Print Fræser eller hvad det nu hedder

jeg har for mange år siden lavet en hel del med elektronik og vil til og
lidt igang med det igen.

Før lavede jeg print ved at tegne banerne op på et print og senere ætse det
i noget væske. Men det blev hverken særlig kønt, plus jeg vil til og igang
med en del microprocessorere igen, så har brug for at kunne lave rimelig
tynde og tætte baner og det synes jeg aldrig lykkeedes særlig godt på den
måde.

Så kom i tanke om jeg engang var et sted hvor de have en form for print
fræser der fræsede kobberet væk imellem banerne, den var utrolig precis
mener den kunne lave 2 baner imellem benene på en IC'er.
Lignede egentlig bare en plotter der bare lige havde Z aksen med også så den
kunne kore op og ned.

Det var jo både nemt til med sådanne en maskine og ser altid pænt ud. Og
jobbet kunne sendes over til den dirkete fra ens Layout program.

Men man kalder det nok ikke en "print fræser" for kan ihverfald ikke rigtig
finde noget om det på nettet.

Så er der nogen der ved hvad man kalder sådanne en maksine ?

Og hvad prisleje sådan nogle ligger i ?

Om det overhoved kan betale sig at købe sådan en når det nu bare er til
noget hobby brug.

På forhånd tak.

Re: Print Fræser eller hvad det nu hedder

CNC maskine

Langt fra billigt.

Kommer jo an på, hvor seriøs en hobby man har.

Ellers gør man sådan her:
http://sandcastle.dk/Artikler/Printfremstilling.pdf

Re: Print Fræser eller hvad det nu he dder

En udvidelse af den vejledning kunne måske indeholde noget omkring det
denne youtube video viser:

http://www.youtube.com/watch?v=8fBlYEKqsRo

De bruger noget "papir" de kalder PNP Blue. Jeg ved ikke hvad det er og
om det fåes i DK.
Men en anden smart idé er at benytte en lamineringsmaskine i stedet for
konens strygejern. Jeg har ikke prøvet om det vil virke med Epson papir
- altså om den varmer nok, men måske nogen er frisk på eksperimentet?

- Lars

Re: Print Fræser eller hvad det nu hedder
Hejsa
Hvordan gør man ved dobbeltsidet print, så man er helt sikker på at de
ligger "ens".
Jeg kunne forestille mig at man først lægger det ene lag på, og borer så et
par eller 4 af hullerne(godt spredt)
og dernæst lægger det andet lag på så det passer 100% med hullerne. Er det
en idé  ??
(Jeg er meget "ung" i printfremstilling, men skal se at komme igang)

Mvh
René

Re: Print Fræser eller hvad det nu hedder
Kalsdes en   milling machine

Jeg har selv den Elektor havde gang i forrige år. Koster ca 11K

Nu har de opgraderet den med bedre Z styring (flydende hoved). Ellers var
det svært at ramme indenfor 0.1 mm dybde. Og var det skævt monteret, så skar
den ikke i den ene ende, og lavede hul helt igennem i den anden ende.
http://www.elektor.com/extra/profiler-pro-new-processor-board-increased.957535.lynkx

Her er en del billeder, fustrationer osv fra Elektors forum
http://www.elektor.com/forum/elektor-forums/2007-main-projects-and-articles/profiler-millling-machine -(january-2007).164485.lynkx

Christen

Re: Print Fræser eller hvad det nu hedder

Ov, så er jeg ikke den eneste dansker, der købte det kit :o)
Har du fået din til at virke tilfredsstillende?

http://www.elektor.com/extra/profiler-pro-new-processor-board-increased.957535.lynkx

Jeg syntes det er uforskammet mange penge man skal smide oven i for at få en
z-akse der virker. Den nye z-akse + controller-board koster næsten lige så
meget som den oprindelige maskine. Dertil skal lægges en ordentlig
fræse-motor, for den billige ALDI boremaskine kittet leveres med er
ubrugelig. Den er fuld af slør og mister omdrejninger når det har kørt kort
tid (selv når den er ubelastet).

http://www.elektor.com/forum/elektor-forums/2007-main-projects-and-articles/profiler-millling-machine -(january-2007).164485.lynkx

Jeg er også frustreret over at min Profiler bare står i et hjørne og samler
støv. Jeg har aldrig fået z-aksen til at virke ordentlig, motorerne til
XV-akserne blokere umotiveret, den medfølgende software er fyldt med fejl og
fryser eller går helt ned for et godt ord.
Der er rigtig mange, der er utilfredse med det produkt de har fået leveret
som man kan se i forumet. Jeg vil også selv fraråde nogen at købe den, for
den lever langt fra op til de forventninger Elektor stiller i udsigt i deres
artikler.

Re: Print Fræser eller hvad det nu hedder

Min kom godt fra start, dog med for lange skinner leveret.
Har produceret en masser ens plastkasser. Jeg håndskrev noget hpgl kode for
at få kortest mulig tid per dåse i serieproduktion. Ialt ca 3-4 dages larm

Jeg tror kuglelejerne blev slidte efterhånden, da jeg fik vibrationer når
jernet (bit) fik fat, hoppede lidt, slap, og så fik fat igen.
Så jeg vil lige give den et eftersyn med alle justeringer.
Ellers står min pt også bare og fylder.

Jeg har lavet et par print, også dobbeltsidet, men nu vil jeg prøve en ny 4
dages service, se sidste linie

jeps, den hopper jeg ikke på

Skrue stængerne må være absolut lige. Mine koblinger mellem motor og skrue
gik op, umbrako skruerne mistede "umbrako" delen , så jeg måtte finde nye
skruer.
Z har jeg nu monteret uden metalpladen, så jeg har konstant adgang til at
kikke ind. Det var den jeg havde mest bøvl med at få blokkeringsfri. Det tog
nogen tid at finde ud af hvad problemet egentlig var med den, og kan ikke
huske det mere

Jeg brugte ikke meget af softwaren, loadede blot min egen hpgl kode,
justerede højde og 0,0

De havde nok overvurderet at der pludselig skulle produceres mindst 1000
sæt.

Man skal tænke sig om 2 gange, om man kan klare opgaven at få den til at
fungere.
Det lykkedes mig tilstrækkeligt til at fuldføre en (firma) opgave.
Nu skal jeg så (vil gerne) finde noget at bruge den til på hobby basis.

Men ellers bruger jeg idag:
til metalarbejde/forplader: www.schaeffer-ag.de (leverer flade metal
udfræsninger på 10 dage)
og til print prototyper vil jeg prøve http://www.elektorpcbservice.com/ der
kan levere 2-3 stk print på 4 arbejdsdage, pris ca 80 euro for 8x10 cm

Christen

Re: Print Fræser eller hvad det nu hedder

Hej Christen

Tak for din status på din Profiler. Det lyder til at du har tumlet med de
samme problemer som de fleste andre. Herligt at du har fået dem løst, jeg må
også se om jeg ikke kan få min til at virke tilfredsstillende.
I øvrigt sjovt at du bruger din til at fræse plastkasser, for min blev købt
til nøjagtig det samme formål. Det er mit indtryk at de fleste har købt den
for at kunne lave print.

Det er nok også der jeg står. Skal der ofres så meget ekstra for at få den
til at virke på z-aksen, bliver projektet bare dyre lærepenge og den får lov
til at blive ved med at samle støv.

Jeg oplever desværre ofte at ColDrive dør med en run-time error allerede
under opstart.
Har du et tip til hvordan man placere en importeret HPGL-fil på et nøjagtigt
sted på fræseren? Man kan flytte objektet med musen, men jeg savner et
værktøj at at placere et objekt på en absolut position.

Re: Print Fræser eller hvad det nu hedder

Tror nok det var der jeg spurgte producenten, men aldrig fik svar.

Jeg mener at jeg manuelt (x+y) flyttede hovedet rundt indtil lige over
et målbart/afmærket punkt på emnet.
Så importerede jeg, og forskød tegningen så det zoomede billede på
skærmen fik 0,0 lige hvor hovedet nu var placeret efter justering.

Jeg lavede en hpgl i uendelig loop (vist noget med samme kode 10 gange),
blot med en unødvendig værktøjsskift mellem hver. Så skulle der blot
trykkes fortsæt efter hver skift af plastkasse.

Jeg mener også at det importerede hpgl har et basispunkt, og dennes
position kan placeres ved angivelse af tal uden mus (eller kan den blot
aflæses når musen bruges? næsten ligeså godt).
Jeg prøvede at lave et unødvendigt hul (udenfor arbejdsområdet) i dette
fixpunkt, for at kontrollere positionen før et emne blev ødelagt. Men
det var lettere med første metode herover.

Nu er det så altså 2 år siden, så det kommer tilbage i glimt :-)

Christen

Re: Print Fræser eller hvad det nu hedder
Hej Kim

Vi har en på fabrikken, den kostede vidst 60.000 kr og klare print
i A4 størrelsen og koster en formue i værktøj.

http://www.lpkf.com/products/index.htm

http://www.mitspcb.com/edoc/eline.htm

Hedder en PCB milling machine

Re: Print Fræser eller hvad det nu hedder

Tja, det kommer helt an på hvor meget man vil ofre på sin hobby.

Hvis man er lidt fiks på fingrene, og har mod på at kaste sig ud i
noget gørdetselv, så kan man bygge en. Jeg har sidste år købt en
Proxxon MF-70 håndbetjent fræser, og ombygget den med stepmotorer i
stedet for håndtagene. Det har totalt set stået mig i cirka 5.000,- kr
plus en gammel PC, jeg havde stående.
Her er en lille (og dårlig mobiltelefon-kvalitet) video af dyret i
drift:
http://www.ejberg.dk/external/sporskiftet/cnc.wmv

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: Print Fræser eller hvad det nu hedder

Kunne dit projekt blive bragt her i gruppen, eller på din hjemmeside... ?
Tror vi er nogen stykker som kunne finde det interessant...

Mvh
Manse

Re: Print Fræser eller hvad det nu hedder

Det er ikke nødvendigt. Der er masser af andre, der allerede har lavet
hjemmesider om det samme. En hurtig søgning og du skal finde:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=proxxon+mf-70+cnc

Især denne side har jeg selv brugt som inspiration da jeg lavede min:
http://www.indoor.flyer.co.uk/millingmachine.htm

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: Print Fræser eller hvad det nu hedder

Inden du kaster dig ud i at Proxxon MF-70 skal du lige være opmærksom på at
arbejdsarrealet er temmelig begrænset, nemlig 200x70mm.
Breden er således så lille at du ikke engang lave et enkelt europakort på
maskinen, det var årsagen til at jeg valgte Proxxon fra og endte med en
Elektors Profiler.

Re: Print Fræser eller hvad det nu he dder
Hej,

Læs evt. lidt på Ingeniørens hjemmeside. Poul-Henning Kamp har en blog
hvor han bla. skriver om det at fræse print.
<http://ing.dk/artikel/98988-cnc5-printkort
Jeg bruger selv en lignende maskine. Som så meget andet, er resultatet
af det færdige produkt, direkte propertionalt med den tid man bruger
på det - når man har styr på teknikken er det skam ganske udemærket.

Mvh Jonas

Re: Print Fræser eller hvad det nu hedder
Jeg takker alle for deres svar.

Havde desværre også frygtet det ville være for dyrt. Men havde jo kunne være
jeg var heldig at det kunne fåes noget simpelt noget for små 5000 Kr.

Så kunne godt lyde som jeg bliver nød til at holde mig til at ætse mine
print.

Så må se om der er nogle steder man evt kan få nogle start kits til til at
ætse og belyse print med osv.

For eftersom jeg har  en Laserprinter så må det nemmeste jo være pare at
printe mine layouts ud på transparant og belyse dem.

Så hvis der evt er nogen der der kender nogle steder må det da meget gerne
fortælle om hvor evt med links osv.

Re: Print Fræser eller hvad det nu hedder

Nej, det er langt mere besvE6%rligt end at bruge den metode jeg linkede
til. Bruger du den metode, kan du ogsE5% spare fotolakeringen pE5%
printene.

Klaus

Re: Print Fræser eller hvad det nu hedder
Ja det er slevfølgelig et forsøg værd.

Har godtnok en masse photoprint liggende, men de kan nok stadig bruges til
denne mothode også.

Men uanset hvad skal jeg så have fundet et sted jeg kan købe et ætse kar med
vamelæme og hvad der nu skal til.

Så hvis der evt er nogen der ved hvor de er bedst at købe er jeg meget
interesseret.

meddelelse

Nej, det er langt mere besværligt end at bruge den metode jeg linkede
til. Bruger du den metode, kan du også spare fotolakeringen på
printene.