Printudlæg Protel

Nu har jeg endelige fundet ud af, hvordan man lægger print ud i Protel. Men
jeg mangler lidt kendskab om hvilke oplysninger der skal gives til en print
producent, som fx OLIMEX.

Hvilke fil-format er nærmest at sende til OLIMEX??
Hvilke print-lag skal de have oplysninger om??

Hvilket footprint plejer I at bruge til alm. leaded IC DIP, DIL pakninger??
jeg synes ikke at jeg kan se nogle hulle i det footprint jeg bruger nu.
Desuden skal det vel være et med forbindelse i begge lag.

Lige et spørgsmål om driftsikkerheden i protel.

Jeg har problemer med at min PC går ned, når jeg ønsker at ændre rules i
forbindelse med print layout.

Har I oplevet tilsvarende problemer??

Martin Nielsen

Re: Printudlæg Protel
m_* snipped-for-privacy@webspeed.dk says...

Hvilken version?

Hvilket OS?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Re: Printudlæg Protel
Protel 99 SE

win 98

Martin Nielsen
Re: Printudlæg Protel

    Protel 99SE og DXP skal køres på en NT kerne ala NT 4, 2k eller XP...
ellers er den drøn ustabil.

    Omkring filerne til Olimex, så skal du de bruge gerberfilerne for
Top/Bottom Layer, Top/Bottom Soldermask, Top Silk Layer, og så lige en drill
fil i exelon formatet.

    husk at bruge andet gerb wiever program til at tjekke DRC osv.. da
Camcastic skider Big time, og vil sige dine filer er ok selv om der er
overtrædelse ala min. 8mil grænsen osv.

    VH
    Lars Molnit
    Som lige sendte endnu et sæt filer til olimex i går :) dam man elsker
sin Gerbtool licens :) så slipper man for alle de retur mails med fejl i
gerberfilerne.

Re: Printudlæg Protel

Hvad giver du for en sådan licens ???

Bo //

Re: Printudlæg Protel

elsker

    Arbejdet gav ca. 8-9000Kr. for en med donkel, da vi så kunne deles om
den på flere maskiner, da den jo kun bruges til at tjekke gerber/drill filer
:)

    det er versionen der heder GerbTool Inspector ... da den kun skal bruges
til at køre fejl tjeks osv... så behøves ikke den helt store, det lader man
jo printfabrikanterne om.

    Det er http://www.mediatronic.dk/ der forhandler dem i danmark, men jeg
går ud fra du kender peder i forvejen.

    VH
    Lars Molnit

Re: Printudlæg Protel

filer
bruges
man

Jeg spurgte af nysgerrighed. Den fulder version (jeg har release 12) følger
med OrCAD Layout, uden at man giver ekstra for det. Det samme gælder
IntelliCAD, der er et udemærket 3D tegneprogram.

Min erfaring er at det ofte kan betale sig selv at sætte meget små print i
paneler. Så kan man selv sætte rammer og knæktappe som man vil have det.

Bo //

Re: Printudlæg Protel
Lige et spørgsmål om driftsikkerheden i protel.

Jeg har problemer med at min PC går ned, når jeg ønsker at ændre rules i
forbindelse med print layout.

Har I oplevet tilsvarende problemer??

JAJAJAJA - jeg kører protel99SE service pack 6, på en win2k maskine, en ting
man lærer når man bruger protel jævnligt er at gemme hele tiden - et
drøngodt program, ellers, synd at det er så pisse ustabilt! - for lige at
undgå de sædvanlige sure opstød, for folk der ikke har andet at give sig
til, end at lave trådene længere end nødvendigt - JA jeg har licens, både
til Win2k og til protel99se og til den stol jeg sidder på osv. det er altså
ikke problemer med ulovlige patches jeg kæmper med.

René

Site Timeline