Problem med CD afspiller...

Jeg har et mindre problem med en CD afspiller, eller rettere, jeg ved ikke
hvor lille det problem egentligt er.

Når jeg smider en skive i skuffen, og trykker "play" så starter den fint op,
og spiller lystigt afsted derudaf, og kan gøre det i rimeligt lang tid,
pludseligt så stopper den helt umotiveret med at sende lyd ud, men skiven
kører videre, og lyden kommer så igen efter 10-40sekunder, og spiller så
lystigt igen. Fejlen er meget ukonstant: den kan spille en hel aften uden
problemer, men så pludseligt så strejker den 10sekunder hvert minut den
næste time, og spiller så igen resten af aftenen. Helt uden mønster, dog er
det som om at hvis den først får startet med at "punktspille" så har det en
tendens til at blive ved. CDafspilleren står godt ventileret, og fejlen har
tilsyneladende ikke meget med temperaturen at gøre.

Fejlen er ikke cd bestemt, forekommer ikke på samme cd hvergang, og om det
er orignale skiver eller ej har ingen betydning.

Nogen der har et forslag til hvor jeg skal begynde at lede?

Linsen er iøvrigt rengjort.

Mvh
Henrik

Re: Problem med CD afspiller...

Lugter af en defekt laser.

Re: Problem med CD afspiller...

Henrik, prøv at lytte (eller se) efter om spillen stadig kører med normal
hastighed på skiven, og at tracking/fokus-lydene fra laseren stadig lyder
normalt, når den viser fejl. Og at displayet stadig viser den rigtige tid og
hastighed på afspilningen. Hvis alt det virker til at være i orden, så tror
jeg ikke det er laser/servo/mekanik der fejler. Hvis den derimod speeder
skiven op eller sænker hastigheden, og/eller lyder 'sygt' i sporingen og
hopper i displayet, kan det godt være laseren.

Prøv forresten osse lige at stille afspilleren en 15-20 grader på skrå til
den ene side. Hvis den så holder op med at fejle, er det motoren der er slør
i.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Problem med CD afspiller...
og
tror
slør

Ok, det prøver jeg lige engang i nat...

Mvh
Henrik

Re: Problem med CD afspiller...
Hejsa

For støv, eller også for røg-snavs? Altså med isopropyl eller lign..

Mvh Hauge

Re: Problem med CD afspiller...

isopropyl, ja.

Rengjort både for støv og røg. Nok mest støv.

Mvh
Henrik

Re: Problem med CD afspiller...

Isopropyl er langt fra optimalt til rens af laseroptik. Der bliver
typisk "pletter".

Brug i stedet en smule glasrens e.l., eller det samme som du ville
pudse vinduer i på en vatpind, tør efter med en tør vatpind.

Hauges dårlige råd er på spil igen.
Re: Problem med CD afspiller...

Og der er ingen risiko for at glasrens ødelægger plasticlinsen?

--
M.V.H
Christian Iversen

Re: Problem med CD afspiller...

Fjols.

/Hauge

Re: Problem med CD afspiller...

Ja, ER jeg ikke irriterende?

A special for you honey:
Re: Problem med CD afspiller...
Hejsa

Overhovedet ikke, dumme folk er ikke irriterende, de er bare dumme.

/Hauge

Re: Problem med CD afspiller...

*snøft* - hvor er det synd for dig.

Tag en kiks lille skat.
Re: Problem med CD afspiller...
Hej Ole,

Det må tage dig en krig at pudse vinduer med den metode ;)

--

Venlig hilsen,
Søren