Problem med konstruktion af ice power forstærker

Hej,
Jeg har bygget nogle dobbelte monotrin af ice power 500A MK2 moduler. Hvert
ice power modul virker fint, hvis jeg undlader at slutte det andet til - der
er altså noget galt i den måde, de er forbundet på (de deles om +/-12V
forsyningen, men har separat 80V forsyning). Jeg har ganske kort prøvet at
slutte begge til med en højttaler sluttet til hvert modul. Det fik den ene
højttaler til at sige nogle meget små knald med ca. 1-2 sekunders mellemrum
(jeg skyndte mig at slukke).
Her er, hvad jeg har gjort:
http://www.kimtherkelsen.dk/images/blandet/ice_power_forbindelser.bmp

Har problemet noget med den fælles +/-12V forsyning at gøre, eller har det
noget med at gøre, at jeg splitter det indkommende linjesignal?

Mvh. Kim

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker

Prøv at kik igen.
Det sidder mellem Chassis og GND. Det giver da fint mening.

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker
Hej Kim

Kunne næsten lyde som noget motorboating effekt, prøv
at sætte en lyt helt uden ved hvert print på 12 volt forsyningerne.

Mvh Max

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker
Hej,
Jeg bruger følgende +/-12V forsyning:
http://www.lcaudio.dk/dcreg.gif
Så der sidder allerede en lyt på plus og minus siden ved udtagene - det var
vel der, du mente?

Har du flere gode forslag til, hvad jeg kan prøve? Jeg har tænkt mig at
prøve at fjerne den fælles reference til metalkabinettet.

Mvh. Kim

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker
Hej Kim

Nej, lytterne skal side helt ude på modulerne, den motorboating
effekt jeg taler om skyldes ofte meget små spændingsfald i
forsyningsledningerne og det kan så modvirkes med de omtalte
lytter, alfa og omega i strømforsyninger er at afkoble så tæt på
forbrugeren som muligt.

Mvh Max
.

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker
Det er desværre næsten umuligt at sætte lytterne helt ude ved modulerne, da
jeg så enten skal til at lodde direkte på modulerne eller ødelægge de
specielle ledninger, der skal bruges til modulerne.

Jeg har en anden +/-12V forsyning, jeg kan prøve at sætte til.

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker
Hvad med at bruge samme forsyning, men med to seperate filterbanker?
Evt. med en 5-10Ohms modstand i serie med hver filterbank for at isolere
de to fra hinanden?

mvh.
Kåre

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker
Jeg ved ikke så meget om filterbanker. Hvad er det for nogle, du har i
tankerne?

Mvh. Kim

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker
En lineær strømforsyning består af en ensretter, en regulator, og en
filterbank (Ladelytter). Hvis du giver hvert modul separate ladelytter,
og sætter en lille modstand eller en drossel-spole i serie med hver
filter-bank (modstanden/spolen skal side mellem regulatoren og
filterbanken), så får du isoleret de to moduler fra hinanden uden at
købe en ekstra regulator.
Jeg ved ikke om det vil hjælpe på dit problem, men jeg vil mene at det
var en sandsynlig løsning.

mvh.
Kåre

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker

Ja, jeg har koblet en testhøjttaler til hvert modul. Begge højttalere/ice
power moduler siger den klikkende lyd når jeg kobler dem til.

Jeg har i øvrigt prøvet at fjerne den fælles stelreference. Det havde ikke
nogen betydning.

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker

Klassiker, :-| fjern forbindelserne fra stjernestelpunktet og til 80 volt
forsyningerne. Forbind stjernepunktet til hver agnd på modulerne.

Din analoge gnd forbindelse bliver moduleret med strømtrækket fra 80 volt
forsyningerne.

mvh
Orla

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker

Det må være noget lignende dette:
http://hiker.dk/temp/ice_power_forbindelser.gif

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker
Tak for forslaget. Jeg har nu prøvet at flytte forbindelserne, så det bliver
som på
http://hiker.dk/temp/ice_power_forbindelser.gif
men det giver desværre det samme problem.
AGND og PGND er direkte forbundne internt i modulerne, så det er praktisk
talt samme måde at forbinde modulerne på som på
http://www.kimtherkelsen.dk/images/blandet/ice_power_forbindelser.bmp
men
http://hiker.dk/temp/ice_power_forbindelser.gifser dog lidt pænere ud.

I B&O's manual finder man følgende eksempel på virkemåde:
http://www.kimtherkelsen.dk/images/blandet/ice_power_app.bmp
Jeg har prøvet at kigge lidt på den, men har ikke fundet nogle
uoverensstemmelser i forhold til det jeg har strikket sammen.

Mvh. Kim

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker

Det bliver efterhånden en sag for Ghostbusters ;-)

Lige nu er mit eneste forslag at tage din anden +/- 12V forsyning og så komme
meget tæt på monotrinnet du henviser til.

Altså flytte GND fra den eksisterende +/- 12V om på PGND på øverste forstærker,
og så sætte den nye +/- 12V forsyning til PGND på nederste forstærker.

Så har du den fælles stelforbindelse fra de to AGND, og der løber stort set
ingen strøm hverken mellem AGND og PGND eller i fælles stelforbindelsen.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker

bliver
ud.

Næe, det er det nu ikke, selv få cm. printbane kan være skyld i meget
switchstøj.

Som Du selv nævner, så er strømtrækket fra 12 volt forsyningen ikke
symetrisk om nulpunktet, men jeg havde dog håbet at strømtrækket var så
lille, at du undgik støjproblemet. Der er nok ingen vej uden om to 12 volt
forsyninger :-| mind you, B&O sælges kun som monoblokke.

Kan Du tage et foto af den mekaniske opbygning af din forstærker ?

Ork jo, Du har en fin "brum/støj-sløjfe" ved at indgangene og stel er
samlet. I dit tilfælde er det ganske givet rester af switchstrømme i din
fælles stelledning, der er problemet.

mvh
Orla

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker
Tak fordi I ikke giver op!

Jeg har nu fået lidt af et gennembrud. Jeg prøvede endnu engang at erstatte
min +/-12V forsyning fra lcaudio med en +/-12V forsyning lavet med 7812 og
7912 spændingsregulatorer. Det tikker lidt indtil mit softstart kredsløb
slår relæet til efter 3 sekunder, så holder den tikkende lyd fra højttalerne
op og forstærkerne spiller fint! Skifter jeg tilbage til den anden +/-12V
forsyning bliver den tikkende lyd ved. Det er i øvrigt ikke hver gang den
tikkende lyd er der de første 3 sekunder, når jeg bruger 7812/7912
forsyningen - det var ligesom om det blev mindre og mindre.

Billede af mit 230V softstart kredsløb (fra lcaudio) og mit 230V støjfilter:
http://www.kimtherkelsen.dk/images/blandet/softstart_og_stojfilter.JPG

Billede af hele systemet (rodet og i lettere adskilt tilstand):
http://www.kimtherkelsen.dk/images/blandet/forstaerker.JPG

Hvis det er den rette vej at gå, må jeg hellere gøre det.

Jeg vil gøre alt for at undgå brumsløjfer.  Hvor er det helt præcist,
brum-sløjfen opstår/kan opstå?
Jeg kan ikke umiddelbart skille den fælles XLR-signalindgang i to separate
dele, men jeg kan  fjerne den fælles stelforbindelse der er igennem de to
RC-paralleller. Det har jeg allerede prøvet, men det løste ikke problemet
med den tikkende lyd. Det kan måske give anledning til problemer senere?

Mvh. Kim

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker
Jeg har nu prøvet at sætte den første +/-12V forsyning ind og bypasse
softstart kredsløbet fuldstændigt - med samme resultat. Højttalerne tikker
stadig. Bruger jeg 7812/7912 forsyningen er der ingen problemer - åbenbart
heller ikke de første 3 sekunder længere selvom softstart kredsen er slået
til. Det er måske nok lcaudio's strømforsyning, der ikke kan lide den skæve
belastning, men det går først galt (så jeg kan høre det), når begge moduler
trækker strøm fra den.

Jeg har to trafoer. Hver trafo har tre sekundære vindinger: 2x12V AC og 58V
AC. Så jeg kan enten bruge softstart på alt eller intet.

Jeg har overvejet at bruge +/-12V forsyningen fra lcaudio til det modul, der
skal trække diskant og mellemtone, da forsyningen skulle have en bedre
dæmpning end 7812/7912, og så bruge 7812/7912 til modulet, der skal trække
bassen. Det lavfrekvente område er vel mindre følsomt overfor støj? Evt.
bruger jeg bare en (eller to) 7812/7912 kredse, da jeg alligevel ikke er
sikker på, at jeg kan høre forskel. Lcaudio's low noise regulator kostede
mig 400 kr pr stk. og jeg vil være træt af at skulle købe to mere og stadig
være i tvivl om hvor vidt det faktisk er en bedre løsning pga. den skæve
belastning. Forslag er velkomne!

Et af de spørgsmål jeg stadig venter spændt på svaret på er, om det er et
problem at modulerne både er forbundne via AGND og via deres RC paralleller
til stel? Det kan vel teoretisk set skabe en brumsløjfe?

Mvh. Kim

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker
Ja, Orla påpegede at det måske er et problem, at der trækkes 400 mA på +12V
siden, men kun 50 mA på -12V siden. Det virker tilsyneladende fint med kun
et ice power modul tilsluttet, der alene trækker hhv. 200 og 25 mA.

Ja, det tror jeg bliver den endelige løsning. Jeg har den jo allerede til at
ligge. Hvad gør de ekstra spoler? Dæmper svingninger?

Ja, men der er en RC parallel for hver ice power modul.
Se
http://hiker.dk/temp/ice_power_forbindelser.gif
Så modulerne har egentligt to referencer til hinanden - en fælles AGND og en
fælles stelforbindelse igennem hvert sin RC parallel.
Jeg har prøvet at fjerne det ene ice power moduls stelforbindelse, men det
havde umiddelbart ikke nogen hørbar betydning. Hvis der er den mindste smule
for selvsving pga. den dobbelte stelforbindelse vil jeg fjerne det ene
moduls stelforbindelse. Er det ikke det sikreste?

Mvh. Kim

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker

+12V
kun

Nej forsyningen er da ligeglad, men hvis der samtidigt samtidig over den
asymetrisk belastede "0" skal sendes et audio indgangssignal, så _kan_ det
gå galt.

en

Kim bruger et netfilter med reference til jord  :-(  Det er noget fanden har
skabt, det giver anledning til alverdens åndsvage jordsløjfer, men nu er det
der, og så giver RC-ledene vel mening :-|  Kim bruger også megen energi på
at skærme trafoerne, for så kun at føre netledningen hen over det ene
forstærkermodul, det giver ingen mening. Billedet Kim viser af forstærkeren
viser en del ledninger som er "kvailet" op som spoler i stedet for at være
kortet op til minimumlængder. Ikke godt for resultatet.

Nej næppe, men brumsløjfer.

mvh
Orla, som svarer dette sted i tråden for at Klaus' bidrag med til
kommentering.

Re: Problem med konstruktion af ice power forstærker

Mit stel/kassen er hårdt forbundet til jord fra 230V indtaget. Jeg har
prøvet at illustrere det her:
http://www.kimtherkelsen.dk/images/blandet/jord_prob.bmp

Site Timeline