Printlayout, mest smart/støjvenligt,etc; generelle retningsliner?

Hej Alle.

Hvad bruger i af gode tommefingerregler når i udlægger print?

Jeg har ikke brug for high-end radioudstyr, max-klasse forstærkere, etc, men
vil dog gerne forsøge at udlægge mest muligt snedigt, uden at hænge mig i
vilde detaljer; kort sagt kun til hobbybrug(men gerne kønt og korrekt,som
muligt).

Jeg er sikker på der er flere der deler disse tanker med mig...

Frem med de gode tips(chips?)

Mvh
Henrik

Re: Printlayout, mest smart/støjvenligt,etc; generelle retningsliner?

Hejsa... jeg prøver som regel på ikke at komme under 0,8 mm i banetykkelse,
altid lave hjørner og knæk med 45° vinkel - ingen skarpe knæk!

Re: Printlayout, mest smart/støjvenligt,etc; generelle retningsliner?

Hej,

jeg forsøger så vidt muligt at gøre følgende:
- baner skal være bredere end 0,8 mm
- ingen skarpe hjørner... alle "knæk" laves med 45°
- start med at lave god plads mellem komponenterne og derefter læg printet
ud... så kan man altid optimere med at flytte komponenter tættere på
hinanden...
- så vidt det er muligt så sørg for at have komponenterne inden du lægger
printet ud... har alt for tit prøvet at lægge et print ud med nogle
kondensatorer man troede der havde en bestemt spacing og så når man fik fat
i dem var de enten størrer eller mindre... (træls!)
- forsøg at trække "tilslutninger" f.eks til potentiometre osv ud til kanten
af printet.
- når printet er lagt ud så fyld hullerne ud med "polygons" som du forbinder
til GND, 0 V, stel etc... sådan at du ikke har nogle store "tomme" huller på
printet... hvis du laver dobbeltsiden kan bunden f.eks. være GND, mens
toppen er VDD, VCC etc...
- jeg vil anbefale at bruge Eagle... det er et rigtig rigtig godt program
for hobbyfolk - programmet er let tilgængeligt og gør ikke tingene mere
besværlige end de er...

det var lidt hints fra min side... håber du kan bruge dem...

/Rasmus

Site Timeline