power til fladskærm

hejsa
jeg er ved at konstruere et 12v powerudtag til en fladskærm fra min PSU i
PCen.
Jeg er total el-amatør og aner faktisk ikke hvad jeg begiver mig ud i.
Derfor det kritiske spørgsmål:
Kan jeg brænde skærmen af ved at vende + og - forkert ?
Kan PSU'en levere 'for meget' (eller for lidt) strøm så skærmen brænder af ?
(jeg måler naturligvis de 12v som skærmen kræver før tilslutning)

Udover det...kan jeg brænde PSU'en af ved at kortslutte den på 12v udtaget ?

Peter Holm
Re: power til fladskærm

Ja.

Hvis du er sikker på at den skal have 12V er der ikke et problem

Ja.

Desuden får du to veje for stel til skærmen. Den ene er gennem
forsyningen, og den anden gennem VGA/DVI kablets skærm. Det er ikke en
god ide.

Bo //

Re: power til fladskærm

ok, det kunne måske reelt være mit største problem.
Hvad er din risikovurdering ?
Er der skærm eller psu der ryger når det går galt ?

Mvh
Peter

Re: power til fladskærm

Ingen af delene, men du kan risikere common mode støj og det går ud over
billedet.

Prøv det og hold powerkabel og signal kabel tæt sammen, evt med strips.

Hvis du får problemer med støj så prøv at nøjes med + fra
strømforsyningen og lad stel komme via Vga kabelet, så er du ihvertfald
ude over common mode problemet.

Jeg havde i gamle dage et par højttalere tilslutet PC'ens PSU via et DC
stik på bagsiden af maskinen og der var aldrig problemer med det.

Re: power til fladskærm

ok, jeg prøver
Mvh
peter

Re: power til fladskærm

super - det virker (dog turde jeg først teste det, da jeg havde bestilt en
ny strømforsyning til den :)
Peter

Re: power til fladskærm
?

Det kan være et problem hvis skærmen bruger for megen strøm. En typisk
fladskærm bruger omkring 3 A ved 12V, og det kan meget vel være alt det der
kan trækkes fra 12 V udtaget, så er der ikke meget strøm tilbage til din PC.
Niels

Re: power til fladskærm
PE5% min PSU i PCen stE5%r der MAX 4.16A. SE5% er spF8%rgsmE5%let vel om PC
selv bruger mere end 1A.
Maskinen er en P3,866 med 1 disk og et meget lille 2d grafikkort.
Kan man mE5%le (har et multimeter), hvor meget A der er 'tilbage' i
PSUen nE5%r PCen er tE6%ndt?
Peter

Re: power til fladskærm

Nej du kan ikke måle det sådan lige, og det der står om strømforbruget
på bagsiden fortæller heller intet om hvad din PSU kan levere på 12 Volt
siden, men normale PSU'er kan levere et sted mellem 30 og 40 Ampere
på 12 volt siden så det bliver jo ikke noget problem med en skærm.

Mit spørgsmål til dig vil så bare være hvorfor i alverden du vil forsyne
den fra din PSU, tag dog den der følger med skærmen og smid ind i dit
PC kabinet og brug den.

Mvh Max

Re: power til fladskærm

Det er vist en om'er Max, 40Amp på 12 Volt er ikke normalt for en power
i en alm PC. Det er jo næsten 500watt output. en typisk PC power er på
samlet 300watt, hvoraf en god del leveres på 5V og 3.3V

Bo //

Re: power til fladskærm
Hej Bo

Nu skrev jeg også mellem 30 og 40, men denne her kunne da
godt være en standard supply:

http://www.antec.com/specs/NeoHE380_spe.html

Mvh Max

Re: power til fladskærm

Ja, der kan jeg selv se :-)

-er det fordi en moderne PC bruger 12V til bundkortet, og dette så selv
laver det, der skal bruges til professoren?

-Så har jeg lært noget nyt i dag igen, det bliver en god dag...