Problem med 10.5V supply på tuner board

Hej Alle

Jeg har lidt problemer med et lille kredsløb på tuner boardet i mit B&O
anlæg..

Er der en venlig sjæl der kan fortælle mig hvordan følgende kredsløb BURDE
virke for at den laver 10.5V ud af de 15 der kommer ind...

Link til tegning ligger her :
http://rungwald.dk/TunerSupply.jpg

Jeg har skiftet begge BC547'ere, de fejlede dog intet da jeg fik dem loddet
af og testet, men for en sikkerheds skyld er de nu skiftet.

ben 17 kommer fra en IC, men den har jeg prøvet at override, bare for at
være sikker på om 15->10.5v kredsløbet overhovedet virker, og noget er
galt..

1. Hvad skal der til på basen af den første BC547 for at der sker noget ved
15V delen af kredsløbet.
2. Jeg har målt modstande, og der er fine, men kan det være kondensatorer
der er døde der skaber dette problem ?

Hvad siger i ?
Tak for hjælpen

/Jacob

Re: Problem med 10.5V supply på tuner board
Hej

On 28-05-2013 09:34, Jacob wrote:

Nu er udgangen vel ikke kortsluttet? Umiddelbart ville jeg skyde på, at
noget trækker spændingen ned. Kan nemt undersøges med multimeter.

--
Mvh, Kim

Re: Problem med 10.5V supply på tuner board

Det er lige det... jeg syntes jeg har målt og målt :) Kan du prøve at
forklare lidt mere om hvor jeg skal måle for at få et billede af hvad der
trøkker ned / sker ?

/Jacob

Re: Problem med 10.5V supply på tuner board
Hej Jacob

Løft emitter på TR2 og mål, så kan der jo ikke være
nogen belastning der kan trække den ned.

Re: Problem med 10.5V supply på tuner board

Jeg har lidt svært ved at læse teksterne på dit billede.

Transistoren til venstre TR5 - har du målt 0.7V på basen. Det kunne
indikere at den leder. Det vil fjerne spændingen fra base på
reguleringskredsløbet, så det faktisk skal give 0V ud...
Hvilken spænding er der på TR5 collecter - hvilken spænding er der på
TR1 base?

Birger

Utils http://sdccms.dk/ordbog/ http://sdccms.dk/mailfriend/
Re: Problem med 10.5V supply på tuner board

TR15(den længst til venstre), har 0.7v på basen og 0.03v på collector.
TR1(den midterste) har 0.7v på base og 15v på collector og 0.3v på emitter

og ligenu er TR2, BC868'eren loddet af, men der ligger 15v på dens
collector, 0 på emitter(logisk da den ikke findespå printet lige nu) og 0,3
på base (altså på printbanerne)

Hvis nu det her kredsløb var helt tip top.... hvilken spænding skal der
ligge på TR15(den til venstre) før der kommer 10.5V ud i den anden ende, jeg
mistænker nemlig lidt den IC der styrer TR15 til at have lidt et problem, og
derfor ville jeg gerne teste kredsløbet UDEN IC, så jeg kunne isolere
problemet lidt bedre.... De 10.5v driver en del andre IC'ere som snakker med
"controller" IC'en der driver TR15.. Men da jeg ikke ved hvordan den sættes
op serielt, er mine tanker at den ikek bliver sat rigtigt op, og derfor IKKE
tænder op for de andre IC'ere... Men det første step(og nemmeste) er at
finde ud af om 10.5V delen overhovedet fungerer..

Mvh
Jacob

Re: Problem med 10.5V supply på tuner board
Jacob kom med følgende:

For at checke om 10.5V delen fungerer, lodder du collectoren på TR15 ud
af printet - så bør der komme 10.5V ud på emitteren af TR2.

TR15, er en switch, der slukker for de 10.5V
Indgangen er modstanden R33 - helt til venstre nederst - der kunne se
ud somom den er forbundet til ben 17 på et eller andet - er den der
tænder/slukker. Er der spænding ind, slukker de 10.5V; er der 0V ind
tænder de 10.5V

Birger

Utils http://sdccms.dk/ordbog/ http://sdccms.dk/mailfriend/
Re: Problem med 10.5V supply på tuner board

TR15(og de andre), er SMD componenter så er det fint at lodde den helt af,
eller skal jeg lodde R1(330) modstanden af istedet ?

Og ja, ben 17 er den controller IC som jeg mistænker har lidt problemer..

Mvh
Jacob

Re: Problem med 10.5V supply på tuner board
Jacob udtrykte præcist:

For at have de 10.5V ud, skal du enten fjerne TR15 eller lægge dens
base til 0V (hvis transistoren er OK - er den kortsluttet, vil du
aldrig få de 10.5V).
Om du vil fjerne modstand eller transistor er ligegyldigt. Forestiller
mig at det er nemmere med modstanden.
Men du skal så erstatte modstanden med en forbindelse til 0V fra TR15's
base.

Birger

Utils http://sdccms.dk/ordbog/ http://sdccms.dk/mailfriend/
Re: Problem med 10.5V supply på tuner board

Loddede TR15 helt af, og nu kommer der 10.5v ud af TR2 :) Så...... Problemet
ligger i at IC'en trækker den lav(der ligger også +5V på ben 17 på IC'en
nu..

Tak for hjælpen, nu har jeg da en ide om hvor jeg skal begynde at ledde :)

Mvh
Jacob

Re: Problem med 10.5V supply på tuner board
Jacob forklarede:

Kan også være TR15 selv der er stået af / kortsluttet...

Birger

Utils http://sdccms.dk/ordbog/ http://sdccms.dk/mailfriend/
Re: Problem med 10.5V supply på tuner board
Jacob frembragte:

Du skriver at det er en tuner.
Hvad bruges de 10.5V til?
Det kan jo være noget stereo/mono omskiftning, noget AFC eller andet,
der kun skal være til stede, når der er noget at modtage, eller der
skal skiftes dekoder metode.
Eftersom det er designet til at IC'en skal kunne slukke for de 10.5V,
er det ikke givet, at de 10.5V skal være til stede altid.

Birger

Utils http://sdccms.dk/ordbog/ http://sdccms.dk/mailfriend/
Re: Problem med 10.5V supply på tuner board

De 10.5v V bruges bl.a til en stereo decoder, samt em AM og FM decoder chip,
så nej, det er slet ikke sikkert at de 10.5V skal være tilstede mens jeg
måler på det, der er nogle andre indikatorer på at noget andet er galt, men
jeg ville bare lige sikre mig at boardet KUNNE få de 10.5V når de er krævet,
og det ser det ud til.

Tuneren er en Beocenter 2300 tuner, og når jeg sætter BC2300 i service mode,
og beder om at udlæse tuner variant, så fortæller den mig at den befinder
sig i japan :) Variant-detection kredsløbet består af 2 jumpere der kan
klippes i 3 kombinationer, begge jumpere er hele, men udlæsningen fremstår
somom de begge er klippede.. Alt omkring variant kredsløbet indtil den
chip(samme som jeg snakkede om før, en LC7218M) er efterloddet og målt
igennem så jeg ved at der er forbindelse.. Skal lige have fat i et skop så
jeg kan se hvad der sker på de ben der har med kommunikation til
microcontrolleren at gøre. Enten er LC7218 stået af, eller også er der er
fejl i microcontroller, det sidste tvivler jeg på da resten af BC2300
fungerer uden problemer.. Er lidt tilbøjelig til at bestille en ny LC7218M
og se om det hjælper.

Mvh
Jacob

Re: Problem med 10.5V supply på tuner board

OK ^^

Jeg har ikke alverden forstand på B&O. Det ser godt ud, men er ikke
altid af samme kvalitet indvendigt...

Men - hvis der er det rigtige ind, men noget forkert ud af en IC, må
man antage at IC'en er defekt.
Problemet kan så være, at finde ud af hvad der er det rigtige input -
og det er vel formentlig det du er i gang med...

Held og lykke.

Birger

Utils http://sdccms.dk/ordbog/ http://sdccms.dk/mailfriend/
Re: Problem med 10.5V supply på tuner board
Hej

Kan du ikke fortælle præcis hvilken fejl du oplever på apparatet? Det
synes jeg ikke er beskrevet nogen steder(?).

Så kan de gamle rotter sikkert lede dig i rigtig retning :)

Tror umiddelbart 10V5 problematikken kunne være et skridt i "forkert"
retning.

--
Mvh, Kim

Re: Problem med 10.5V supply på tuner board

Yes, jeg tror du har ret, har oprettet et nyt indlæg med en bedre
fejlbeskrivelse :)

/Jacob

Site Timeline