Printudlæg Protel

Hej

Nu har jeg endelige fundet ud af, hvordan man lægger print ud i Protel. Men jeg mangler lidt kendskab om hvilke oplysninger der skal gives til en print producent, som fx OLIMEX.

Hvilke fil-format er nærmest at sende til OLIMEX?? Hvilke print-lag skal de have oplysninger om??

Hvilket footprint plejer I at bruge til alm. leaded IC DIP, DIL pakninger?? jeg synes ikke at jeg kan se nogle hulle i det footprint jeg bruger nu. Desuden skal det vel være et med forbindelse i begge lag.

Lige et spørgsmål om driftsikkerheden i protel.

Jeg har problemer med at min PC går ned, når jeg ønsker at ændre rules i forbindelse med print layout.

Har I oplevet tilsvarende problemer??

-- Mvh Martin Nielsen

Reply to
Martin Nielsen

Hvilken version?

Hvilket OS?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Protel 99 SE

win 98

Reply to
Martin Nielsen

"Martin Nielsen" skrev i en meddelelse news:401aae25$0$29359$ snipped-for-privacy@dread15.news.tele.dk...

Protel 99SE og DXP skal køres på en NT kerne ala NT 4, 2k eller XP... ellers er den drøn ustabil.

Omkring filerne til Olimex, så skal du de bruge gerberfilerne for Top/Bottom Layer, Top/Bottom Soldermask, Top Silk Layer, og så lige en drill fil i exelon formatet.

husk at bruge andet gerb wiever program til at tjekke DRC osv.. da Camcastic skider Big time, og vil sige dine filer er ok selv om der er overtrædelse ala min. 8mil grænsen osv.

VH Lars Molnit Som lige sendte endnu et sæt filer til olimex i går :) dam man elsker sin Gerbtool licens :) så slipper man for alle de retur mails med fejl i gerberfilerne.

Reply to
Moller

Hvad giver du for en sådan licens ???

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse news:401acdf2$0$17614$ snipped-for-privacy@nntp01.dk.telia.net...

elsker

Arbejdet gav ca. 8-9000Kr. for en med donkel, da vi så kunne deles om den på flere maskiner, da den jo kun bruges til at tjekke gerber/drill filer :)

det er versionen der heder GerbTool Inspector ... da den kun skal bruges til at køre fejl tjeks osv... så behøves ikke den helt store, det lader man jo printfabrikanterne om.

Det er

der forhandler dem i danmark, men jeg går ud fra du kender peder i forvejen.

VH Lars Molnit

Reply to
Moller

filer

bruges

man

Jeg spurgte af nysgerrighed. Den fulder version (jeg har release 12) følger med OrCAD Layout, uden at man giver ekstra for det. Det samme gælder IntelliCAD, der er et udemærket 3D tegneprogram.

Min erfaring er at det ofte kan betale sig selv at sætte meget små print i paneler. Så kan man selv sætte rammer og knæktappe som man vil have det.

Lige et spørgsmål om driftsikkerheden i protel.

Jeg har problemer med at min PC går ned, når jeg ønsker at ændre rules i forbindelse med print layout.

Har I oplevet tilsvarende problemer??

JAJAJAJA - jeg kører protel99SE service pack 6, på en win2k maskine, en ting man lærer når man bruger protel jævnligt er at gemme hele tiden - et drøngodt program, ellers, synd at det er så pisse ustabilt! - for lige at undgå de sædvanlige sure opstød, for folk der ikke har andet at give sig til, end at lave trådene længere end nødvendigt - JA jeg har licens, både til Win2k og til protel99se og til den stol jeg sidder på osv. det er altså ikke problemer med ulovlige patches jeg kæmper med.

René

Reply to
René O. Nielsen