Prob med Philips GR2.2

Hey!
Jeg har fået den "tvivlsomme" fornøjelse at reppe en model med ovenstående
chassis.

Netdelen hylede svagt med ca 1 sek. interval, og var ellers død. Jeg
konstaterede, at EHT-transistoren (BU508AF) var kortsluttet B-E, og den vil
jeg naturligvis skifte. Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på?
Altså  noget med en evt. fejlårsag.....

Med mange venlige hilsner og¨på forhånd tak!!!
Torben,
(der forlød radio-mek. faget for over 21 år siden, hoho.)

Re: Prob med Philips GR2.2
vil

Ja, dårlige lodninger og døde/døende lytter.

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen

Hej Peter!
Du er dæleme hurtig!!
Jeg har inspiceret printet temmelig grundigt, og jeg synes egentlig, at det
ser pænt ud.....
Er der særlige lytter du har i tankerne??

Mvh

Re: Prob med Philips GR2.2
Hej!

Den primære fejl er som regel en af de følgende:

1. Den lille blå 2kV 1.5nF kondensator lige foran BUen. Er sikkert
flækket eller brændt.
2. Boosterkondensatoren v. BUen. Mener den er 8n2 1.6kV.
3. Løse forbindelser i samme område. Især udfra kollektoren på BUen.

Du mener vel kortsluttet C-E?

Og så ville jeg skifte samtlige lytter i strømforsyning/højspænding,
CNR-50 optocoupleren i strømforsyningen og omlodde godt og grundigt.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Prob med Philips GR2.2

Hej Kim!
Tak for dine gode råd!
Æhh, faktisk er transistoren helt død, dvs. under 0,2 ohm imellem alle
ben->stendød.
Jeg kigger nærmere på de omtalte komponenter.

Mvh!!
Torben

Re: Prob med Philips GR2.2
Hej!

Ok, det var bare det jeg ville sikre mig. Hvis man måler mellem de
yderste ben in-circuit vil der også være lav modstand, men det er pga.
en drivertrafo.

Fino :) Meld tilbage når det spiller! Eller hvis det stadig driller, der
_kan_ også være andet galt... Men i de sidste 5-6 tilfælde har fejlen
været kondensatoren for mit vedkommende.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Prob med Philips GR2.2

Hehe....., jeg undersøgte de to EHT-kondensatorer. Ingen læk, og en tur i
RCL-broen viste OK kapacitet. Ny BU blev monteret. Højspænding et kort
øjeblik...., og så døde BU'en igen......

Jeg må anlægge en ny strategi.

Mvh!

Re: Prob med Philips GR2.2

Ja, mål om der sker overslag i kondensatoren.
Det kunne godt være der hunden ligger begravet.

--
Uffe Bærentsen

Re: Prob med Philips GR2.2
Hej!

Hmm, ok. Men skift dem alligevel, især den lille 1n5! Det er kun et spørgsmål om
tid...

Tja, har du kigget grundigt efter løse forbindelser på højspændingstrafoen, især
det ben der leder hen til C på BUen? Undersøg også lige forbindelserne
(lodningerne bagpå) på det lille print, på billedrøret, som afbøjningen leder op
til. Det fejler dog sikkert ikke noget (men er en stor fejlkilde i MX6000).

Hvor varm bliver BUen af de få brøkdeles drift? Hvis den bliver varm kunne
trafoen være et bud...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Prob med Philips GR2.2
Prøv evt løse forbindelser ved drivertrafoen, selv om det ikke er så alm på
disse modeller.

MVH Lars Arup