i signalkablets stelledning. Så helt ærligt, dine trafoer er dobbeltisolerede, så glem de jordforbindelser. Brug dobbeltisolering på dine 230 volt kabler, (kappeledning), og hold 8-10 mm. sikkerhedsafstand til kabinettet hvor der er åbninger i isoleringen, (stik sikringer mm.), så er Du sikker.

Havde det været en ganske almindelig symetrisk analog forstærker, så havde jeg brugt stjernestel fra fællespunktet i den symmetriske strømforsyning, altså fællespunktet mellem lytterne. Jeg har ikke prøvet at bygge i PWM med et så asymetrisk strømtræk i "drivertrinet", men jeg ville nok placere stjernepunktet fysisk midt mellem de to moduler, og med _meget_ korte, meget tykke, ledninger mellem moduler og stjernepunkt. Jeg ville nok vælge to helt separate strømforsyninger. Jeg ville i signalledningerne mellem XLR og moduler isætte 1Kohm modstande, mest af hensyn til hvis at et modul svigter, (kortslutning til forsyningsspænding).

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen

Hejsa,

For at skabe en lav-impedanset HF-returvej for commonmode støjstrømme tilbage til støjkilden??

Og, ja, med den HF-sender (ICE-power-modulerne), skal der monteres netfilter i konstruktionen for at den kan CE-mærkes; med garanti.

Og, ja, stålkassen skal forbindes til aktivt virkende jordleder for at opnå personbeskyttelse...

BTW: Jordlederimpedansen kan betragtes som 50uH//50Ohm i frekvensområdet op til

150kHz....

/Claus

Reply to
Claus

Claus skrev i meddelelsen ...

Jo-ja, fintnok, MEN, ligesom Kim's løsning, så sidder disse kondensatorer/filteret inde midt i konstruktionen, (typisk indgangen af strømforsyningen), og derefter med laange ledninger før gennemboringen i kabinettet. Og så er det hele jo ligesom lidt ligemeget.... :-|

netfilter

Men for at virke, så må filteret nødvendigvis være i netstiksbrønden, (i væggen i metalkabinettet).

Nej, ikke nødvendigvis, overholder Kim reglerne for klasse 2 isolering, så er der ikke brug for jordleder af hensyn til sikkerhed.

:-)

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen

Jeg har faktisk en netstiksbrønd med filter til at ligge. Den kunne jeg jo bruge i stedet og så isolere ice power modulerne fuldstændigt fra kabinettet, så der ingen forbindelse er mellem AGND/PGND og jord fra 230V ledningen. Er det ikke vejen frem? Eller skal jeg bare glemme netfilteret fuldstændigt?

Under alle omstændigheder kan jeg forstå, at 230V jord og AGND/PGND ikke bør sættes sammen. Hvis I dog mener, at jeg bør skrue ice power modulerne fast direkte på kabinettet, spørger jeg stadig, om ikke den fælles jordreference imellem modulerne er et problem?

Jeg har sat en rød ring rundt om cirkelreferencen. De to ice power moduler vil kunne "se" hinaden både igennem AGND og igennem deres indbyggede RC-led. Klaus svarede: "Dybest set ligger de jo bare i parallel." Jeg er dog stadig i tvivl om hvor vidt jeg SKAL undgå det eller det INGEN betydning har???

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Kim Therkelsen skriver:

Er kølepladen forbundet til noget rent elektrisk ?

Glem det.

Det skal du, for du skal have afsat varme den vej.

Det bør det ikke være.

Pas - så godt kender jeg ikke PWM forstærkere.

Pænt pynt i stuen:

Ja, som nævnt er et ice power moduls køleplade forbundet til AGND via en RC parallel - det er ikke noget jeg kan ændre på, med mindre jeg modificerer modulerne. Derfor får jeg det beskrevne problem med at modulerne kan se hinanden ad to veje (AGND/RC-parallel), hvis jeg monterer dem direkte på kabinettet.

Kan man ikke få et ikke-ledende mellemled/stykke, jeg kan montere mellem modulernes køleplade og kabinetbunden (der stadig kan lede varmen på fornuftig vis)? Effektiviteten på modulerne er 93%, så det er begrænset hvor meget varme, der skal afsættes.

Reply to
Kim Therkelsen

Kim Therkelsen skriver:

Jeg tror ikke at du får noget problem der.

93% er nok "best case". Anyway får du ikkw afsat 35W i de der små stykker alu...

Pænt pynt i stuen:

"Kim Therkelsen" skrev :

Du skal vel blot hitte et stykke glimmer, i passende størrelse

(hvad hedder husene)

--
jan@stevns.net
Reply to

Tak for det. Jeg kan ikke finde ud af hvad køleprofilerne/husene hedder og om de i det hele taget er standardprofiler:

Overfladen er ca 9,0x0,9 cm.

Noget helt andet er, at jeg skal have skruet modulerne fast. Kan man få nogle forholdsvis stærke ikke-ledende skruer (M4)? Eller nogle gennemgående spændeskiver af en slags, så en alm. skrue ikke kan komme i kontakt med kabinettet?

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Kim Therkelsen skrev i meddelelsen ...

hvor

Rolig nu, dét er ikke dit alvorligste problem, brug nu lige krudtet på at få lavet et fornuftigt GND-stjernepunkt mellem dine moduler. :-/ Der er jo et "filter" (RC) mellem AGND og køleprofilen.

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen

Du (Orla) skrev tidligere:

Jeg har valgt to helt separate strømforsyninger. Hvis det lykkedes mig at isolere modulerne elektrisk fra kabinettet er den eneste kontakt de to monotrin har til hinanden gennem den fælles XLR-forbindelse (udover de trækker strøm fra samme 230V ledning). Så skulle langt de fleste problemer vel være løst. Sådan som jeg læser det, du skriver med 1Kohm modstande, skal den fælles XLR-forbindelse fordeles til modulerne sådan her:

__________ | | Ice 1 _1K____________ | Vi+ | | _1K_________| Vi- | | | _1K_____ | AGND | | | | |__________| XLR ind ___________ | | |_1K_____| AGND | | |_1K________ | Vi- | Ice 2 |_1K____________| Vi+ | |__________|

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Hejsa,

----

Njaeh, jain.... Det er ikke ubetinget nødvendigt at et netfilter placeres som du beskriver.

Et netfilter kan sagtens placeres midt inde i en konstruktion og stadig være virksomt; dog skal der nok kæles lidt for ledningsføringen for at opnå god dæmpning

Husker jeg ikke helt galt, så skal et metalkabinet med elektrisk ledende overflader større end 50x50mm forbindes til virksom jordforbindelse (?.:EN60240:.?)

/Claus

Reply to
Claus

Claus skrev i meddelelsen ...

være

Ja mon ikke :-|

Dét ville give et par nyindkøbte apparater problemer :-o Vær opmærksom på at de forskellige standarder gælder specifikke apparatgrupper i specifikke miljøer. Uden at have læst EN60240 vil jeg mene at dette gælder klasse 1 apparater som eksempelvis køleskabe.

mvh Orla, som endnu har tilgode at se en CD-afspiller med jordforbindelse, metalkabinet eller ej.

Reply to
Orla Pedersen