Problem med "Fremstilling af print på den lette måde"

Hej,
Jeg bruger det papir, der er anbefalet i dokumentet og har ikke nogen
problemer med at få toneren smeltet ordentligt fast på printpladen.
Problemet er, at der i mellemrummet mellem printbanerne ofte er noget vidt
stads. Når printet er vådt kan man ikke se det - det er først, når det er
tørt og man holder det op mod lyset, at man kan se det. Ætser jeg det som
det er, får jeg ikke ætset nok væk pga. det hvide stads. Jeg har derfor
siddet og kradset alt det hvide ud manuelt inden ætsningen.

Det skal siges, at mellemrummet kun er 0,4 mm. Ved store mellemrum er der
ikke nogle problemer.
Kan det hvide stads være kalk fra vandet? Eller er det rester af papiret? Er
der andre, der har haft dette problem?

Mvh. Kim

Re: Problem med "Fremstilling af print på den lette måde"
Hej Kim

Er det Epson papiret eller det fra Harald Nyborg ?

Re: Problem med "Fremstilling af print på den lette måde"
Det er Epson S041126 papiret. Kan det være fordi jeg simpelthen varmer for
meget på det? Jeg bruger lang tid med strygejernet, da jeg vil være sikker
på, at det er kommet ordentligt over.

Mvh. Kim

Re: Problem med "Fremstilling af print på den lette måde"
Hej Kim

Jeg er næsten sikker på det ikke er varmen, jeg bruger selv et meget
varmt strygejern og har ikke problemet. Jeg har da godt bemærket
at printet kan være helt hvidt hvis man tørre det inden ætsningen.
Men det har nu aldrig generet mig, men det skyldes måske at
jeg ætser med saltsyre/brintoverilte istedet for ferrieklorid eller
finætsekrystal.

Re: Problem med "Fremstilling af print på den lette måde"
Ok, jeg bruger jernklorid. Hvad er den mindste afstand mellem to
printbaner/signaler du bruger, når du anvender denne teknik?

Jeg havde faktisk først kun 0,2mm mellem banerne, men gik over til 0,4 mm
for at se, om problemet forsvandt. Det blev lidt mindre men forsvandt ikke.
Det er ikke alle banerne, der er hvide. Det er enkelte stykker ind imellem
og man kan kradse det hvide væk med en negl eller lignende - hvis man ellers
kan ramme ordentligt uden at kradse for meget toner væk. Nogle steder sidder
det bedre fast end andre. Jeg bruger min elkedel til at varme vandet op, som
jeg opbløder papiret i. Der er selvf. en hel del kalk i elkedlen, men mon
dog det kan være kalk. Så burde det vel også være synligt, når pladen er
våd.

Mvh. Kim

Re: Problem med "Fremstilling af print på den lette måde"
Hej Kim

Omkring 10 mil eller 0,25 mm.

Jeg tror ikke på at det skulle være kalk.Det er måske det blanke lag
der er på papiret der brænder fast, måske aligevel et varmeproblem,
men det kan man jo afprøve.

Re: Problem med "Fremstilling af print på den lette måde"

Her kan du se et eksempel på hvilke problemer det giver:
http://therkelsen.info/images/blandet/SSL12769.JPG

Jeg har ætset printet temmelig længe i håb om at slippe af med de uønskede
forbindelser. Afstanden mellem banerne på dette print er 0,2 mm.

Mvh. Kim

Re: Problem med "Fremstilling af print på den lette måde"

Hej Kim

Jeg er rimelig sikker på at det er papir rester.
"Når jeg er færdig med at stryge smider jeg printet i kogende vand to
minutter, så kan jeg fjerne det meste papir. Det gør jeg så 3-4 gange så
er papiret af. På denne måde undgå man at slide på toneren, som
selvfølgeligt ikke er godt, da syren nogen gang kan trænge igennem og
fjerne noget kobber der ikke skal væk. "
Se: http://www.control.aau.dk/~mmlu03/print
Det hvide er papir, jeg har været omhyggelig med at få alt papiret af
mellem banerne.
Er der en særlig grund til at du bruger en clearance på 0.4mm ?

Mikkel

Re: Problem med "Fremstilling af print på den lette måde"

Hej Mikkel,
Standard i Eagle var vidst 0,2 mm da jeg lavede mit første print. Jeg satte
så clearance op til 0,4 mm for at se, om resultatet blev bedre. Jeg vil
gerne have en forholdsvis lille clearance af flere årsager. Efter at have
skrabet det hvide stads af og ætset printene er resultatet dog blevet godt.
Når jeg kigger på dit print kan man tydeligt se papirrester på toneren. Det
kunne man faktisk ikke så meget se på mine print - papiret kom meget let af
efter at have ligget i kogende vand med lidt sæbe i omkring 15-20 minutter.
Faktisk falder det næsten selv af.
Jeg hælder også mest til, at det sikkert er papirrester, der sidder mellem
banerne. Det er dog noget af en opgave at sidde og fjerne det manuelt.
Kommer jeg til at skulle lave en del print, kunne jeg nu godt finde på at
bruge fotoprint istedet.

Mvh. Kim

Re: Problem med "Fremstilling af print på den lette måde"

Ja, der skal arbejdes lidt. Men med verbatim papir, kan man rimelig nemt
se om det er papir mellem banerne, og det kan gnides ad.

Det kunne jeg ikke.

Re: Problem med "Fremstilling af print på den lette måde"

Hvorfor? Jeg må tilstå at jeg aldrig har prøvet at bruge fotoprint, men det
lyder da lidt lettere og også som om, at der nærmest er garanti for succes
hver gang. Er der nogle ulemper udover at man skal have en lampe? Jeg
spørger bare af ren uvidenhed...

Re: Problem med "Fremstilling af print på den lette måde"

Nej. Du skal bruge en lampe og afhængig af hvad du bruger skal du lige ha
fundet ud af belysningstiden og en tur ned i Matas og købe noget
natriumhydroxid som fremkalder. Det er så det.
Bortset fra at fotoprint er dyere så forstår jeg ikke at nogen gider rode
med, at stå og stryge flere minutter på et print og bagefter skal ha det i
opvaskevand og så kontrollere om det hele nu er som det skal være for måske
at starte forfra.
Et fotoprint koster 18-20kr og der er du sikker på et perfekt og
professionelt resultat hver gang og det tager 15 minutter at lave når du har
prøvet det et par gange.

--
Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Problem med "Fremstilling af print på den lette måde"

Helt enig.

Hvis man tager skridtet videre så er rigtige fabriks print også ved at
være ret langt nede i pris, tag f.eks. Olimex, hos dem koster 160x100mm
dobbeltsidet print 223 kr incl. forsendelse.

Hvis man laver 8x5 cm print så koster fotoprint hos Elfa 14 kr pr. stk
og færdige print (incl. huller, komponent placering, loddemaske og
gennemplettering) koster 55kr, dvs. at man har 42 kr. pr. print til at
betale printboremaskine, lyskasse, bor, sin egen tid osv.

Jeg er kommet til den konklusion at jeg laver for få print til at jeg
kunne nå at spare nok til at bare værktøjet er betalt, for slet ikke at
tale om tiden der bliver brugt på det.

Re: Problem med "Fremstilling af print på den lette måde"

Du har netop overbevist mig om at jeg i fremtiden ikke skal bekymre mig om
at lave print, med mindre de er håndtegnede med blæk direkte på printet.
Eller skåret i folie, hvilket kan være en hurtig løsning, hvis man lige skal
have smidt en bro og et par kondensatore på et lille print.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Problem med "Fremstilling af print på den lette måde"

En flot og professionel anskuelse, men som en ganske almindelig amatør
med begrænsede midler givet vil tøve med at tage til sig. Også noget med
at vide hvordan man skal levere data til printfremstillingen.

Hvis du selv lægger printet ud i et CAD-program er det oplagt at få
printet lavet på fabrik, men strygejernsmetoden er ligesom noget nemmere
hvis du står med en fotokopi fra et tidsskrift eller en PDF-fil med
printlayout.

Bare min bemærkning.

/Lars

Re: Problem med "Fremstilling af print på den lette måde"

Det var nu heller ikke en kritik af at bruge tid på at lave print selv,
der kan så vidt jeg kan se være 3 grunde til at lave print selv:

1) At man godt kan lide at lave print.

2) At man laver så mange print at det kan svare sig at købe (og
vedligeholde) værktøjet.

3) At man ikke kan vente de 14 dage det kan tage at få printet med posten.

For 16 år siden havde jeg alle 3 grunde, nu har er jeg til fabriksprint;
tiderne ændrer sig, snøft.

Med Olimex er det ekstremt nemt, du sender dem bare den eagle .brd fil
som du har lavet så ordner de resten, men selv med andre værktøjer er
det ikke særligt slemt at lave gerber filer.

Re: Problem med "Fremstilling af print på den lette måde"

For 16 år siden var jeg ikke engang klar over at man kunne
bruge "stryge" metoden mht. printkortfremstilling.

Men givet - skal man have et pro-print billig lyder
din løsning som en rigtig god en (vidste ikke engang
at det var så billig...får mig til at overveje det)

Men jeg vil stadig bruge stryge metoden da jeg får
resultatet HER og NU og kan hurtig lave et nyt hvis
jeg laver ged i den. Jeg gider ikke vente til næste
weekend før jeg får resultatet af min værdifulde fritids
eksperimenter, så heller her og nu.

Har iøvrig fået en god ide med at ombygge en
laser-printer til at printe direkte til PCBet
og ved at opvarme kobberet på forhånd.

Ellers er det jo mulig at skrue ned for blusset på
en alm. laserprinters varmelægme for at det skal være
nemmere at overføre til printet.

Re: Problem med "Fremstilling af print på den lette måde"

Mange problemer :-)

1. Du skal have overført toneren fra selen-tromlen og til printet. Dette
skal overføres elektrostatisk, da tromlen ikke tåler berøring. Ved papir
sker overførslen med en tynd tråd under papiret hvor det passerer
selen-tromlen. Tråden er modsat polariseret af tromlen, (nogle tusinde
volt). Overførslen kan ikke umiddelbart ske til dit print, da kobberet vil
ødelægge det elektrostatiske felt. Du kunne så koble højspændingen direkte
til kobberet på printet, men da vil det være en "flade" der trækker i
toneren fra selen-tromlen, og ikke som ved papiret, en linie. Så overførslen
vil givetvis ende i en voldsom udtværing af billedet.

2. Fikservalserne har slet ikke varmekapacitet til at opvarme en printplade.
Forvarmet print går ikke, da selen-tromlen ikke har godt af varme.

3. En pæn dynge problemer med mekanisk at få printet til at passere i
printeren.

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Re: Problem med "Fremstilling af print på den lette måde"
 Ved papir

God pointe!
Tak for dit besyv, det er jo værdt at vide inden  man går igang
med det håbløse. ;)

Så hælder jeg mere til den løsning Michael postede med inkjet printeren
tidligere, faktisk har jeg forsøgt noget lignende ...bare ikke med RØD
farve...og det virkede ikke overbevisende, men måske jeg skal forsøge
igen....denne gang MED rød farve.

Re: Problem med "Fremstilling af print på den lette måde"

Den går nok ikke , to many problems :o)
Men den her er bare sagen
http://techref.massmind.org/techref/pcb/etch/directinkjetresist.htm

--