Printfremstilling - Mine erfaringer

Der er oftest folk der stiller spørgsmål i denne gruppe, mig inkluderet.
Nu syntes jeg det er tid til at dele nogle erfaringer, i dette tilfælde
med printfremstilling.

Jeg har gennem noget tid lave mine egne print efter forskriften:
http://www.sandcastle.dk/Artikler/Printfremstilling.pdf
med papiret fra Harald Nyborg. Det har dog ikke altid været med gode
resultater. Det har tit taget mig 2-3 forsøg for at få en print jeg kan
bruge. Problemet har været at få toneren til at sidde godt fast på
printet og at få papiret af uden at fjerne toneren eller slide på den.
Løsningen har været at stryge fra alle vinkler, altså at dreje printet
45 grader, kører jernet over og så dreje igen. Så sidde kanterne på
toneren også godt fast. Problemet med papiret blev løst med kogende
vand. Når jeg er færdig med at stryge smider jeg printet i kogende vand
to minutter, så kan jeg fjerne det meste papir. Det gør jeg så 3-4 gange
så er papiret af. På denne måde undgå man at slide på toneren, som
selvfølgeligt ikke er godt, da syren nogen gang kan trænge igennem og
fjerne noget kobber der ikke skal væk.

Bare mine to ører, håber nogen kan bruge det.

Mikkel

Re: Printfremstilling - Mine erfaringer

Jeg har eksperimenteret temmelig meget med papir-metoden og prøvet mange
forskellige typer papir. Det er aldrig lykkedes mig at få noget rigtig godt
ud af det så jeg valgte at droppe det og bruge fotoprint i stedet for. IMHO
er det den nemmeste og bedste metode. 2 minutter belysning og et minuts tid
i fremkalder så ætses der. Det kan ikke gøres hurtigere, nemmere eller
bedre. Fremkalderkar og ætsekar er et par vaskebaljer, belysningen er et par
Babyliss ansigtssole fra genbrugsspladsen der er bygget ind i en Agfa
scanner.

--
Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Printfremstilling - Mine erfaringer
Hvad bruger du af print - færdige eller sprøjter du dem selv med fotolak ?
Er der noget "opvarmningstid" på lyset ?

Mvh KS

Re: Printfremstilling - Mine erfaringer
Køber selv eller bruger imageon film (film der klæbes på råprint)

Det aner jeg faktisk ikke - har aldrig tænkt på det. Jeg tænder bare og
venter et par minutter.

--
Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Printfremstilling - Mine erfaringer

Kviksølvslamper ?
Normalt en fem minutters tid, før de lyser med konstant styrke

Erling

Re: Printfremstilling - Mine erfaringer

Tak. Nu ved jeg endelig hvorfor jeg har gemt den gamle scanner jeg har
stående. Jeg har hidtil bare brugt ansigtssolen som den er med en
glasplade oven på. Det har sådan set virket fint nok, men scannerideen
virker mere fiks.

- Lars

Re: Printfremstilling - Mine erfaringer

Det er den også. Det er nemt og ser prof. ud - og så kan sådan en scanner
nemt gemmes af vejen oven på en reol et sted. Det er bedst at have to
Babyliss ansigtssole hvis man vil til at kontruere en, pga. den måde rørene
er sat fast på.
Men vær dog lige opmærksom på at man udmærket kan belyse med andet. Jeg
mener brink sælger PAR lamper  til printfremstilling (alm lamper der bruges
i prof. scenelys udstyr). En 500W halogen kunne sikkert også fint gøre det
og det er da nemmere at hænge sådan en op end at skulle ombygge en scanner.
Jeg har ingen erfaringer med lamper til det ellers...

--
Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Printfremstilling - Mine erfaringer

Okay. Hvilke problemer havde du med papir metoden? Jeg har prøvet
fotoprint en håndfuld gang, jeg syntes det er svært at lave en overhead
det er sort nok. Kan man bruge en blækprinter (det ville være fedt, da
jeg ikke har en laserprinter)?

Mikkel

Re: Printfremstilling - Mine erfaringer

Du kan _ikke_ bruge blæk, da man udnytter at toneren fra laseren består af
plastic pulver man kan smelte over på printet med strygejernet.

Med hensyn til filmproduktionen læste jeg et sted på nettet at man ikke
skulle printe sort; men en farve. Årsagen til dette er at hvis man printer
med komplementærfarven til UV virker det som et kraftigt filter. Jeg mener
at det var grøn eller gulgrøn; men jeg kan ikke huske det. Som bonus
udnytter man så det UV filter der er i farven for at gøre dem lysægte.

Med hensyn til tonertransfer opstår de fleste problemer ved manglende
renlighed. Fidusen er at hvis det mislykkes renser man printet og starter
forfra. Her kan du se print for smd lavet med tonertransfer af en begynder
http://www.delorie.com/pcb/pcb.html

Vy73 de OZ1GNN

Re: Printfremstilling - Mine erfaringer
Hej Christian

Ikke så galt. Alle dem her er lavet med papir metoden

http://www.sandcastle.dk/index.htm

Re: Printfremstilling - Mine erfaringer

Det var nu til fotoprint jeg mente.

Jeg har lavet flere print med strygemetoden til smd. Den jeg lavede i
går havde enda baner på 0.3 mm, og den virker fint :-)

Mikkel

Re: Printfremstilling - Mine erfaringer

Her er et print jeg lige har lavet. Det er til en TQFP-64, banerne er 0.3mm.
http://www.control.aau.dk/~mmlu03/print

Mikkel

Re: Printfremstilling - Mine erfaringer
Jeg bruger en alm. S/H eller farvelaser. Der kan godt være stor forskel på
hvor god en laser er til at lave sort så der må man prøve sig lidt frem. Jeg
har gode erfaringer med en HP 2500 farvelaser.

Det kan du helt sikkert. Jeg kan anbefale at udskrive på kalkepapir (en blok
koster 90kr).

--
Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Printfremstilling - Mine erfaringer

   mvh søren

Re: Printfremstilling - Mine erfaringer
On Sat, 18 Nov 2006 22:20:02 +0100, "Peter Andersen"

Kan man også bruge det til Laserprinter ???
Hvad siger Kalke til varmen fra laser ??

Carsten

Re: Printfremstilling - Mine erfaringer
Jeg bruger det kun til laserprinter.

Ikke noget problem. Jeg har en teori om at det tager bedre imod den sorte
farve end noget overheadfilm e.l. Det fungerer i al fald ganske fint her hos
mig så jeg har ikke gidet eksperimentere med noget andet.

--
Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Printfremstilling - Mine erfaringer

Har du erfaring med papirtykkelsen?
Tidligere brukte jeg 60g papir på en OKILED. Det fungerte bra. Nu har
jeg en HPLaserJet 1010, den skriver ikke sort nok på store flater ved
60g. (Svertegraden kan ikke justeres på den skriveren.) Jeg kan tenke
meg at papiret tar for lite ladning. Kjøp av 80g papir er ikke enkelt
her jeg bor. Har du noe relevant erfaring eller gode råd?

HM

Re: Printfremstilling - Mine erfaringer

Papir til printfremstilling? er det efter strygejerns-metoden? Men nej, det
ved jeg ikke. Men du kan formentlig stille på hvilken type papir du bruger i
din printer under Properties for din printer, men hvor meget det har at sige
i praksis ved jeg ikke.

--
Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Printfremstilling - Mine erfaringer

Howdy,

Jeg har her i weekenden prøvet den metode Max har beskrevet (og som er
blevet til en rigtig god artikel i November-udgaven af OZ) og
videregiver erfaringerne.

3 forsøg, eet færdigt print.

Printeren er en gammel Oki QL610 som jeg tog med hjem istedet for at
smide den ud da vi ryddede op i EDR-Odense afdelingen i september.
Selenvalsen har forlængst set sine bedste dage. Sværtningsgraden er sat
til max.

Printet er et målfast klar til at printe layout til en MXR-Phase100
guitat-effektpedal som er hentet via et link til f.eks General Guitar
Gadgets.

Første forsøg var på almindeligt printerpapir, og var hæderligt men så
ikke mere, og blev skrottet fordi jeg var lidt utålmodig. Printet var et
Pertinax-print.

Andet forsøg var på "Harald Nyborg papiret" men mislykkedes fordi jeg
fik varmet så kraftigt på printet at kobberet kogte af glasfiberpladen.

Tredie forsøg, også på "Harald Nyborg papiret" og et rengjort
Pertinax-print fra første forsøg, lykkedes. En af tingene er at gøre som
anbefalet: vær omhyggelig med at komme ud i hjørnerne når trykket
stryges over og med ikke at varme for kraftigt med det rygende varme
strygejern.

Papiret er købt hos Harald Nyborg i Odense igår lørdag, men da jeg kom
hjem opdagede jeg at det var 180 grams "Verbatim Glossy Photo Paper" med
typenummeret 39002 - og dermed en anden type papir end den Max
anbefaler. Det viste sig at være udmærket til formålet. Printeren
overlevede så der har næppe været plastic i papiret, og havde der været
havde jeg bare fået bedre plads på skrivebordet når printeren var blevet
bragt på genbrugsstationen ;-)

Jeg mangler endnu at lave forsøg med de helt fine printbaner til f.eks
en DDS-synthese med AD9851.

Ville bare gøre opmærksom på det med papiret.

/Lars (Eksperimenterende Dansk Rodemikkel)

Site Timeline