Powersave....?!?

Hej NG !!

Jeg er lige startet på et lille projekt og mangler lidt viden/hjælp om
opbygning af en forholdsvis simpel printplade og tænkte om måske nogen kunne
hjælpe.

Printet skal som udgangspunkt kunne køre på de normale 230V

Jeg ønsker at lave en slags stømbesparende funktion (powersave) - som der
fx. også findes i en computerskærm - når den ikke bliver brugt i nogen tid,
slukker den.

Hvor computerskærmen sikkert tjekker om der sker nogen forandring på
billedet, er mit projekt afhængig af en lille bevægelsessensor.

Såfremt man ikke bevæger printet i en given tid (fx. 5 min) - skal der
sendes et signal videre til et relæ som dermed stopper strømtilførelse
(230V) til en kilde. Hvis man atter bevæger printet, sendes der et signal
til relæet om igen at starte strømtilførelsen (230V) til kilden.

Som bevægelsessensor forestiller jeg mig en kviksølvskontakt, men findes der
andre bedre og billigere løsninger ??

Jeg håber på en komponentoversigt indtegnet i et diagram eller bedst kort
sagt alt hvad det kræver for at kunne lave printet, med min begrænsede viden
til elektronik.

Printet skal være så kompakt og billig som overhoved mulig.

På forhånd tak
Jan Jensen

Re: Powersave....?!?
(powersave) - som
brugt i

Ikke fordi jeg har den store forstand på elektronik, men måske du
søge inspiration i denne dims fra Brinck Elektronik.
http://www.brinck.dk/ (find produktet BR 563)

Desuden er der også lige udkommet denne strømbesparende skinne,
som måske kunne være smart til PC'ere, men det er vidst ikke lige
helt hvad du eftersøger:
http://www.sparel.dk/article.asp?DocumentID33%0

mvh

Lars

Re: Powersave....?!?

Den skinne kan man selv lave :-). En strømtyv fra keyboard porten
(eller mus) en til skinnen der styrer et relæ. Vupti og du lavet din
egen strømspareskinne.
Man kan også lave en "fancy" version med forsinkelse, med et relæ for
hvert stik. Men det er jo op til en selv.

Mvh
  Klavs.

Re: Powersave....?!?
Hej Jan,

Hmmm...
Ikke noget man leger med hvis man har så lidt styr på det at man skal have
hjælp - brug en transformator og lav styringen i lavspænding !

Næh, den checker om der bliver trykket på tastaterne eller om musen bliver
bevæget (om der er aktivitet på HD'en etc. etc.).

En retrigbar monoflop der driver et relæ (via en transistor) og trigges af
sensoren.

Hvad er formålet ?
(Måske kommer der forslag til bedre løsninger hvis du fortæller mere om
det)

Og i hvor mange planer skal bevægelse detekteres (1, 2 eller 3) ?

Billigere:
Et stykke pianowire (eller en passende fjeder) fastgjort i den ene ende og
med en lille vægt i den anden. Den løse ende anbragt i centrum af en
metalring. Fjeder og ring giver kontakt når de rører hinanden.

Længden af tråd/fjeder, vægten og afstand til ringen er alt sammen faktorer
der bestemmer følsomheden.

Hvis det laves ordentligt kan det være lige så pålideligt som en
kviksølvkontakt.

Til at begynde med kræver det at du lover at holde dig til lavspænding :)

En passende fjeder, for 20..30 kr. komponenter (excl. trafo og relæ), en
stump veroboard, lidt tråd og lidt loddetin kan gøre det.

--
Venlig hilsen,
Søren