Printfremstilling

Halløjsa derude

Et par spørgsmål:
kan fotoprint blive for gammelt?
hvad er holdbarheden på en POSITIV 20 spraydåse?
Kan det betale sig at bruge ovenstående spray hvis der nemt går måneder
imellem man fremstiller print? kan det påføres godtnok, klumper det og
bliver noget møg eller?

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Printfremstilling

Man kan køve print, der er fotofølsomme, og som har en sort plast fole,
man river af inden belysningen. Fordelen er at det er fotobelagt, med
samme tykkelse hver gang, og vel at mærke støvfrit. Jo, det koster noget
mere, men det spares langt i mangel på problemer.

Bo //

Re: Printfremstilling

sådanne foto print holder typisk et par år. hvis de ligger køligt mørkt og
ved stabil tempratur.

Jacob

Jacob

Re: Printfremstilling
    mvh søren

Re: Printfremstilling

Tak for svaret. Jeg fandt efter nogen søgen nogle specifikationer på POSITIV
20 der siger at dåsen holder 18 måneder, og printene holder 4 uger.

Jeg må eksperimentere lidt med det, men i følge vejledningen til dåsen så er
selve tørringen særdeles besværlig hvis resultatet skal være godt. Det skal
opvarmes langsomt til 70 grader... har ikke hørt om nogen der har gjort det,
men måske derfor mange ofte siger det er noget vanskeligt at få noget rigtig
godt ud af.

Men i hvertfald sælger pc-elektronik 10x15cm enkeltsidet print til 19,43kr
stykket - så køber man en håndfuld og får sendt som brev så er det måske det
nemmeste = billigste også i længden når det kan opbevares så længe.

Erfaringer modtages gerne....

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Printfremstilling
Hej Peter

det

Nu har jeg af naturlige årsager ikke lavet fotoprint i mange år, men jeg
vil til enhver tid anbefale at købe printene med fotolak på, hvis man
opbevare dem i fryseren kan de sikkert ligge i flere år uden problemer.
Så vidt jeg husker kan de også købes billigere i netbutikker syd
for grænsen.

Mvh Max

Re: Printfremstilling

Ja, det har du da ret i. 2euro for en 16x10cm plade. Men det skal nu
alligevel købes en god håndfuld for at få dækket portoen.

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Printfremstilling
Hej Peter

Har set dem til 1,51 Euro ved 10 stk. hos Conrad, og hvis man så
køber lidt CD'er eller lignende med hjem, jå så kan det godt betale sig.

Mvh Max

Re: Printfremstilling

Jeg har lavet en masse print i tidens løb. Efter nogle forsøg med
sprayflasken skiftede jeg til færdig print fra pc-elektronik. Dem opbevarer
jeg køligt i en billig fligthcase kuffert fra HN. Deri kan de holde sig i
flere år.

Sidste jeg forsøgte med sprayflasken var på noget 105u print, det kan ikke
skaffes som fotoprint.

Benny

Re: Printfremstilling

Jeg er begyndt at eksperimentere med ImagOn film i rulle a 5m til ca 300kr -
det er meget interessant! Man klipper et stykke af filmen og klister på
printet, belyser, fremkalder, hærder og ætser.
Jeg skal eksperimentere lidt mere med det når jeg får noget bedre lys til
det. Desværre er filmen negativ, men i mange tilfælde er det dog at
foretrække fremfor den positive.

De interesserede kan kigge på http://www.praga.com/ulhm.htm

--
Vh. Peter Andersen