Præcis måling af modstand

Hvis man har brug for at måle elektrisk modstand meget præcist, hvad er så
den fortrukne metode?

Jeg har overvejet at bruge et RCL kredsløb, med kendte værdier af impedansen
og kapacitansen, og dermed regne resistansen ud via kredsløbets
resonansfrekvens.

Findes der bedre metoder?

Sendt til både dk.videnskab og dk.teknik.elektronik, da fysikere der evt
hænger ud i dk.videnskab ikke nøjvendigvis følger med i dk.teknik.elektronik

FUT: dk.teknik.elektronik

Re: Præcis måling af modstand

Et ordentligt måleinstrument.

Re: Præcis måli ng af modstand

 En mÃ¥lebro, hvor du har en parallelkoblet modstand der er
vandkølet. Du måler på vandtemperaturen før og efter modstanden, og
beregner på hvor meget effekt der er afsat der. Resten er et spørgsmål
om Ohms lov.

 Det er sÃ¥dan man kalibrerer referencemodstande.

--
// Wegge
Min begrundelse for at betragte Arne Wilstrup som en paphat:

Hvad mener du med præsist?
En konstants strømsgenerator og noget spændingsmåling kan være rimelig
nøjagtigt.
En spændingsdeler med en kendt modstand og en ADC der bruger
brospændingen som reference, er rigtig god, så lang tid reference
modstanden har en værdi i nærheden af den der skal måles.

Her går noget galt, ændring af R i et RLC kredsløb, har minimal
indflydelse på Fo og din beskrivelse glmmer helt at nævne induktansen.

Hvis du vil regne på resonans kredsløb, så kan MiscEl hjælpe dig:
http://www.miscel.dk/MiscEl/miscelFo.html

Er det L eller R du vil måle?

Re: Præcis måling af modstand

Interessant. Det er et par år siden jeg sidst har kikket på det.

Ja mente egentlig induktansen og ikke impedansen. Impedansen er den stårelse
jeg ønsker at bestemme.
Resistans = Re så vidt jeg husker.

 > Er det L eller R du vil måle?

Resistansen, eller faktisk resistiviteten.

Mvh
Anders Lund

Re: Præcis måling af modstand

Modstanden er jævnstrøms modstanden, impedansen er den modstand den yder
overfor et vekselstrøms signal.

--
MVH.
N_B_DK

 - hvilken modstand vil du måle, hvad tror du ca. størrelsen er..?

Tror vi skal ha lidt flere detaljer...

 Lars / Viborg

Re: Præcis måling af modstand
bedre metoder?

Jeg skal måle resistiviteten i nogle "printbaner" i micrometer størrelsen.
Jeg har stadig ikke helt gjort mig begreb om hvor stor en resistans jeg kan
forvente. Men jeg tror den er ret lille, og jeg kan samtidig nok heller ikke
sende særlig meget strøm igennem banerne.

Mvh
Anders Lund

Re: Præcis måling af modstand

så er de fgm ikke ret lange ?

Bo //

Re: Præcis måling af modstand

Du har stadig ikke nævnt hvilken nøjagtighed du forventer, men her vil
en måling af spænding med en konstant strøm påtrykt bane, npk være det
bedste.
Selvfølgelig bruges en 4 terminal måling, så du ikke skal bekymre dig om
overgangs modstand.

Re: Præcis måling af modstand

impedansen

Er det modstand eller impedans du skal måle ?

En Wheatstone målebro kan måske bruges?

http://edu.nvu.dk/tok/Dokumenter/Elteori/Maalinger_med_Wheatstone.pdf/mvh

mvh
JBH

Re: Præcis måling af modstand

Som Lars Nielsen siger, vi skal have flere detailer om dit behov og dit
måle emne.

Men med mindre det er meget små modstande (tykke printbaner f.eks.) du
skal måle med meget meget stor nøjagtighed eller store modstande på
1K-100K med 7 cifre efter komma'et, så er en 4-wire måling rigtig fin.

Kort fortalt er ideen at gøre således (undskyld mine ringe ascii-tegne
evner..)

------[0.1ohm]-----
^   ^          ^  ^
|   |          |  |
|   U1         U2 |
|                 |
I1                I2

på I1 og I2 sender du en kendt strøm ind. 1mA, 10mA, 100mA, 1A, 10A,
kommer helt an på størrelsen af modstanden du vil måle.

På U1 og U2 sætter du så et volt meter, og måler spændingen
sendes en strøm ind på 1A og måles en spænding på 1.004V, er modstanden
altså 1.004 ohm.

og lad os så lave et usikkerhedsbuget.. eller lade det blive ved:
nøjagtigheden kommer helt an på hvor presis din måle-strøm er justeret
samt hvor nøjagtig dit voltmeter er.
Er målestrømmen (for) høj, vil den varme din modstand op og derved ændre
modstanden sig.

Måle teknik er herlig :-)

Mvh

Jan Rasmussen - der så sent som idag har målt 4wire resistance på et par
print.

Re: Præcis måling af modstand

Det er meget tæt på det jeg skal. Sølv printbaner i micro størrelsen. Dog
forventer jeg ikke meget meget stor nøjagtighed.

Vil kikker på det. tak

Mvh
Anders Lund

Re: Præcis måling af modstand

Skal "micro-størrelsen" forståes som i "alle dimensioner er måles i
mikrometer" ?

Kai

Re: Præcis måling af modstand

Okay det er vist på tide jeg giver jeg en ordentlig forklaring.
Vores mål er at bruge inkjet teknologi til at printe sølvnanopartikler (ca
30nm store) ned på en overflade. Vi kan så printe partiklerne på en sådan
måde at de danner printbaner med en bredde i micrometer størrelsen.
Vi er ikke helt klar med vores teknik endnu, men andre steder er det lykkeds
at producere ca. 100 micrometer bredde linier nogle centimeter lange, som
har en resistivitet på omkring 1.6 *10^-5 ohm*cm.
Så mit spørgsmål er hvordan vi får målt denne resistivitet.

Mvh
Anders Lund

Re: Præcis måling af modstand

igen... snakker vi fra 0 Hz til blåt lys eller 0 Hz - 100 MHz??
hvad er frekvensområde og er det til RF brug eller???

/Rasmus

Re: Præcis måling af modstand

Det her er først og fremmest et proof of concept, så det er ikke klart hvad
det skal bruges til. Men vi vil nok udelukkende arbejde ved 0Hz i første
omgang.

Mvh
Anders Lund

Re: Præcis måling af modstand

Nu har du ikke skrevet hvor nøjagtigt du ønsker at måle ?. Så er det jo lidt
svært. Strøm igennem og mål spændingen er stadig væk det bedste bud. Ellers
kunne du printe banen i en cirkel og måle induktionen, men det bliver svært
at kalibrere.
Med den specifikke resistans for sølv på (1,59*10E-8) ohm*m får jeg den
sølvstribe til at være 1 mm høj, det syntes jeg lyder underligt, men det
kan være at jeg har regnet forkert.

MVH.
Ove

Re: Præcis måling af modstand

Kan ikke lige se hvordan du kan lave den beregning. Vi du evt vise den her?

Printbanerne er som sagt lavet af sølvnanopartikler, og har derfor
formentlig ikke de samme engenskaber som et normalt frielektron metal.
Dem der havde opnået en resisistivitet på 1.6 *10^-5 ohm*cm, havde arbejdet
med var ca 500nm (eller ca 1/2000 mm.) tykke printbaner.

Mvh
Anders Lund

Re: Præcis måling af modstand

I dette tilfælde vil jeg også foreslå en 4-punkts måling. Det er
typisk dette man bruger til at monitorere wafer (IC) processer med.

Der findes en del "standard" mønstre som man bruger til at måle
flademodstand med.

Kai