Powerspørsmål

Jeg bruker "Switcher made easy" fra National. Der kommer jeg til en
grense: "Voltage in min" = 26.52V.

Iout = 0,9A (f = 52KHz)

Jeg har en trafo, sekundær 26V -> Vmax = 37V.

Jeg bruker vanlig brolikeretter, men så melder spørsmålet seg:

Hvor stot må filterkondensatoren være etter likeretteren for å holde
utspenningen på min 26.6V?

Hvordan bereiner jeg det? Et Exelark er ønskelig.

Det er matematikkunskapen min som begrenser.

HM

Re: Powerspørsmål

Jeg vil vælge en lyt på 1000µF med standardspænding på 63 V. Vmax = 37 V~ er
spidsspænding ubelastet. En filterlyt vil søge at opretholde (stabilisere)
den spænding, der så vil falde med stigende belastning. Så hvor stor er din
trafo eller hvor lille (VA), så din belastning på 900mA vil resultere i den
ønskede spænding til 26,6 V.

Det kunne være, at du skulle lave en stabiliseret strømforsyning med f.eks.
en BC372 og en 30 V. zenerdiode efter ladelytten. 2N3055 kan nagturligvis
også bruges. De plejer at ligge og flyde i bundter. Filterlytten skal kun
være på ca. 1µF.

Der findes naturligvis også en mængde andre løsninger, og som så meget
andet, baserer de sig for det meste på, hvad vi har i rodeskuffen.:-)
--

Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

Lageret mitt tilbyr 2200uF 40V. Geugrafien protesterer, Der må forhandles.

Forhandlingene førte frem. Geugrafien skal endres etter kartet.

Trafoens merkeskilt sier 26V 25VA. Jeg har tenkt meg å "ta ut alt", men
jeg bøyer meg for fysikkens lover, jeg reduserer utstrømmen "til det går".

Det kan det /ikke/ være. Det at den er SMPS er en del av prosjektet,
læring, men jeg har praktisk bruk for den også.

Jotakk. Jeg har 1/3 Kg. av dem. (har du bruk for noen?. Jeg bytter for
portoprisen.)

Ja, og mellom ørene :-)

HM

Re: Powerspørsmål

Du er kommet til at anvende et andet karaktersæt, så  jeg kan ikke læse dit
indlæg.
--

Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

Du har glemt at trafoens oppgitte spenning er ved full belastning.
Reguleringsgraden er vel ca 20 % på en slik trafo, litt avhengig av type.
Dermed kommer tomgangspenningen din langt over 40 Volt etter glatting.

Det Karsten mener er at du kan bruke en 3055 som glatting. Dette gjøres ved
at strømforsterkningen i transistoren øker kapasiteten på en kondensator. I
dit tilfelle er nok dette bortkastet, da strømforsterkningen i en 3055 ikke
er særlig stor. Men det er fullt mulig å bruke en slik løsning etter switch
poweret, for å fjerne alt søppelet, men da må man bruke en transistor med
bedre høyfrekvens egenskaper.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Powerspørsmål

Egentelig ikke. Spenningen målt ved tomgang.
Trafoen er en "gjenbruksak". Spenningene er notert med tusj på
rekkeklemmene. Jeg har ikke forsøkt å teste den med belastning. Jeg
reiner som så, at det enessom kan skje, er at utgangstrømmen på den
ferdige pakken blir redusert. Det forutsetter, reiner jeg med, at
kondensatoren på inngangen har overkapasitet. Set er derfor jeg i
utgangspunktet ønsket å bereine kondensatoren.

NÃ¥ja, eg har en annen kilovare, 2SD92 so nok er bedre egnet.

Denne er helt ny for meg. Jeg kan ikke erindre å ha sett noen slik
løsning. Har du en peker der den løsningen er forklart?

Søppelet tar man vel best med en ferittkjærne og en keramisk kondensator?

NÃ¥ stiller PLC-er de store kravene til 24V-olten. Men jeg er interessert
i prinsippet.

HM

Re: Powerspørsmål

type.
kondensator.
ikke
switch
med

Veldig enkelt.
En motstand fra kolektor til basis, og en kondensator fra basis til jord (-)
Motstanden må være så liten at du får nok basis strøm ved full belastning.
Dette gir deg en multipler av kondensatoren. Ulempen er at kolektor
emitterfallet i transistoren avgir varme.
Meget brukt system for ekstreme lavstøy power.

jeg har jo designet slike i noen år.
Med hilsen
Arne O

Re: Powerspørsmål

Jeg har forsøkt å skjønne, men det gjør jeg ikke. Jeg har behov for litt
mer "teskjemetode" og et par små skjema som forklarer. Helst også en "AN".

Når jeg betrakter en kondensator som en lagringstank, så skjønner jeg
ikke hvordan man kan lagre en liter in ølboks.