Potometer til volumenkontrol på pc-højtale re

Hej.

Måske er der nogen, der ligger inde med et potentiometer til en
volumenkontrol for pc-højtaler sæt - "Cambridge Soundworks"?
Sættet består af en subwoofer samt 2 satellithøjtalere i hvid.
Potmetret i volumenkontrollen er et 10 k-ohm's med 5 ben, der sidder på
et print, der hedder CSW PCB-1730.

Jeg har prøvet at skrive til Creative, men de har ikke potmeteret mere,
men ville sende et helt nyt sæt højtalere til mig hvis det havde været
inden for garantiperioden.

Sættet er desværre 2-3 år gammelt.

Jeg kan selvfølgelig lodde et anden alm. potmeter på, men så skal jeg
til at komme det i en anden kasse end den orginale.

Hvis der er nogen der ligger inde med et sådant potmeter eller evt.
hele printet, som man vil af med, vil jeg blive meget glad. :-)

m.v.h.
Erling S.
---
husk: fjern "spam" i min mailadresse :-)
http://www.oz1eee.dk

Re: Potometer til volumenkontrol på pc-højtalere

Hmm... er det ikke muligt at bruge et alm. potmeter istedet.. uden at skulle
skifte hele kassen ud ???

/mvh
René

Re: Potometer til volumenkontrol på pc-højtalere
Potometer ???? Har jeg aldrig hørt nævnt før ? Måler man Pot indhold med det
? :)

Ellers hvis dit potentiometer originalt har mekanisk montage på chassiset
kan du jo bare bukke terminalerne bagud og lodde ledninger på til printet...
er det ikke tilfældet og loddes potentiometeret direkte i printpladen...er
det lidt sværere.... en god ide er nok også at tjekke hvad de to ekstra ben
laver...er det et potentiometer med indbygget on/off switch ? for så skal
der udover et almindeligt potentiometer jo også indbygges en switch i
apparatet...men ville ellers mene at den slags potentiometre er meget
almindeligt i billigt skrammel elektronik og derfor må ku købes ude i asien
for en skål ris eller billigere :)

Re: Potometer til volumenkontrol på pc-høj talere

Hej.
Nej det med potometer var desværre en skrivefejl :-)
o-et skulle selvfølgelig ikke med - men det opdagede jeg først da det
var sendt.
Jeg har målt benforbindelserne igennem.
Det er ikke så kompliceret. Der er en udgang fra et ministereojackstik
(lydkort udgang) hvor man har venstre, højre og stel.
Det går til den ene side af potmetret.
Derefter skulle potmeteret styre det videre forløb gennem dets anden side.
Det midterste ben er fælles stel.
Herefter går forbindelsen videre til selve subwooferen - også via et
ministereojackstik.
I subwooferen sidder selve forstærkeren.
Det havde været noget lettere hvis volumenkontrollen havde siddet
direkte på subwooferen, men det laver jeg muligvis om senere.
Jeg kan jo alligevel ikke have opstillingen med det nye (store potmeter)
i det originale volumenkontrolhus, da det passer til printet med det
originale potmeter.
hilsen ozzie
--
husk: fjern "spam" i min mailadresse :-)
http://www.oz1eee.dk

Re: Potometer til volumenkontrol på pc-højtalere

Der burde vel være plads til bag et "rigtigt" potmeter bagved printet.. husk
man kan købe potmetre som std. i 2 forskellige størrelser... så kan du jo
evt flytte det lille print et andet sted hen med ledninger op til potmetret
som Jan skrev

/rené

Site Timeline