Potmeter til mikrofon preamp, hvilket?

Jeg har et diagram, hvor der står at min mic pre amp vil kunne
forstærke hhv. 0, 4, 10, 16, 22, 28, 34 og 40 dB, hvis jeg monterer et
potmeter (variable modstand, vel?!).

Men diagramet viser at potmetret skal gå fra oo, 17kohm, 4.5kohm,
18kohm, 750ohm, 310ohm, 100ohm og til 0 ohm.

Hvilket potemeter er det jeg skal bruge?

Tak for hjælpen.

mail: info-snabela-jacobhansen-punktum-com

Jacob

Re: Potmeter til mikrofon preamp, hvilket?

Jeg vil foreslå et 22kohm logaritmisk. Så kan du ikke nå op på
uendelig mange ohm, hvorfor du mister een af dine forstærknings-
"stillinger".
Du kan godt vælge et pot med større max.-værdi, men så vil "det hele
ske" i den ene ende af skalaen.

/Bo.

Re: Potmeter til mikrofon preamp, hvilket?
Hej Jacob

Er du sikker på, at du ikke skal bruge en omskifter? - Så kan du enkeltvis
indkoble hhv.: ingen forbindelse (oo), 17k, 4.5k,
18k, 750, 310, 100 og til 0 ohm modstande, fordelt som
omskifterpositionerne: 0, 4, 10, 16, 22, 28, 34 og 40 dB

Hilsen
Lars

Re: Potmeter til mikrofon preamp, hvilket?

Det har du måske ret i. Jeg tror faktisk at det var sådan man gjorde
det på de mic preamps jeg har fra 60'erne og 70'erne.

Men umiddelbart er det også meget fedt at have variabel forstærkning,
og ikke trinvis.

Tak for hjælpen.

Mvh.

Jacob