Printfremstilling på køkkenbordet

Hej,

Jeg har også haft alverdens problemer indtil jeg fik fornemmelse for sagen.
Jeg bruger en af de der små billige lamper
du kan købe ved Harald Nyborg (20 Watt halogen) til en halvtredser der har
en halvkugle som bund og to længde
justerbare stænger med en lille lampe for enden. Jeg nævner dette fordi
eksponeringstiden jo er stærkt afhængig af
reflektoren i lampen og pærens styrke. Jeg laver sjældent større print end
10 x 10 centimeter (lysets vinkler) og det
fungerer fint. Jeg printer layoutet på min laserprinter retvendt  (vend den
lige selv i hovedet) for at selve trykket kan
ligge an mod printet (vigtigt) og så dypper jeg ellers layoutet i madolie
(bedre genemgang af lyset og skarpere kanter
på banerne + det holder layoutet fast) og lægger det på printet (layoutet
ned af mod print) glem det ikke. og tjek lige
en ekstra gang at du ikke får et spejlvendt print ! og placerer lortet under
den omtalte lampe. Afstand mellem kant på
lampens skærm og print 10,5 centimeter. Der selvfølgelig forskel på pærer og
den UV stråling de afgiver, også netspændingen kan spille en et pus. De
tider jeg har nævnt her er ved c228 volts veksel.  Prøv dig frem med nogle
strimler fotoprint på en sencimeters bredde og lidt varierede tider til du
har den rette tid. Jeg eksponerer selv i 26 minuter og vasker derefter olien
af printet  (i vand med opvaskemiddel) og en forsigtig finger før jeg
fremkalder det i en opløsning på  1 del natronlud på 27,7% til 30 dele vand.
ved Ca. 30º C. Natronluden fås i den nævnte styrke i Matas. Fremkald ikke
længere end at du
kan se foto emulsionen  forsvinde mellem banerne, hvis du fremkalder længere
forsvinder det hele. Herefter rens igen forsigtigt med vand denne gang uden
berøring, og læg printet til tørre hvor det ikke får UV. når det er tørt
ætser du det i Ferroklorid ikke for stærk opløsning.  Puha...... det var en
længere smøre...... men hvad gør man ikke for den hobby.......?

Håber i  får held med jeresit projekert.......... og husk lige at skrue det
glas af der sidder foran pæren i lampen......
ellers sker der ikke noget som helst  på printet ........

Mvh. Leif

Re: Printfremstilling på køkkenbordet

hvorfor ikke købe en UV lampe (koster faktisk ikke så meget)
exponering komme ned på ganske få minutter
?

jeg går ud fra at du printer layoutet ud på en overhead film ?
hvorfor så mad olie ?, mener du virkelig at kanter bliver skarpere

ja det er fedt med elektronik hobby ,og det ser virkelig ud til at du gør
noget ud af det

har du prøvet strygejern metoden ?
det er faktisk nemt og kan med lidt øvelse give gode resultater

Venlig Hilsen
Michael M Jensen

Re: Printfremstilling på køkkenbordet

Ejj, bryder lige ind her!  :-)  Jeg forsøgte for nylig det med at
stryge en laserudskrift over på et print, men det ville ikke
rigtig hænge ved. På nogle få pletter sad det sorte 'krudt'
rigtig godt fast på kobberet, men på det meste af fladen faldt
det næsten af af sig selv. Jeg havde renset printet grundigt, og
brugte fuld skrue på 'jernet', og trykkede hårdt og længe.
'Krudtet' var helt tydeligt smeltet over det hele, men det bandt
bare kun nogle steder. Havde heller ikke sat fedtede fingre på
udskriften.

Er det nogle magiske tricks man lige skal kende? Har set man skal
væde papiret når man ta'r det af, men det duer vel ikke hvis
'krudtet' ikke binder på kobberet.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Printfremstilling på køkkenbordet
Hejsa

Udover at man skal bruge det rigtige papir, så har jeg oplevet at det bedste
resultat opnås, hvis printeren ikke brænder toneren ordenlig fast på
papiret, dvs. at en suveren god printer, ikke altid er god til
overstrygning.

Mvh Hauge

Re: Printfremstilling på køkkenbordet

Hvilken printer er best til det ?

Hilsen
           Jørgen M.
Hilsen
       Jørgen M.

Ps. for email til mig så fjern 123 i mail adrassen

Re: Printfremstilling på køkkenbordet

Jeg bruger noget foto papir fra HP ,
så en god gang varme med stryge jern
så i et varmt vand bad et par timer
det lykkeds udemærket for mig (efter et nogle forsøg)
men det der slog mig var " leif's " måde at lave print på
køkken bordet , lød lidt besværlig

der er flere steder på nettet hvor det er udemærket beskrevet

Venlig Hilsen
Michael M Jensen

Re: Printfremstilling på køkkenbordet

Ja der er en udmærket beskrivelse her

http://www.diyhifi.dk/fremstilling_af_print_paa_den_lette_maade.html

Mvh Max

Re: Printfremstilling på køkkenbordet

http://www.diyhifi.dk/fremstilling_af_print_paa_den_lette_maade.html

Ja, det var netop den der fik mig til at prøve, det ser jo
skidegodt ud på de billeder! Må ha' prøvet igen med det rigtige
papir, engang ved lejlighed.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Printfremstilling på køkkenbordet

_tid_)

Hm, brugte bare almindeligt papir. Men hvis man alligevel opløser
det i vand, gør det så nogen forskel? Skal man evt. bruge noget
papir som toneren ikke binder så godt på?

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Printfremstilling på køkkenbordet

Ja og er man uheldig bindes den glossy overflade til valse sættet i
laserprinteren, har prøvet det surt for sådan et sæt er ikke gratis.
Original Drum, Brother HL 1060 1675,00 kr pisse træls så jeg bruger den
gamle metode med UV igen.
Lars

Re: Printfremstilling på køkkenbordet

sættet i
gratis.
bruger

Yuck, ja det var en streg i regningen! Er det noget plastic-noget
der er på det papir, som smelter? Jeg bruger en OKI LED printer,
gammel spand der ikke gør så meget hvis den skrotter, er i
forvejen lidt underlig, knækker over i tandhjulene til valsen en
gang imellem.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Printfremstilling på køkkenbordet
Hej Ulrik

Jeg har lavet over hundrede af de der udprintninger på div. HP, div. Canon,
Brother HL-1250, Lanier, Epson Color og QMS printere og har aldrig
haft andre problemer end at nogle printere har problemer med at
æde lidt tykkere papir.

Mvh Max

Re: Printfremstilling på køkkenbordet

div.
har

Så er jeg mere rolig!  :-)  Må ha' det afprøvet snart, jeg skal
ha' lavet nogle af de lysdæmpere jeg postede om her for nylig,
det er et passende 'grovkornet' print til den teknik.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Printfremstilling på køkkenbordet
Hej Ulrik

Jeg har lavet SMD print med metoden, men det er ikke nemt når
det bliver ret meget finere end en normal IC, men når jeg køre med
et clerance check på 22 mill har jeg ingen problemer overhovedet.
Og gør dig selv den tjeneste at finde det rigtige papir, det kan
betale sig.

Mvh Max

Re: Printfremstilling på køkkenbordet

sagen.
har
fordi
end
(vend den
madolie
(layoutet
under
pærer og
De
nogle
til du
olien
vand.
ikke
længere
uden
tørt
var en
skrue det

Hej  Leif
Hvorfor gøre det mere besværligt, end nødvendigt er.

Hvorfor bruge en 20 Watt halogen lampe, du kunne have fundet en gammel
ansigtssol (med et UV rør i )på et loppemarked til de samme penge og så
skulle du kun bruge 1-2 min. til eksponering, det er da en markant
forskel.

Du skriver også dine printfilm ud på alm. papir og klistre det på
printet med madolie, hvad er det for et "madsvineri" og en unødig masse
arbejde.
Jeg skriver mine film ud på en klar laser + kopi film i 2 ekspl. og
lægger dem sammen for at gøre filmen tættere, det bliver kanon godt og
jeg kan bruge dem mange gange og så er det hurtigt.

1 del natronlud og 30 dele vand har jeg ikke prøvet, så det kan jeg ikke
komme efter, men jeg kan fortælle, at jeg bruger 9gr. kaustisk soda
(også kaldet afløbsrens, men er lidt billigere hos Matas) til 1liter
koldt vand, når det er opløst lunes det til ca. 25°C og her gælder de
samme regler, som du selv bruger, det kan bruges flere gange.

Til selve ætsningen bruger du Ferroklorid, det har jeg også prøvet, og
det gør jeg aldrig mere.
Magen til svineri skal man lede længe efter, og så fik jeg ødelagt
køkkenbord (rustfrit) og tøj.
I dag bruger jeg Natriumpersulfat, det er renere at arbejde med og du
kan se hvad du laver, for væsken er klar.
Arbejdstemperaturen er 50°C og en akvariepumpe (luft) skaber cirkulation
i væsken.
Når væsken bliver mørkeblå og det tager lang tid at ætse, skifter jeg
den ud.

Til sidst vil jeg lige fortælle hvordan jeg belyser mine print.
Jeg har lavet mig en kasse til mine to UV lamper(så UV strålerne ikke
rister mig) oven på den lægger jeg en gammel  glasplade fra en
fotokopimaskine (klart glas er normalt blåt, men det er de her ikke og
derfor bryder de ikke UV strålerne) på glaspladen lægger jeg min
printfilm oven på den lægger jeg printpladen og til sidst lægger jeg
noget tungt oven på printet for at trykke det ned til filmen.
Det har altid givet nogle gode resultater.

Puha...... det var en lige så lang smøre...... men hvad gør man ikke for
den hobby.......?

Ejvind Andersen
Re: Printfremstilling på køkkenbordet

Mon glasset i en scanner er det samme?

Brian

Re: Printfremstilling på køkkenbordet
Hej Brian,

Det bør i hvert fald ikke ændre farverne på det scannede, men jeg har nu
aldrig haft problemer med alm. "vinduesglas" i 4..5 mm tykkelse.

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg kender ikke forskel på UVB og UVC stråler, men den glasplade jeg
har, spærre ikke for de UV stråler, jeg bruger til printbelysning.
Den plade jeg bruger i dag er 6,25mm tyk og belysningstiden er ca. 20%
kortere end gennem den 3mm alm. glas, jeg brugte før, med de samme UV
lamper.

Jeg gemmer mine UV lamper i en kasse og dækker det hele til når jeg
belyser, så strålerne ikke kommer ud.

Du skriver om "kviksølvslamper fra en højfjeldssol" Ligner de
kulbuelamper ???
Jeg har lige fået en ansigtssol med UV og IR.
Den UV lampe der sidder i midten, kunne godt være en kviksølvslampe og
den har jeg tænkt mig, at sætte i min lyskasse.
IR rørerne ryger i den varmeblæser (som mangler varmetråde) jeg vil
bruge i min båd.

Ejvind Andersen
Re: Printfremstilling på køkkenbordet

glasplade jeg
printbelysning.
ca. 20%
samme UV

UVB og UVC er forskellige bølgelængder, UVB er ca. 280-320 nm, og
UVC er ca. 200-280 nm. Almindeligt glas spærre næsten totalt for
begge dele. Men UVA (320-380 nm) passere, dog med nogen dæmpning.
Jeg ved ikke hvilke bølgelængder fotoprint er mest følsomt for,
men det er formodenlig UVA, for plasticfilm til fotoprint spærre
også for UVB/C.

jeg

Den ligner denne her meget:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/UVlampe/DSC0003.jpg
Skærmen udenom har jeg selv lavet, det er 'glasrøret' i midten
jeg tænker på.

kviksølvslampe og
vil

Hvis den er gammel, lyder det meget som en af de klassiske
'cancergriller'!  ;-)  Jeps, det er sikkert en kviksølvslampe,
ligner den den på min billede? Husk at varmetrådene sidder i
serie med lampen, som ballast. Lampen skal have ballast ligesom
et lysstofrør. Og der kommer _meget_ UV ud af den, du kan sikkert
reducere din eksponeringstid til en ganske lille brøkdel af hvad
du bruger nu! Den er også god til at slette eprom'er.  :-)

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Printfremstilling på køkkenbordet

Det er UVC du bruker til sletting av EPROM.

Når det gjeld glasset, så skal du bare huske å få "termopankvalitet". Den
kvaliteten har minst brytningsfeil. Vanlig sodaglass er greit nok, det
demper litt, men blyglas, som det skulle ha vore, er ubehagelig dyrt.

HM