Print layout m/230V

Hejsa,

jeg har et print, som har et lille område med 230V (primært en transformer
og et relæ) og en masse lavspændingslogik (primært 3,3V).

Det er ikke noget, der skal superoptimeres mht plads; men hvor stor
afstand skal der minimum være mellem mellem høj- og lavspændings
printbanerne for ikke at løbe ind i problemer? Og hvor bredde skal 230V
printbanerne være?

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Re: Print layout m/230V
som minimum har jeg gerne 1 cm bred "bane" der er isolering mellem de to
områder... og desuden lægger jeg aldrig et stelplan eller noget lign. i
højspændingsområdet... en god ide er at "køre" videre med den afstand der er
mellem primær og sekunder udtag på trafoen...
hvor brede banerne skal være kommer jo an på hvor meget strøm der skal løbe
i dem... som regel plejer jeg at bruge min. 1.5 mm og opefter...
når printet er lavet fortinner jeg som regel hsp. banerne... bare for en
sikkerhedsskyld!
men vigtigst... lav ikke stelplan der breder sig ud i hsp området på
printet...

Rasmus
Re: Print layout m/230V
Ved du selv hvad du mener, først skriver du, at du laver stelplan i
hsp-området,
og til sidst skriver du at stelplan ikke må brede sig ud i hsp-området,
Hvilket er
2 modsetninger.

JJ

Re: Print layout m/230V

Læs lige igen, for jeg kan kun se at der står aldrig lægge stelplan i
første del.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: Print layout m/230V
det vil jeg også selv mene at det er det jeg har skrevet... :-)

Rasmus
Re: Print layout m/230V

Du skal holde min. 8mm krybeafstand mellem primær og sekundær. Min.
2mm mellem fase og nul.

Banebredden * tykkelsen af banerne giver kvadratet, banen skal kunne
holde til den strøm sikringen, som du selvfølgelig har husket, er
dimensioneret til.

Re: Print layout m/230V
hehe... så er mine tommelfinger-regler ok... :-) det lader til du har godt
styr på hsp guidelines... :o)

Rasmus
Re: Print layout m/230V

Og skulle man komme i bekneb for plads, så fræser man en 1 mm. rille gennem
printet, og så er krybeafstanden = uden om rillen. Og så er den direkte
afstand, tværs over rillen, 2 mm.

Orla Pedersen
Re: Print layout m/230V
Hej Orla

Ja, det er man jo nødt til under optokobleren i switch mode forsyninger.

Re: Print layout m/230V

Naeh, ikke altid, det er ok blot at "trække" benene, (meget brugt i
japanergrej). At optokoblerhuset så knapt lever op til kravene ser man
åbenbart stort på :-/

Faktisk findes der ganske udmærkede optokoblere i "DIL 14" format, som helt
lever op til isolations-, og krybeafstands-krav.

En anden pussighed i lovgivningen gør, at hvis sekundæren/svagstrømmen er
forbundet til en evt. jordforbindelse, så må selv den laveste spænding i
sekundærkredsløbet ikke kunne berøres. Årsagen er, at reglerne for
jordforbindelsens godhed faktisk ikke er bedre end at den "fylder" hele
spændingsregistret, som må berøres, og det tolkes således at en
hvilkensomhelst spænding i sekundæren adderes til jordforbindelsens "worst
case", og så er reglerne jo overtrådt  :-o  Been there, done that, got all
the bøvl :-(

Orla Pedersen
Re: Print layout m/230V
On Sat, 17 Feb 2007 12:34:14 +0100, Orla Pedersen

Jeg tror ikke 2mm kan godkendes nogen steder. Luftafstanden skal være
5mm iflg. EN60601-1-2 som jeg er vant til at arbejde efter.

Men der kan være andre standarder som gælder for consumer udstyr. 2mm
lyder af MEGET lidt, jeg ville ikke bryde mig om det :-)

Re: Print layout m/230V

Hmmm. måske er det kun til dele i apparater med beskyttelsesjord, eller
også er det alzheimer :-/

Orla Pedersen
Re: Print layout m/230V

Krav for demko-godkendelse / stærkstrømsregelementet er 10 milimeter fra
"åben" 220-volt til "åben / uisoleret" ( berøringsmulig ) metal uanset om
det er svagstrømssiden eller kabinet. Intern't på 220-volt netdelen mellem
fase og nul og diverse implicerede komponenter må der være mindre. Lak på
printet eller eloksering / lakering af alu regnes ikke som god nok
isolering. Derfor ses gerne et lag plastik mellem netdel og kabinet.

Lars / Viborg

Re: Print layout m/230V
On Sun, 18 Feb 2007 00:00:46 +0100, "Lars Nielsen"

Ifølge hvilken norm? Og taler du om luftafstand, eller krybeafstand?
Vi får da godkendt medicinsk udstyr efter EN60601-1-2, og her er
krybeafstanden altså opgivet til 8mm, luftafstand 5mm. Og de
medicinske standarder plejer at være skrappere end de
industrielle/consumer.

Det var præcist :-)

Hvis du ikke kan overholde de 5mm luft, ja.

Re: Print layout m/230V

transformer

Ole.

Ikke helt enig her.

Krypeavstanden er avhengig av hvilken klasse instrumentet skal godkjennes
for.
For vanlig forbrukerutstyr er den minimun 2,5 mm både mellom faser og faser
til jord..
For medisinsk utstyr er den normalt 4 mm, men den skal være mer for EX
sikkert utstyr.
Dette fikk jeg opplyst av NEMKO en gang for mange år siden. Du har
selvfølgelig rett når det gjelder kvadrat og sikring.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Print layout m/230V
On Sat, 24 Feb 2007 21:38:59 +0100, "Arne Offenberg"

Hvad med Kl.2 udstyr - uden jord?
Der kan man ikke nøjes med 2,5mm  (ikke i DK i hvert tilfælde!)

Iflg. EN60601-1-2 er det 8mm krybe og 5mm luft.

Muligt - men do. er kravene i dag.Og det er endda ikke når vi taler om
elektrodekontakt, så er kravene endnu skrappere.

Re: Print layout m/230V

Lige for god ordens skyld. Så hedder de 230 V ikke højspænding, men
lavspænding. Højspænding defineres så vidt jeg husker fra 500V og opefter.
Det må stå i Stærkstrømsbekendtgørelsen.
Og de batterispændinger der normalt arbejdes med inden for elektronik hedder
svagstrøm.
Ja termerne er ikke altid lige logiske. Jeg indrømmer at det godt kan
forvirre.

Børge

Re: Print layout m/230V

Enig, - men vi forstod da, hvad manden mente.

Erling

Re: Print layout m/230V

Jamen så begynder jeg at kalde 380VAC for lavspænding.
Den der gamle regel om at spændinger over 48V er højspænding er altså ikke
relevant mere?
Kan du ikke lige fortælle det til Arbejdstilsynet? Så bliver mit arbejde
meget nemmere.

Ja, på min arbejdsplads er alt under 9 kHz jo DC, spektrumanalysatoren har
jo nedre grænsefrekvens der.

/Bo.

Re: Print layout m/230V

380V (nu 400V) har altid været lavspænding.
og 48V og derunder lavvolt (svagstrøm). Hvor man tidligere kunne gebærde sig
næsten som man ville. Det går ikke efter at vi fik lavspædingsdirektivet der
er basis for Stærkstrømsbekendtgørelsen, og underlagt denne.
Jeg indrømmer igen, der er ingen logik i termerne.

Børge