Power Supply spørgsmål...

Hej ...

Jeg er ved at ombygge en gammel cetelco CTC-450 telefon til noget fusk og
skal i denne forbindelse bruge en 13.2V strømforsyning til radio delen ...
jeg forventer at den nok skal kunne levere et par ampere eller tre da jeg
blandt andet har skiftet det oprindlige PA trin (M57721) ud med et M67709
13W PA trin og godt kunne tænke mig at derivere +5V (via 7805) fra denne
forsyning samtidig med at skulle forsyne en 12V blæser ...

Jeg har konstrueret disse to grund modeller til min strømforsyning ...

Jeg havde tænkt mig at Q1 transistoren i dette diagram skulle være en 2N3055
http://users.cybercity.dk/~dsl15746/RT2305%20PSU%20LM317.pdf

eller modsætningen 2N2955 i dette
http://users.cybercity.dk/~dsl15746/RT2305%20PSU%20LM358.pdf

Jeg er ikke interesseret i at få en masse switch mode ind i min følsomme
radio da jeg har nok døje med at kapsle min uP ordentligt ind :o)  som hoved
forsyning havde jeg tænkt mig en ringkerne trafo med midtpunkts udtag og en
klassisk 100Hz ensretter med to dioder trafoen kunne feks være en 12-0-12
jeg har derfor valgt VCC i diagrammerne ovenfor til 17V for at tage et godt
udgangspunkt ...

Har i nogle gode PSU forslag ?

M.v.h
Lasse Madsen

Re: Power Supply spørgsmål...
Hej Lasse!

2N3055
hoved
en
godt

Ja, nu ved jeg ikke, hvad det er noget "fusk", du har tænkt dig, men
Cetelcoen kører vel FM (eller PM)?
Derved skulle PSU-støjen skulle sikkert ikke give de store problemer.
Tag en gammel PC-strømforsyning og lav et 2. ordens ukritisk lavpasfilter
(f.eks. en toridkerne og en 100nF kondensator) og smid evt. en lyt over.
Find feedbacken i PSU'en og regulér udgangsspændingen op på 13.2V, du har
blæseren og kan jo også finde de 5V: Mange fluer med eet smæk og så er det
jo billigt! ;-)

Jeg har en gammel 8A PC-strømforsyning til at drive min 2 meter station og
det kører perfekt!

Hilsen
Lars

Re: Power Supply spørgsmål...