Problem med konstruktion af ice power forstærker - Page 2

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker
Det er jeg ikke sikker på, men eftersom B&O har valgt at lave modulerne
sådan, at de er jordet via RC parallel til deres køleplade, vil jeg tro det.
Det er vel nærmest meningen, at kølepladen skal skrues fast til kabinettet.

Nej, men får det snart, da jeg flytter.

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker

det.

Modulerne har brug for et skærmende kabinet, og forbindelsen dertil bør
_kun_ være RC-ledet

Jord hører hjemme i potteplanter. :-/  Mange misforståelser er opstået om
jordbenet i stikkontakten. Mange tror at man kan aflede støj ad den vej, men
glemmer at de relativt lange ledninger i instalationen virker som en spole
for typisk højfrekvent støj = der kan kun afledes lavfrekvent støj den vej.
Jordbenet er, som det i øvrigt altid har været, en
beskyttelsesforanstaltning, der skal bruges i forbindelse med klasse 1
isolerede apparater som eksempelvis køleskabe. Klasse 1 isolerede apparater
hører ingen steder hjemme i forbindelse med audio, video, eller for den sags
skyld PC'ere, (desværre må vi leve med bøvlet på grund af EU harmonisering,
PC'ere er normalt i princippet klasse 2 isolerede, og fjernede man de famøse
kondensatorer* til jordklemmen, ja så var der slet intet problem), så fjern
nu det åndsvage netstøjsfilter, der kommer alligevel ingen støj gennem en
ringkernetrafo, og livet vil blive lidt lettere for dig, især ved
sammenkobling med andre apparater.

* Det er mig stadig en gåde hvordan en konstruktør kan tage disse
kondensatorer alvorligt når de seriekobles med 100 meter installationskabel
:-o

mvh
Orla

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker

Ja, deres kontakt til kabinettet er ogsE5% kun RC-leddene, MEN begge
moduler har et RC-led til det fE6%lles kabinet, hvilket skaber
fF8%lgende: http://www.kimtherkelsen.dk/images/blandet/jord_prob.bmp
Normaltvis siger man jo, at der mE5% vE6%re en og _kun_ en fE6%lles
stelforbindelse.

Er det bedst at isolere det ene ice power modul fra kabinettet? Ja
eller nej? :-)

Isolerer jeg det ene vil det stadig have stelforbindelse igennem det
andet moduls RC-led pga. den fE6%lles AGND/PGND, som er uundgE5%elig.

 fjern

Det var bl.a. tE6%nkt som en sikkerhedsforanstaltning at have 230V jord.
Den ene trafo har en jordledning, som jeg har sluttet til jord fra 230V
forbindelsen. StF8%jfilteret tvinger mig sE5% nE6%rmest til at koble 230V
jord til kabinettet, som du nE6%vner. Jeg kan godt smide filteret over
hF8%jre skulder og sE5% stadig lade trafoens jordledning gE5% til 230V
jord. Er det det du mener, jeg bF8%r gF8%re?

Hvis alle apparaterne er sluttet til samme kontakt med lige lange
ledninger er der vel ingen problemer, da de sE5% har fE6%lles 230V
jordreference? Jeg kan godt forestille mig, at der kunne vE6%re en
potentialeforskel mellem XLR-indgangens gnd og 230V jordforbindelsen,
som kunne vE6%re et problem/skulle afsE6%ttes igennem RC-leddene i ice
power modulerne. Er det sE5%dan et problem du tE6%nker pE5%?

Mvh. Kim

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker

Jo, der vil være en sløjfe for hvert apparat, og i 10 ud 9 tilfælde vil det
give anledning til 50 Hz strømme i signalkablets stelledning. Så helt
ærligt, dine trafoer er dobbeltisolerede, så glem de jordforbindelser. Brug
dobbeltisolering på dine 230 volt kabler, (kappeledning), og hold 8-10 mm.
sikkerhedsafstand til kabinettet hvor der er åbninger i isoleringen, (stik
sikringer mm.), så er Du sikker.

Havde det været en ganske almindelig symetrisk analog forstærker, så havde
jeg brugt stjernestel fra fællespunktet i den symmetriske strømforsyning,
altså fællespunktet mellem lytterne. Jeg har ikke prøvet at bygge i PWM med
et så asymetrisk strømtræk i "drivertrinet", men jeg ville nok placere
stjernepunktet fysisk midt mellem de to moduler, og med _meget_ korte, meget
tykke, ledninger mellem moduler og stjernepunkt. Jeg ville nok vælge to helt
separate strømforsyninger. Jeg ville i signalledningerne mellem XLR og
moduler isætte 1Kohm modstande, mest af hensyn til hvis at et modul svigter,
(kortslutning til forsyningsspænding).

mvh
Orla

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker
Hejsa,

For at skabe en lav-impedanset HF-returvej for commonmode støjstrømme
tilbage til støjkilden??

Og, ja, med den HF-sender (ICE-power-modulerne), skal der monteres netfilter
i konstruktionen for at den kan CE-mærkes; med garanti.

Og, ja, stålkassen skal forbindes til aktivt virkende jordleder for at opnå
personbeskyttelse...

BTW:
Jordlederimpedansen kan betragtes som 50uH//50Ohm i frekvensområdet op til
150kHz....

/Claus

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker

Jo-ja, fintnok, MEN, ligesom Kim's løsning, så sidder disse
kondensatorer/filteret inde midt i konstruktionen, (typisk indgangen af
strømforsyningen), og derefter med laange ledninger før gennemboringen i
kabinettet. Og så er det hele jo ligesom lidt ligemeget....  :-|

netfilter

Men for at virke, så må filteret nødvendigvis være i netstiksbrønden, (i
væggen i metalkabinettet).

Nej, ikke nødvendigvis, overholder Kim reglerne for klasse 2 isolering, så
er der ikke brug for jordleder af hensyn til sikkerhed.

:-)

mvh
Orla

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker

Jeg har faktisk en netstiksbrønd med filter til at ligge. Den kunne jeg jo
bruge i stedet og så isolere ice power modulerne fuldstændigt fra
kabinettet, så der ingen forbindelse er mellem AGND/PGND og jord fra 230V
ledningen.
Er det ikke vejen frem?
Eller skal jeg bare glemme netfilteret fuldstændigt?

Under alle omstændigheder kan jeg forstå, at 230V jord og AGND/PGND ikke bør
sættes sammen.
Hvis I dog mener, at jeg bør skrue ice power modulerne fast direkte på
kabinettet, spørger jeg stadig, om ikke den fælles jordreference imellem
modulerne er et problem?
http://www.kimtherkelsen.dk/images/blandet/jord_agnd_prob.bmp
Jeg har sat en rød ring rundt om cirkelreferencen. De to ice power moduler
vil kunne "se" hinaden både igennem AGND og igennem deres indbyggede RC-led.
Klaus svarede: "Dybest set ligger de jo bare i parallel."
Jeg er dog stadig i tvivl om hvor vidt jeg SKAL undgå det eller det INGEN
betydning har???

Mvh. Kim

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker

Er kølepladen forbundet til noget rent elektrisk ?

Glem det.

Det skal du, for du skal have afsat varme den vej.

Det bør det ikke være.

Pas - så godt kender jeg ikke PWM forstærkere.

Pænt pynt i stuen:

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker

Ja, som nævnt er et ice power moduls køleplade forbundet til AGND via en RC
parallel - det er ikke noget jeg kan ændre på, med mindre jeg modificerer
modulerne.
Derfor får jeg det beskrevne problem med at modulerne kan se hinanden ad to
veje (AGND/RC-parallel), hvis jeg monterer dem direkte på kabinettet.

 Kan man ikke få et ikke-ledende mellemled/stykke, jeg kan montere mellem
modulernes køleplade og kabinetbunden (der stadig kan lede varmen på
fornuftig vis)? Effektiviteten på modulerne er 93%, så det er begrænset hvor
meget varme, der skal afsættes.

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker

Jeg tror ikke at du får noget problem der.

93% er nok "best case". Anyway får du ikkw afsat 35W i de der små
stykker alu...

Pænt pynt i stuen:

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker

Du skal vel blot hitte et stykke glimmer, i passende størrelse

http://www.rscomponents.dk/electroniske-komponenter-dk/428229570-silikone-isolationsskiver-monteringss%C3%A6t-sil-pad-400-isolatore.html
(hvad hedder husene)

--
snipped-for-privacy@stevns.net

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker
http://www.rscomponents.dk/electroniske-komponenter-dk/428229570-silikone-isolationsskiver-monteringss%C3%A6t-sil-pad-400-isolatore.html

Tak for det. Jeg kan ikke finde ud af hvad køleprofilerne/husene hedder og
om de i det hele taget er standardprofiler:
http://www.kimtherkelsen.dk/images/blandet/ice.JPG
Overfladen er ca 9,0x0,9 cm.

Noget helt andet er, at jeg skal have skruet modulerne fast. Kan man få
nogle forholdsvis stærke ikke-ledende skruer (M4)?
Eller nogle gennemgående spændeskiver af en slags, så en alm. skrue ikke kan
komme i kontakt med kabinettet?

Mvh. Kim

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker

hvor

Rolig nu, dét er ikke dit alvorligste problem, brug nu lige krudtet på at få
lavet et fornuftigt GND-stjernepunkt mellem dine moduler.  :-/ Der er jo et
"filter" (RC) mellem AGND og køleprofilen.

mvh
Orla

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker

Jeg har valgt to helt separate strømforsyninger. Hvis det lykkedes mig at
isolere modulerne elektrisk fra kabinettet er den eneste kontakt de to
monotrin har til hinanden gennem den fælles XLR-forbindelse (udover de
trækker strøm fra samme 230V ledning). Så skulle langt de fleste problemer
vel være løst.
Sådan som jeg læser det, du skriver med 1Kohm modstande, skal den fælles
XLR-forbindelse fordeles til modulerne sådan her:

                                        __________
        _1K____________ |  Vi+            |
        |      _1K_________|  Vi-             |
        |      |      _1K_____  |  AGND      |
        |      |      |                  |__________|
        XLR  ind                 ___________
        |      |      |_1K_____|   AGND       |
        |      |_1K________ |   Vi-             |    Ice 2
        |_1K____________|   Vi+            |
                                        |__________|

Mvh. Kim

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker

Signalledningerne ! _Ikke_ AGND

mvh
Orla

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker

Hvorfor har du egentlig to moduler med indgangene i parallel?

Når du alligevel har to monoblokke med + og - indgang, så kan du jo
brokoble. Byt om på + og - på indgangen af den ene blok., og byt tilsvarende
om på nul og ud i højttalerstikket.

Så kan du have 4-dobbelt effekt når du forbinder en højttaler mellem
udgangene på de to forstærkere.

Leif

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker
Hejsa,

----

Njaeh, jain....
Det er ikke ubetinget nødvendigt at et netfilter placeres som du beskriver.

Et netfilter kan sagtens placeres midt inde i en konstruktion og stadig være
virksomt; dog skal der nok kæles lidt for ledningsføringen for at opnå god
dæmpning

Husker jeg ikke helt galt, så skal et metalkabinet med elektrisk ledende
overflader større end 50x50mm forbindes til virksom jordforbindelse
(?.:EN60240:.?)

/Claus

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker

være

Ja mon ikke  :-|

Dét ville give et par nyindkøbte apparater problemer  :-o  Vær opmærksom på
at de forskellige standarder gælder specifikke apparatgrupper i specifikke
miljøer. Uden at have læst EN60240 vil jeg mene at dette gælder klasse 1
apparater som eksempelvis køleskabe.

mvh
Orla, som endnu har tilgode at se en CD-afspiller med jordforbindelse,
metalkabinet eller ej.

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker

Rodet ? ja mon ikke :-o

volt

Din kortsluttede sløjfe går fra XLR pin 1, til modul 1, herfra til 0-punkt
på din +-12volt forsyning, til modul 2, og tilbage til XLR pin 1 .  En sådan
ring samler magnetiske felter op. Hvad værre er i dit tilfælde, Du ved ikke
hvilken vej din forsyningsstrøm, (+-12 volt), går til modulerne.

Brug to helt separate +-12volt forsyninger, (gælder også trafoviklingerne).

Og brug korte ledninger, dine ledninger fra 80volt hovedlytter, og til
modulerne er _alt_ for lange IMHO. Ved lidt planlægning af placeringen af
komponenter kunne disse ledninger holdes på 2-5 cm.

mvh
Orla

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker

Jeg er efterhånden kommet frem til at det er bedst med to +/-12V forsyninger
(som oprindeligt planlagt inden jeg købte de dyre forsyninger fra lcaudio).
Giver det mening at bruge forsyningen fra lcaudio til det modul, der skal
trække mellemtone/diskant og en kreds med 7812/7912 til det modul, der skal
trække bassen? Eller skal jeg bruge to ens strømforsyninger?

Jeg skal have skilt det hele ad, sat beskyttelsestyller ind, redesignet
layout'et og forkortet nogle ledninger. Det er der ingen tvivl om.

Hvad med dette:
http://www.kimtherkelsen.dk/images/blandet/jord_prob.bmp

Giver det anledning til problemer?

Mvh. Kim