Power/HD LED, hvordan?

Hej,

Skal have sat et par LED'er på mit Intel D945GSEJT mini-ITX bundkort, men
hvordan er det med sådan nogle? Er de strømstyret fra bundkortet, eller skal
man selv tænke? :-)
Hvis de er strømstyret (hvilket jeg kunne forestille mig), hvor mange mA er
de så på? Er det en standard?

Synes ikke lige jeg kan finde noget i Intels dokumentation:
http://www.intel.com/Products/Desktop/Motherboards/D945GSEJT/D945GSEJT-technicaldocuments.htm

mvh Frank

X-post dk.marked.privat.edb; dk.teknik.elektronik

Re: Power/HD LED, hvordan?
http://www.intel.com/Products/Desktop/Motherboards/D945GSEJT/D945GSEJT-technicaldocuments.htm

Hov jeg må have sovet, den skulle selvfølgelig ikke have været i
dk.marked.privat.edb men i dk.edb.hardware...

mvh Frank

Re: Power/HD LED, hvordan?
http://www.intel.com/Products/Desktop/Motherboards/D945GSEJT/D945GSEJT-technicaldocuments.htm

De er strømstyret fra bundkortet, det er også derfor du uden videre kan
sætte hvide, blå, røde eller grønne LEDs på uden at skulle foretage dig
noget som helst!

Ang. strømmen vil jeg gætte på en 10-20 mA uden dog at have målt eller vide
det konkret.

Brian

Re: Power/HD LED, hvordan?
http://www.intel.com/Products/Desktop/Motherboards/D945GSEJT/D945GSEJT-technicaldocuments.htm

Mange tak.

Hvis man nu vil have dem til at lyse svagere, sætter man så bare en modstand
parallel over dem? F.eks. hvis motherboarded nu levere 20 mA og der er 1,6 V
over dioden, må en modstand på 160 Ohm parallel med dioden vel give en strøm
gennem dioden på 10 mA, right?

mvh Frank

Re: Power/HD LED, hvordan?

Det burde virke, ja!

Men det kan godt være du skal prøve dig frem, evt. med et potmeter først for
at få det bedste resultat... :)

Brian

Re: Power/HD LED, hvordan?
Hejsa,

Jeg vil helt klart foreslå at sætte modstanden i _serie_ med lysdioden....

/Claus

Re: Power/HD LED, hvordan?
Claus skrev:
snip

øhh ikke hvis den forsynes med 20ma KONSTANTstrøm da.

mvh Erik

Re: Power/HD LED, hvordan?

Lad os se, du har en konstantstrømsgenerator, der vil levere xx mA hele
tiden.

Så sætter du en modstand i serie med generatoren - ændrer det på
strømmen?

Re: Power/HD LED, hvordan?
Hejsa,

Pilles lysdioden af, vil der så opstå lysbue eller andet, der gør at
strømmen på 20mA stadig kan flyde?

-Men jeg medgiver at såfremt der er tale om en _ægte_ strømkilde, skal der
bare ses hvad jeg skrev i mit første indlæg.

/Claus

Re: Power/HD LED, hvordan?

En lysbue kan ikke opretholdes af 20 mA.

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener?

Re: Power/HD LED, hvordan?

Hvad gjorde man så i Gamle dage(tm) da man havde CRT fjernsyn?

Mvh
Martin

Re: Power/HD LED, hvordan?

Der havde man ingen lysbue.

Re: Power/HD LED, hvordan?

Hvordan lavede de så billedet?
Hint: der var ganske få nA i højspændingen på et fjernsyn.

Mvh
Martin

Re: Power/HD LED, hvordan?

Man varmede en tråd op til den glødede. Derefter lod man frie elektroner
vandre ud for at lade dem ramme et fosforlag, hvorefter fosforlaget
lyste op.
(se det er jeg delvist udlært i!)

Lysbuer er noget ganske andet og kræver langt mere strøm
http://da.wikipedia.org/wiki/Lysbue

Jeg har set udstyr skadet af lysbuer i mit senere virke i
vindmøllebranchen.
Ingen af de ting jeg har set skadet, har kunnet opstå ved
20mA...........

Re: Power/HD LED, hvordan?
Hej Klaus

Det kan den vel godt såfremt spændingen er høj nok,
men det er nok irrelevant i forbindelse med bundkort :)

Re: Power/HD LED, hvordan?
On 2 Okt., 17:16, "Klaus D. Mikkelsen"

En E6%gte strF8%mgenerator vil sF8%ge at opretholde den strF8%m den er
indstillet til at holde, og levere den spE6%nding der skal til for at
gF8%re det.
PE5% en aldmindelig spE6%ndingsforsyning piller man en ledning ud nE5%r man
vil frakoble det emne man arbejder med (hvis man ikke gider eler kan
slukke for spE6%ndingsforsyningen) Det gF8%r man ikke med en E6%gte
strF8%mgenerator for det vil fE5% den til at levere en enrm spE6%nding der
til sidst skaber et overslag. Skal en E6%gte strF8%mgenerator sE6%ttes til
at lade vE6%re med at lave noget skal man kortslutte den. Herved skal
den levere den strF8%m den er indstillet til ved noget nE6%r 0 volt, og
det er der ikke meget effekt i.

Hilsen Kim

Re: Power/HD LED, hvordan?

Nej der flyder ingen strøm uden belastning.

NEj der vil stadig flyde 20 mA gennem modstand og diode.

mvh Erik

Re: Power/HD LED, hvordan?

ja nu har Kim Christensen forklaret strF8%mgenerator perfekt..
det eneste jeg vil tilfF8%je ..at en praktisk strF8%mforsyning nok ikke
vil stige til mere end feks 30 volt ,nE5%r der ikke er belastning.men en
ideel ville stige til uendelig..
og vedrF8%rende billedrF8%ret.. der var jo en hF8%j spE6%nding pE5% 25 Kv s=
om
kunne drive ca 25 mA igennem anode kontakten.. det var ikke
nanoampere.. men til gitrene lF8%ber der strF8%mme i microampere
omrE5%det.. ..det var spE6%ndingen der er E5%rsagen til at der kan laves en
lysbue.. strF8%mmen stF8%rrelse er underordnet.. ( og det var nok nE6%rmere
en spE6%ndingsgenerator end strF8%mgenerator da det var spE6%ndingen man
ville holde fast.. dog ville man ogsE5% begrE6%nse strF8%mmen ,og det gjord=
man i seperat strF8%m begrE6%nser kredslF8%b  strE5%lestrF8%m begrE6%nser .
og det med serie eller parallel ...for den lille led.. misforstE5%elser
opstE5%r nok fordi nogen antager at det netop ikke er en ideele
strF8%mgenerator.. at den begynder at gE5% over i spE6%ndingsgenerator
omrE5%det  sE5%dan ved en 3 volt og ender ved en 5 volt.. og sE5% er det jo
muligt at bruge modstand i serie ogsE5%..
alex

Re: Power/HD LED, hvordan?

Er det for at få Lysdioden til at lyse svagere at du spørger???

Nå men jeg vil afprøve om jeg kan huske teorien nu.

Lad os antage at Strømforsyningen afgiver 12V - Og vi antager at en
lysdiode bruger ca. 25mA for at lyse normalt.  Og ved mindre strøm
gennem lysdioden vil den lyse svagere.
Godt så.....
Vi skal/kan godt se bort fra at der er et spændingsfald på dioden på
0.7V - Mindre betydende
For at få en strøm på 25mA v. 12V regner vi på ohms lov : 12V / 0.025A =
   ca. 500ohm (Denne modstand er monteret på bundkortet) - Hvis man
kortslutter punkterne hvor dioden sidder vil man trække 25mA - Og man
bruger 12V * 0.025A = 0.3W (Det var en sidebemærkning)
Nå skal man have lysdioden til at lyse lidt mindre, så smider du bare en
mindre modstand på i serie - F.eks 100ohm.  Og så beregner du igen den
mulige strøm.  12V / 100+500 = 0.020A  -  og så vil diode lyse lidt svagere.

Giver det mening - eller er jeg ude på et sidespor?????

En strømgenerator er vel mest beregnet til et kredsløb, hvor man
elektronisk kobler flere dioder i serie - for hver gang du kobler en
diode på serien som skal have 25mA, så skal spænding ændres for at
kompensere for formodstanden der er en fast faktor.

Men på et bundkort med en eller anden lysdiode - så er det fast spænding
og fast formodstand og 1stk lysdiode som er beregnet til 25mA

Giver det mening også..

Erik Andersen

Re: Power/HD LED, hvordan?

1,8V til 4,5V afhængig af farve! Det er ikke-lysende almindelige siliciums
dioder der har et spændingsfald på ca. 0,7V.

Jeg er overbevist om at det er anvendes konstantstrøms kredsløb af en art på
de fleste bundkort! Jeg har ihvertfald skiftet røde og grønne (typiskt
1,8-2,2V) lysdioder ud med highbright blå og hvide dioder (3,6-4,5V) uden
nogen problemer med lysstyrken! De burde jo få væsentligt mindre strøm hvis
der sad en fast modstand foran spændingskilden på et bundkort.

Og så tror jeg iøvrigt at de er forsynet med max 5V ikke 12V, uden dog at
have målt på det...

Ikke nødvendigvis, der findes løsninger hvor man anvender konstantstrøms
generatorer til lysdioder, typisk netop fordi der er forskel i
spændingsfaldet over forskellige lysdioder.

Brian

Site Timeline