Problem med HD44780 kompatibelt LCD

Hej!

Jeg har købt 4 stk LCD displays.
De er på 3x16 karakterer og HD44780 kompatible.

Displayene ser nogenlunde ud som på dette billede:
http://www.sleskeprins.dk/temp/download/LCD.gif

Adresseringen af de 2 første linier var som i databladet for HD44780
controlleren, men den 3.linie har jeg selv måttet finde adressen på (se
billedet).

Problemet er bare de LCD-elementer som er på aller øverste linie.
Jeg kan ikke finde ud af at kontrollere dem. Jeg har prøvet at pille ved
en masse forskellige adresser, men jeg kan stadig ikke styre dem.
Efter en almindelig initialisering af displayet, er "3,4,5,6,11,12 og
klokken" tændt, og det ser jo lidt mærkeligt ud.

Er der nogen der har erfaring med denne type displays, som kan fortælle
mig hvordan jeg styrer disse elementer?

Jeg har ledt og ledt på internettet efter et datablad til netop denne
type display (som i øvrigt hedder HMU9563SF-PY-12 eller PRO 56301), men
desværre uden held. Alt jeg ved om dem, er at der sidder en HD44780
controller på.

--
Mvh Søren Friis

Re: Problem med HD44780 kompatibelt LCD

Kunne du ikke lave et simpelt program der skriver kører alle ram adresserne
igennem med 0x00 og 0xFF og så få adresserne ud på seriel porten...

En anden ting kan vel være du skal definere et "custum" tegn på en eller
anden ram adresse, så en pixel i det tegn er et symbol...

Men ellers ikke så mange gode ideer :(

Kasper

Re: Problem med HD44780 kompatibelt LCD
Hej

Tak for svaret.
 > Kunne du ikke lave et simpelt program der skriver kører alle ram
adresserne
 > igennem med 0x00 og 0xFF og så få adresserne ud på seriel porten...

Jeg skriver til den gennem en mikrokontroller, så det med serielporten
går ikke... jeg kunne selvf. prøve at skifte med fx 1 sekunds mellemrum,
og så måle hvor mange sekunder der går før der sker noget på de nævnte
elementer.

Jeg har prøvet at løbe alle adresser igennem, men jeg tror jeg kommer
til at ændre i displayets opsætning, for efter et stykke tid sker der
ikke mere på displayet. Det ville være rart hvis man lige kunne læse
lidt dokumentation som beskrev det.

 > En anden ting kan vel være du skal definere et "custum" tegn på en eller
 > anden ram adresse, så en pixel i det tegn er et symbol...

Idéen med at definere et af de custom tegn, lyder ikke helt dum, men der
er MANGE muligheder.... Det kommer til at tage lang tid... og min
mikrokontroller har en maksimum erase/rewrite cycle på 1000 gange.

Igen tak for input.

Mvh Søren Friis

Re: Problem med HD44780 kompatibelt LCD

Smid det på paralleporten på din PC.

Om HD44780 eller ?

Re: Problem med HD44780 kompatibelt LCD

Jae, men så ved du ikke hvor langt du er nået... men din uC har vel en
seriel kanal du kan forbinde til en seriel port på computeren....
så længe du kun vil modtage data på pcen, kan du sagtens bare tage TX pin'en
på uC og føre til RX benet i seriel porten, da den som regel æder ttl
nivuer.... (abselut ikke den rigtige måde...)

Du bliver nød til at lave en løkke der kan køre det igennem automatisk...

måske du kan bruge de 2-3 første tegn i lcd'et til at skrive adressen du er
på i stedet det med seriel porten... og så bar fjerne de 3 adresser fra din
løkke... derved kun pprogrammere 1 gang.. :)

Kasper

Re: Problem med HD44780 kompatibelt LCD [links]

 (se20%

Hej SF8%ren

Kig pE5%:

How to control a HD44780-based Character-LCD
The Industry Standard Character LCD:
http://ouwehand.net/~peter/lcd/lcd.shtml
kopi:
http://home.iae.nl/users/pouweha/lcd/lcd.shtml

Vejviser:
http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/lcd /

PIC  Microcontroler LCD  IO routines:
http://www.piclist.com/techref/io/lcd/pic.htm

PIC plots pixels sans controller
http://www.edn.com/archives/1998/021698/04di.htm#PIC%20plots%20pixels

nokia display
PIC styring af grafikdisplays:
http://www.microsyl.com /

http://www.epanorama.net/links/project_display.html#lcd_project

Why a Graphics LCD is the Best Choice for Many Text-only Applications:
http://www.eio.com/scotted.htm

LCDproc
linux LCD display driver
http://lcdproc.omnipotent.net/?continue3D%yes
http://sourceforge.net/projects/lcdproc/

Understanding HD44780 compatible LCD-displays
http://jamesthornton.com/linux/LinuxFocus/English/September2002/article25 =
8.shtml

http://www.skippari.net/lcd /
http://www.skippari.net/lcd/lcdinfo.html

http://lcd4linux.sourceforge.net/

http://lcdsmartie.sourceforge.net/

http://www.nongnu.org/flcd/freelcd.EN.html

http://www.bwct.de/cgi-bin/shop.pl?ID3D%&status3D%00080&bestellung3D%&kon =
fig3D%#aktiv
Wir bieten LCD-Module mit USB AnschluDF% an.
http://www.bwct.de/lcd.html
http://www.usblcd.de /

vejviser:
http://lcdsmartie.sourceforge.net/links.htm
http://www.crystalfontz.com/links/index.html
http://www.fractronics.com/mjukvara.shtml

mvh/Glenn

Re: Problem med HD44780 kompatibelt LCD [links]

 Kan denne forklaring hjælpe (selvom det gælder for et 4 line LCD)?

LCD related basic statements deal with Line1 and Line2 of an LCD module.
All 4-line LCD modules are internally implemented as 2-line modules with
Line1 extended to Line3 and Line2 extended to Line4. Having this in mind
you should be able to easily control the display in third and fourth
lines of the LCD module.

For example:
If you use 4x16 LCD module, to position the cursor at the beginning of
line 3, you should write:
lcdcmdout LcdLine1Pos(17)
and for line 4:
lcdcmdout LcdLine2Pos(17)

Re: Problem med HD44780 kompatibelt LCD
Hej Søren.

Da controlleren på dine displays ikke er lavet til andet end til matrix
display, kunne jeg forestille mig at de ekstra tegn ligger som 1 pixel
men på hver deres adresse, så man ikke skal til at designe costum
karakter til at styre dem.

Mit forslag er at prøve at fylde displayet på alle adresserne (ved bare
at blive ved med at skrive til karakter registeret) med den karakter som
  sætter alle pixels (0xff) også kaldet markeren. Og hvis det ikke
virker så prøve at tømme displayet helt med 0x20 som er en tom karakter.