Problem med 12-220V inverter.

Hej NG.

Jeg har købt en 12->220V inverter hos THansen. Inveteren sættes i 12V stik i
bagagerummet
hvor et 12V udtag er monteret direkte fra motorrum (lavet på aut. værksted).

På inveteren sidder en tænd/sluk knap + lysdiode, samt en overload diode.

Mit problem er, at hvis inveteren er "tændt" og jeg sætter tænding på bilen
(eller starter) så
hyler inveteren helt vildt (og højt) samt der er konstant lys i overload
dioden. Inveteren giver
så ikke 220V på udgangen.
Hvis jeg derimod har inveteren slukket (på afbryder knappen) og starter
bilen, for derefter at
tænde inveteren, ja så hyler den ikke, men dioden ved afbryder knap blinker
uregelmæssigt.

Fejlen forekommer både uden og med 220V belastning (adapter til bærbar pc).

Overload dioden kan også begynde at lyse (rødt) efter at have tændt den,
efter bilen er startet ?

Jeg har også prøvet at tilslutte inveteren i lighter stikket v. instrumet
brædt, desværre samme resultat.

Jeg har prøvet andre 220V belastninger end den bærbare (gettoblaster etc.)
med samme resultat.

Håber nogen kan give et forslag til løsning, da ungerne gerne vil se DVD i
bilen på sommerferie turen
der starter på fredag.

På forhånd tak.

--
Torben R

Re: Problem med 12-220V inverter.

Batteriet i din bil falde gevaldigt i spænding, når du starter, er det
en diesel ???

Hiv inverteren fra, når du starter bilen og sæt den til igen efter
bilen er startet.

Re: Problem med 12-220V inverter.

Nej, benzin. Fald i spændingen giver jo mening.

Er prøvet, men efter et lille stykke tid kan overload dioden begynde at lyse
(dog ingen hyletone)
og så giver den ikke 220V (grøn diode på pc adapter lyser ikke længere).
Dette sker dog ikke
altid - irriterende med periodiske fejl.

Kan inveteren være i stykker ?

Torben R

Re: Problem med 12-220V inverter.

Jep :-)

Retur med lortet...

Re: Problem med 12-220V inverter.
Desværre nok ikke mulig, da jeg har skåret plastkanten (der sidder ved 220V
hun-stikket) af, ellers
kunne min pc-ledning ikke sættes i. Der var kun plads til de små
plast-støbte hanstik, så kanten blev
skåret af med hobbykniv. Æv !

--
Torben R

Re: Problem med 12-220V inverter.

Doh !. Netop af sådanne årsager er det min PC ledning der er
"molestreret".

Re: Problem med 12-220V inverter.
tastaturet og

Det tror jeg ikke, det er spændingsvagten der trigger når spændingen kommer
for langt ned - og den kobler ikke ind igen selv. det er meget normalt..
Selv om det er et aut. værksted der har monteret stikket i bagagerummet er
det ikke sikkert at der power nok.
Det ville, bortset fra fugt mv, være bedre at montere konverteren lige ved
batteriet, eller så tæt på som muligt.
Husk på at bare 200W belastning koster ca. 20A, eller et tab på ca 0,5V for
2m ledning(dobbelt) hvis det er 2.5 kvadrat. Plus tab i stik osv.

Fulgte der ikke et kabelsæt med med korte klemmer til at sætte direkte på
akku'en - så ville jeg prøve at sætte den på der først.

--
/carsten

Re: Problem med 12-220V inverter.

Fejlen skyldes at 12 volt spændingen dykker langt ned når du starter.

Løsning:

Sæt en stor elektrolytkondensator over 12 volt indgangen på inverteren
og en diode i serie med strømforsyningen.
Kondensatoren kan evt. være en lille 12 volt akkumulator.
Dioden skal selvfølgelig kunne klare strømmen f. eks. en 20 amp. diode.

mvh

Aage

Re: Problem med 12-220V inverter.
Hej Aage,

Tak for dit forslag, men jeg har ikke det mindste forstand på at rode med
elektronik selv andet
end at forbinde ledninger og deslige.

Det bliver nok et indkøb af en større dimmensioneret inveter som Carsten
skriver nedenunder.

Carsten, undskyld jeg ikke svarer i din tråd, men jeg mener at have læst at
300-600W invetere
ikke kan bruges fra lighterstikket, men skal monteres til bilens ledningsnet
?

--
Torben R

Re: Problem med 12-220V inverter.
Den Mon, 14 Jun 2004 11:16:24 +0200. skrev Torben R:

<snip>
600w er 45 ampere ved 13,6 Volt. Det får du aldrig ud af cigartænderen.
Det hedder direkte forbindelse til batteriet, med egen sikring. Min 8 mm2
ledning ikke alt for lang. Husk at ledninger hvor der kan trækkes 50A
også er glimrende til at stikke ild i bilen med.

Christian Treldal

Re: Problem med 12-220V inverter.
On Mon, 14 Jun 2004 12:14:45 +0200, Christian Treldal

Når vi nu snakker disse høje strømme, så er der måske nogen der kan
fortælle hvor man kan købe et bilrelæ som kan trække de omkring 50A
som en inverter trækker, således at man kan lave en installation ud
fra tændingsnøglen, så man ikke dræner bilen for batteri hvis man
glemmer at slukke inveteren...

Vi har selv i firmaet nogle kraftige invere.. Mener på 1200W til at
trække fiber splidsere... og der kan man sku ikke holde kørende uden
motoren tændt mere end 2 minutter før batteriet er drænet ;-)

Re: Problem med 12-220V inverter.
Den Mon, 14 Jun 2004 21:13:22 +0200. skrev Bjarke Hansen:

<snip>

Den billige:

2 stk hornrelæ'er i parallel
http://thansen.dk/products.asp?c26%6912749&n51%7753143#xy

Spolen forbindes til B+ på generator, hermed sikres at relæerne kun
trækker når bilen lader. ( Man kan jo bare dreje tændingsnøglen uden
at starte bilen)

 Den dyre:
http://www.laddelektronik.se/e_M1275SE.htm

Christian Treldal

Re: Problem med 12-220V inverter.

Det er den indbyggede spændingsvagt der giver problemer. Hvis du køber en ny
inverter
skal du sørge for der ikke er spændingsvagt.

Aage

Re: Problem med 12-220V inverter.

Jeg har ikke løsningen på dit "Hyle/Startup" problem , men lavede det
samme til min bil med dvd osv ,sidste år.

Den duede i ca 40 min , så gik termo sikringen pga varme. Ikke fra kun
fra load jeg trak omkr 60w på en 150w inverter. Men fordi når solen
står på bilen bliver der varmt i et bagagerum.

Jeg måtte bore flere huller i inverteren end der er i en sveitzerost ,
og måtte sætte en 12v blæser i den (gl. 486 køler).

Jeg skriver dette fordi jeg var "Heldig nok" at tage den på en
prøvetur i DK, før turen til Ungarn. Ellers havde jeg (ungerne)  ikke
haft en pind ud af alle anstrengelserne.

Jeg ville måske kigge på en Inverter med større kapacitet eller bedre
køling , mener Harald Nyborg har nogle 300 og 600W , de er måske bedre
kølet.

Hilsen
Carsten

Re: Problem med 12-220V inverter.

600W modellen fra HN er blæserkølet, den starter vist både ved høj
temeperatur og høj belastning, jeg har i øvrigt kogt æg på en sådan dims,
altså med en æggekoger monteret på 230V siden. Jeg husker ikke nøjagtig
æggekogerens effekt, men det var vist omkring 600W

Og nej, et cigartænderstik er ikke særlig velegnet til en sådan converter.

Mvh.

Re: Problem med 12-220V inverter.
Hej Carsten, Uffe og alle i andre som har været venlige med indlæg.

Jeg har fundet (i et ældre Harald Nyborg katalog) en inveter på 300W
til kr. 599,00. Det er til cigar lighter stik, men jeg kan ikke se om der
er spændingsvagt eller indbygget køler. Alt andet lige, bør den vel være
bedre
end min nuværende 150W inverter.

Tror i det er et godt (læs bedre) køb med 300W fra HN eller har i andre
forslag
som skal kunne bruges fra cigar stikket ?

--
Torben R

Re: Problem med 12-220V inverter.

For et par uger siden kostede 600W modellen 599 kr. i HN.

Jeg har ingen problemer oplevet med den, selv om den har spændingsvagt.

Mvh.

Re: Problem med 12-220V inverter.
Hej Uffe,

Er 600W modellen til cigar stik ?

Torben R

Re: Problem med 12-220V inverter.

Hej Torben

Ifølge brugsanvisningen: ja.

I praksis: nej.

De eneste ledninger der fulgte med havde "klemmer for dirrekte
batteritilslutning" hvilket jeg helt klart også vil anbefale.

Cigartænderstik, er noget hø IMO.

Mvh.

Re: Problem med 12-220V inverter.
Når så tommelfingrene ikke er skruet på rigtigt til at trække ledninger
direkte fra akkumulator
gennem instrumentbrædt, så kan den vel bruges med medfølgende cigar-stik ?

Hvis det nu alligevel skulle lykkes mig at rode med ledninger inden ferie
turen, er:

A: Ledningerne med "klemmer" lange nok til at gå fra akkumulator til bagsæde
?
B: Vil den dræne strøm fra akkumulatoren hvis den er tilsluttet hele tiden ?

Mvh

Torben R

Site Timeline