Printbaner og kortslutninger

Vi skal have verificeret at en given printbane kan holde til at springe en
bestemt type sikring.

Jeg mener det bør være noget med at sammenholde sikringens og printbanens I^2t
(smelteintegrale) værdier.

Er der nogle der kender til udregning af en I^2t værdi, for en given geometri af
printbane og opvarmning?

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Printbaner og kortslutninger
af

Meget kommer an på basematerialet. Hvis Du har et 6 lags print vil
tykkelsen af isoleringsmaterialet mellem yderlag og næste lag være meget
lille, og hvis det er et kobberplan kan det faktisk trække megen varme
væk. Der findes en beskrivelse af hvad man mener en printbane kan holde til:

http://www.circuitboards.com/capacity.php3

-kan Du bruge det til noget ?

Bo //

Re: Printbaner og kortslutninger

Hej Bo

Jeg kender nok tabeller og udregninger for, hvad jeg vil kalde statisk
belastning.

Men når man kigger på enkelt impuls - tæt på destruktiv belastning, så er jeg på
ukendt grund.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Printbaner og kortslutninger
af

Nope. Der er tre ting at gøre test, test og test :-)

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Printbaner og kortslutninger

Ja faktisk, hvis det f.eks. skal testes op imod UL/IEC 60950, skal
jordbanen (hvis det er den der skal testes sikkerhed for), kunne klare
den sikring man vælge at forsikre med, dette gøres på 3 print og man
måler modstanden før og efter og denne må så ikke ændre sig med mere end
xxx %

/Jan

Re: Printbaner og kortslutninger

Hej Jan

Tak for at du tager tråden op igen.

Og du har ret - det er faktisk problemet med, at sikre at en jordbane mellem en
del klemmer, kan holde til at afbryde forsyningen.

Jeg skal have kigget nærmere på den testmetode du beskriver, men vil også gerne
finde nogle formler eller anden måde at sikre at man har tilstrækkelig margin.

Ud fra det link Lasse kom med: http://ultracad.com/articles/fusing.pdf mener
jeg, at man kan udregne smelteintegralet I^2t fot en given banegeometri.
Men artiklen understreger også at det er teoretiske udregninger, og der så vidt
vides ikke er udført forsøg der kan støtte udregningerne.
Det er også meget begrænset hvad jeg ellers kan finde på nettet, og en del
henviser faktisk til ovennævnte artikkel.

--
  Med venlig hilsen,     Ove Kjeldgaard
  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Printbaner og kortslutninger

Hvis du skal have det godkendt til 60950, så køb standarden, i denne
står noget om hvilken strøm der skal testes med til en given forsikring.
frit fra en defekt hukommelse: forsikring på 63A skal forsyningen kunne
give 5KAmp peak, så er det blot et spørgsmål og blitz'et kommer fra
sikringen eller printbanen.

Jeg har selv lavet test på den slags, men har ikke målt nærmere efter
størrelse på print baner, men jeg er blevet overrasket over hvor lille
en flade en print bane faktisk kan have for at kunne overleve en 64A
sikring..

Mvh

Jan Rasmussen.

Re: Printbaner og kortslutninger

Hej Jan

Der er nok ingen vej uden om den norm - bortset fra at jeg lige har tre ugers
sommerferie ;-)

--
  Med venlig hilsen,     Ove Kjeldgaard
  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Printbaner og kortslutninger

en googling pE5% fusing current, gir f.eks:
http://www.ultracad.com/articles/fusing.pdf

-Lasse

Re: Printbaner og kortslutninger

Hej Lasse

Nu nærmer vi os til noget brugbart.

Jeg skal have nærlæst ovenstående PDF, og søgt lidt mere på "fusing current" i
løbet af dagen.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Site Timeline