Printer til golfbolde??

Kender nogen til teknikken hvor med der printes på golfbolde?

Er det noget man kan selv?

Gode links til teknikken modtages med kyshånd, Leif

Reply to
Leif

-det er nok ikke et emne, der falder ind under "elektronik" prøv om der en edb..printer... newsgruppe :-) ellers prøv at spørge google "print golfball"

Der er jeg jo ikke enig med dig:

Det er da godt nok noget med edb, men jeg hælder mere til, det er en ret speciel form for elektronik.

Mvh, Leif

Reply to
Leif

Hej Leif

Det har intet med elektronik at gøre.

"Max" skrev i en meddelelse news:49c8086d$0$15901$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Det er det når jeg om lidt vil anvende samme printerteknik til at printe forplader og kabinetter til mine elektronik-produkter ;o) Jeg har længe været på udkik efter en metode til at "printe" på plastik-kabinetter, som alternativ til silketryk, der er alt for dyr i opstart ved små serier.

Reply to
Allan Soerensen

Google på "golfball printer" giver faktisk nogle mere brugbare hits ;o)

eller hvis der skal laves en stor produktion

Allan Soerensen

"Leif" skrev i meddelelsen news:49c7f2e7$0$56791$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Prøv at google tampontryk

Reply to
Jens

"Jens" skrev i en meddelelse news:49c90296$0$56793$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

De er prefabrikeret i farven rød ;-) Mvh

Reply to
tjaaa

"Max" skrev i meddelelsen news:49c8086d$0$15901$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Tillad mig lige at gentage mit spørgsmål:

Kender nogen til teknikken hvormed der printes på golfbolde?

Hvis ikke det er elektronik, hvad er det så?

Jeg har faktisk ikke bedt om link til (salg af) printere, men om baggrundsviden....

Mvh, Leif

Reply to
Leif

-Du behøver ikke gentage. Vi har opfattet det og prøvet at hjælpe dig.

Det er IKKE elektronik, og det er IKKE edb, men trykketeknik. At mange moderne trykkemaskiner styres af en computer ændrer ikke på dette. Spørg i den lokale golfklub eller hos et reklamebureau.

Svjks anvendes der en såkaldt "pad-printing technique," hvor et billede transformeres fra 2D til 3D via en blød stempel-pude ("pad"). Med et passende tryk deformeres stempel-puden så meget, at den tilpasser sig

3D-overfladen på den genstand, som skal modtage printet.

Så det er en mekanisk proces.

Se evt mere på og .

-- TA

Reply to
TA

Ja, det er det der hedder tampontryk, og det er der IKKE elektronik i, andet end til at styre de motorer, der sidder i robottenn :-)

TA skriver:

Altså tampontryk

Prøv at se fra 6:38 og 20 sekunder frem:

-- Modelbane Europas hjemmeside:

end til at styre de

Hmm, googlede en del og så bla.a. en video hvor det så ud til at det var en form for spray, der dannede billedet - der lå mange bolde i lidt ala en stor æggebakke - kan selvfølgelig ikke huske linket mere.

Mvh, Leif

Reply to
Leif

Vil det sige, at du vidste det godt, men du ville ikke svare på spørgsmålet ?

Ganske vist er der ikke tale om elektronik i snæver forstand, men da OP efterlyser en forklaring på teknologien i en elektronisk printer, er det IMHO ganske forståeligt, at spørgsmålet stilles i en dk.teknik.* gruppe, der har med elektronik at gøre.

Der er tilsyneladende også andre metoder end tampontryk.

-- TA

Reply to
TA

Beklager, men jeg kan desværre ikke se filmen på mit gamle hardware ;-(

-- TA

Reply to
TA

en

stor

Der eksisterer specielle inkjet-printere til udprintning på golf-bolde. Her er en detaljeret beskrivelse af en sådan.

Her er nogle links til videoer, der viser inkjet printning på golf-bolde:

Og her er nogle links til videoer af pad-printing på golf-bolde.

-- TA

Reply to
TA

"TA" skrev i meddelelsen news:gqgs30$ukd$ snipped-for-privacy@newsbin.cybercity.dk...

Nu er vi på vej. Mange tak!

Men jeg forstår ikke det såkaldte tampontryk - er der hul gennem den plade der er logo-holder? Hvordan kommer farven igennem?

Måske er det bare sengetid....

Mvh, Leif

Reply to
Leif

Forstår ikke helt hvad du mener.

Som du kan se på videoen

(ca 5:35) dækkes pladen først med tryksværte, som derefter stryges af. Ved afstrygningen efterlades en lille smule tryksværte på logoet. Tryksværten overføres derefter til objektet via gummi-stemplet.

Omkring 6:15 omtales en anden trykteknik ("screen-printing"), hvor tryksværten presses gennem en finmasket dug over på objektet. Se mere på .

-- TA

Reply to
TA

"TA" skrev i meddelelsen news:gqr4pr$1lo6$ snipped-for-privacy@newsbin.cybercity.dk...

He er så spray metoden vist:

Hvordan de så får billedet til at være skarpt nedad krumningen forstår jeg bare ikke........

Mvh, Leif

Reply to
Leif