Problem med 12-220V inverter. - Page 2

Re: Problem med 12-220V inverter.

Ja, og potentielt tømme batteriet, den dag i skal starte bilen og køre
hjem.

Re: Problem med 12-220V inverter.
Den Mon, 14 Jun 2004 14:39:35 +0200. skrev Torben R:

<snip>
enig

Du er nødt til at rode med ledninger. Læs mit indlæg fra kl 12.14

Hvis ja så er de nok enten for lange eller for tynde. Du kan heller ikke
have 5 M usikret ledning liggende gennem hele bilen. Sikringen skal sidde
ude ved batteriet ellers er det en brandfælde. Man bruger heller ikke
returledning til- minus man bolter den fast til bilens karosseri med så
kort ledning som muligt (10 cm).

Ja

Man skal virkelig tænke sig om når man begynder at lege med så store
strømme som disse invertere kan trække fra et autobatteri. Hvis du er i
tvivl, så kontakt hellere den lokale autoelektrikker. Han kan installere
den på en time. Det er meget billigere end 20.000 til et afbrændt
ledningsnet til bilen.

Christian Treldal

Re: Problem med 12-220V inverter.

Hej Christian,

Tak for din advarsel, jeg bliver lidt nervøs ved dette.

HN har også en 300W med cigar-stik, og de (både 300W og 600W) må da vel være
CE mærket
og testet så de ikke bryder i brand ?

Inverteren skal kun trække en Dell bærbar pc'er, hvor net adapteren giver
19,5V til pc'eren.

Alternativt tænkte jeg om man kan få en 19,5 V adaptor der kan sættes
direkte i cigar-stikket ?
Jeg bor ikke så langt fra Vejle, findes der en sådan butik som sælger "mini"
adaptore ?

--
Mvh Torben R

Re: Problem med 12-220V inverter.

Snip
Jeg har selv anvendt en af disse i flere år, og det er en nemmere og
mere elegant løsning end at konvertere til 230V og tilbage igen, der er
ikke meget varmeudvikling.

http://www.targus.com/uk/product_details.asp?sku=PA360E

Kan købes mange steder koster ca 6-800 kr.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Jeg tror det bliver løsningen, blev noget nervøs ved tanken om brandfaren,
og kan godt se
logikken i kun at booste fra 12V til 19,5V istedet for "omvejen".

Vil på jagt i Electronic World, El-Giganten etc.

Mvh Torben R

Re: Problem med 12-220V inverter.

Den har jeg brugt i en Citroen.... stik smeltede 2 x... Det er noget med, at
der i visse stik (Citroen ihvertfald) er en plastdims i tænderen. Brugte den
til bærbar

PM

Re: Problem med 12-220V inverter.
On Mon, 14 Jun 2004 15:12:08 +0200, "Torben R"

Ja og det er den rigtige løsning på dit problem.
Det andet er at gå over åen efter vand og er det rene energispild.
Men der er nu mange der gør sådan.
Min bror gør også sådan, og hans inverter går i baglås ved hver start
og hvis man kobler den ind i tomgang.
Jeg har selv en universal PC strømforsyning der får 12 Volt ind og så
kan man stille udgangsspændingen mellem 15 og 21 Volt. (alskens
mærkelige adaptorer er med, så alle laptops burde være dækket ind)
Dennne lille boks kan belastes med 65 Watt. Prisen var omkring de
500.-
Det kan ikke anbefales at bruge cigartænderstikket, det er ikke
konstrueret til kontinuerlig at leverer ret meget mere end ca. 2-3 A.
Jeg har selv haft 2 nedsmeltninger af stikket pga. køletaske/PC.

/Hans

Re: Problem med 12-220V inverter.

være

Jo det er de vel, men en kortslutning uden rigtigt dimensioneret og placeret
sikring, er altid en potientiel brandrisiko.

"mini"

Det ser ud som om at www.vejle-rc.dk har en til 398kr.

Mvh.

Re: Problem med 12-220V inverter.

Det er nu ikke så svært - husk bare på *altid* sikring før første gang
ledningen går igennem en metalplade (karosseriplade). Alm. ledning (næsten
uanset tykkelse) smelter på et splitsekundt hvis den kortslutter en
blyakkumulator. Jeg *har* set en 16" svensknøgle smelte da den ramte er
mejetærsker batteri på polerne, godt nok 120Ah, men alligevel ... der
manglede ca 3cm  på det tyndeste sted da gnisterne lagde sig.

/carsten

Re: Problem med 12-220V inverter.

Der fulgte ingen cigartænderstik med.

bagsæde

Nope, de er vist en lille meter lange.

?

Jeps.

Mvh.

Re: Problem med 12-220V inverter.
Hej igen Uffe,

Til at trække en bærbar pc'er skal der ikke bruges ret mange watt, men en
600W inveter er
vel "bedre" end en 300W, især hvis jeg tænker på varme udvikling ? 600W'eren
bliver vel
ikke så belastet som en 300W og dermed mindre varmeforbrug - eller ?

--
Torben R

Re: Problem med 12-220V inverter.

600W'eren

Man skulle mene at den er dobbelt så god til at komme af med varmen, i det
den jo er dimensioneret til at kunne aflede den dobbelte effekt.

Mvh.

Re: Problem med 12-220V inverter.

Ikke nødvendigvis. En konverter er (forhåbentligt) bygget til at være
mest effektive ved fuld last og ikek ved 2 eller 4% last.

Re: Problem med 12-220V inverter.

Jeg har en af dem (300W) og der står i brugsanvisningen ikke mere end 150W
hvis man anvender det medfølgende cigartænderstik - hvis man bruge alle 300W
skal man bruge de (osse) medfølgende batteriklemmer. Og den *har*
spændingsvagt uden genindkobling, men virker iøvrigt OK.

Re: Problem med 12-220V inverter.

O.T, men jeg kan ikke lade være.

Forslår at ungerne kigger ud ad vinduerne i stedet. Det er vel for at opleve
noget nyt, man tager på ferie.

Bo //

Re: Problem med 12-220V inverter.

Nå - ja,  de der 3D fjernsyn der er monteret i dørene? ( nogen kalder dem
vinduer) ;-)

--
/carsten

Re: Problem med 12-220V inverter.
Hehe, har godt nok hørt om dem ;-)

--
Torben R

Re: Problem med 12-220V inverter.

værksted).

Hej Torben

Det lyder som om den er defekt - ligesom mange af de andre ting fra Thansen,

er kvaliteten bestemt ikke i top - de ting jeg har set / prøvet har ikke
været pengene
værd

Tilbage til Thansen med skidtet

Mvh.
Brian S Jensen

Re: Problem med 12-220V inverter.
Har købt en i Bilka. 200 watt og 220 kr.
Den er sat til et solpanel via accu... Har en blæser + grøn diode.
Fremragende synes jeg. Siger ikke meget, men leverer varen. Har dog ikke
prøvet støvsuertilslutning endnu.... fandt en brugt med 150 watt som
forbrug. Er lidt spændt. Men der drives flere lamper på energipærer i huset,
og besparelsen på petroleum til lamperne er mærkbar. Panel var der ved købet

PM

Re: Problem med 12-220V inverter.
her er et link til en 300w inverter som jeg ved er testet og virker har selv
en..
http://www.uniq-import.dk/produkter/?v00%8-018-00000300
huset,
købet