print fremstilling - Page 2

Re: print fremstilling

Jeg formoder at du kender:
http://sandcastle.dk/Artikler/Printfremstilling.pdf

Det er mere end rigeligt til hjemmebrug. Det er sjældent man har brug
for så tynde baner som den der jet ink metode kan lave. Desuden skal du
modificere din printer til ukendelighed med pigmentbaseret blæk.

Husk for øvrigt at enhver pigmentbaseret blæk laver bundfald, så bliver
den ikek brugt hutigt nok, eller rystet tit nok, så kan du riskere
stoppede dyser.

Re: print fremstilling

Jojo, den side henvises der konsekvent til hver gang nogen spørger om
hvordan man fremstiller print :o)

Det var da noget af en påstand. Det kommer da an på hvad man laver, det er
ikke alle der kun laver strømforsyninger og effektforstærkere, hvor der kun
gælder om at få så tykke baner som muligt ;o)
Jeg syntes du var lidt hurtig til at dømme en anden metode "helt
overflødigt, bare man har en laserprinter og noget inkjet fotopapir" uden at
have kikket hvilke fordele der er ved den.

Re: print fremstilling

Øv, håbede lige... :o)
Jeg har i årevis ledt efter en printer, der kan printe direkte på forplader
og små plastkasser. Mange af mine produkter laves i så små styktal at
silketryk er alt for dyrt pga. opstartomkostningerne og selvklæbende folie
er altså ikke særlig pænt/professionelt og holder ikke ret godt.

Re: print fremstilling

Laser viaer bruges også, men det er for dyrt at bore de store huller med
laser. Til micro via'er er det almindeligt anvendt, og det giver
mulighed for huller ned til ca 50um i diameter. Prisen bestemmet det.

www.laservia.com/PDF/Nepcon99.PDF

Bo //

Re: print fremstilling

Det er ikke en fair sammenligning du laver.
Når du er oppe på 50 stk print, og kan vente 3 uger, er de kørt som
produktionsprint.
Det Alex vil tilbyde skal du sammenligne med prototypeprint, hvor du kun kan
få lavet et lille antal, men leveret hurtigt på 3-4 dage. Mange af de store
printproducenter har et tilbud om et prototype-panel på ca. en A4-side til
1800-3000 Kr. det er det du skal sammenligne Alex´s tilbud med.

Vi er dog enige om at Alex aldrig kommer til at tjene penge på sit projekt.
Avancen er alt for lav, jeg tvivler på han kan lave en ordentlig kvalitet
sammenlignet med alternativerne, desuden kan de andre tilbyde både
dobbeltsidet gennempleteret print, boret, faconfræset, fortinnet og
loddestopmaske for få penge.

Re: print fremstilling

Dobbeltsidet til en ikke meget højere pris. Så kunne jeg godt være frisk.
Men det er sgu ikke mange print jeg har behov for at få lavet. Og de
enkeltsidede kan jeg selv klare i de fleste tilfælde.

Og som flere andre siger, du bør nok stå for transparant fremstillingen.

--
Lasse Jensen

Re: print fremstilling
Både olimex og batchpcb gør det rimelig billigt for ganske pæn kvalitet.
Ulempen ved begge er lang leverings tid.
Olimex påstår de laver arbejdet på 5 dage, men det holder ikke altid, og
deres standard levering er meget langsom.
Kurer levering meget dyrt.

www.goldphoenixpcb.biz er meget hurtige og ca. samme pris som olimex,
ulempen er at man skal bestille 10*14.5" med maks 6 designs (hvis de
skal udskære).

pcbcart er sikkert billigere til større tal, men nu er det jo prototype
der er interesant, der er nok om budet til produktion.

BatchPCB fungere ved at de kombinere folks designs til et board ved
phoenix (speciel aftale med mange designs på samme board), men ulempen
er så at man venter på et board bliver fyldt, sendt til produktion,
retuneret, opdelt og sendt videre fra batchpcb, der går nemt 3-4uger
inden man har printet.

Olimex tager også 3uger fra bestilling til man modtager det, med mindre
man betaler for kurer post.

Så jeg synes nu ikke der er så mange at vælge imellem til ½-1 euro board
leveret på en uge.

/Jan

Re: print fremstilling

Ja jeg synes ikke ligefrem der er noget her som kan komme op pE5% siden
af 4 dage for under  200 kr.
jeg troede ikke nogen ville vente 3 uger ..sE5% der har jeg nok taget
mest fejl.
og
christen.
jo dem kender jeg godt  karbidbor.. men synes ikke de er mere end 150
huller fF8%r de er slidte. ogsE5% pE5% en maskine der kF8%rte 10000rpm
jeg har ikke kunnet mE6%rke forskel pE5% en hurtig og langsom maskine.
tak for tilbuddet.. jeg har dog rigeligt til at du skal forE6%re mig
dine bor. :)
bo.. ja sE5% laser er igang ..vidste det ikke. men alsE5% for dyrt ifh til
boring.

jeg har skam droppet discount ideen..
men nu vi er ved det.. hvor tE6%t kan i lave baner og afstande og hvor
store er jeres krav.
jeg vil helst ikke under 12 mil /0,3 mm
men kan da pE5% mindre arealer gE5% ned til en 8 mil. men heromkring
stiger fejlprocenten bE5%de gr filmen , fremkaldelse og E6%tsning af pbc

IF8%vrigt  det med transparanten :
jeg bruger en alm deskjet og fE5%r udmE6%rkede film ud af det.
ellers ,.. sE5% bruger jeg biblioteket og kopiere en transparant..
laser.
jeg synes ikke den er bedre.- for det betyder ikke sE5% meget med hvor
sort tryk der er ..mere forholdet mellem sort og klar. herudfra vE6%lges
belysningstiden og sE5% kan alt blive perfekt.
Det var grunden til at jeg ville have kunden til at lave transp, for
det er alt for meget af den totale tid.( jeg har jo sE5%dan en tyve
minutter til det hele hvis det skulle hE6%nge sammen.. .)
alex

Re: print fremstilling
Hej Alex

Kan du ikke sende mig en mail med dine specifikationer og krav
sammen med kontaktoplysninger.

Så har man da dem hvis/når man får brug for et print og ikke
gider selv.

Re: print fremstilling
Jeg har ikke selv udstyr til at lave print, og bore huller præcist nok,
så jeg venter skam 3-5uger på en prototype, der måske ikke virker, det
bliver nogle meget langtrukne projekter.

Mit bud på et hobby service pris niveau, uden at jeg ved om det er
priser folk vil betale, og om det økonomisk kan hænge sammen.

150kr for 1 euro enkelt siddet.
250kr for 1 euro dobbelt siddet (hvordan med vias)

begge leveret på en uge (evt. faste produktions dage)
12mil minimum, max 100huller (Kunne evt. være begrænset til standard
vero størrelse)
ingen silk
ingen solder mask
huller der ikke er plated

Til behandling af gerber til print må der kunne laves nogle scripts der
klarer det, et php script kunne endda tjekke ved upload af projektet om
det kan godkendes, så der ikke skal bruges tid på det.

Evt. et håndterings gebyr per ordre.

Meget af det er sådan som batchpcb virker, lav evt. en bruger der og
prøv deres system.
Ved upload af gerber filer tjekker deres robot indenfor nogle minutter
om det opfylder deres DRC, og gør det det kan man så købe boardet til en
pris per cm2 + 10$ per ordre.

Re: print fremstilling

tak for indlE6%gget..
problemet for mig er at jeg mE5% bore hullerne med arme og ben.. sE5%
derfor er tiden et problem .
hvis jeg anskaffede en maskine til boring efter gerber ku tiden mE5%ske
vE6%re underordnet.
og sE5% ku dit bud pE5% et hobby print vE6%re helt godt.
Jeg beskE6%ftiger mig hovedsagelig med kunder der har en tegning,
hvortil der ikke er er gerber..
og til disse opgaver ville jeg grE6%de hvis jeg sad med en maskine der
ku ha boret det.. men manglede gerberen.

IF8%vrigt.. hvis det er svE6%rt at bore hullerne hvad jeg synes det er ...
alt for meget koncentration ikk.
sE5% find en lille let printboremaskine til hE5%nden.. sE6%t den bare
forsigtig ned til F8%en ca i hullet.. sE5% finder den sku selv hullet..
jeg var trE6%t og sE5% prF8%vede jeg denne mE5%de for at se om det gik.. al=
le
huller er inden for hmm 0,1 mm fra centeret ,og ingen gik mere galt .
jeg havde ikke huller til feks en Ic sE5% jeg ku checke om det passede
men jeg tror det var precist nok
men det gE5%r nok ikke hvis man borer en fire plader samtidig.. da skal
der gang i proxxonen...
alex

Re: print fremstilling
Hejsa,

I mit professionelle erhverv har jeg gode erfaringer med Elcon i Horsens.
Priserne herfra synes også at være rimelige.
Og ja, enhedsprisen der er selvfølgelig lavere, hvis 'man' køber en hel
produktionsramme på 18"x24".

Elcon kan også levere på 8 timer (mod passende ekstrabetaling)

/Claus
(Jeg har ingen aktier i Elcon!)

Re: print fremstilling
Hej Claus

Skal det gå stærkt, ja så starter vi printfræseren, så tager det
under 1 time :)