Potmeter rens

Jeg står med 3 guitarforstærkere der efterhånden trænger til at få gjort
noget ved deres potmetre der skratter. I gamle dage brugte jeg Kontakt
rens. Men har siden fået at vide det mildest taget ikke er godt. Istedet
er jeg blevet anbefalet isopropylalkohol i injektionssprøjte der
sprøjtes ind i potmeteret og akselen vrides rundt til spritten er
fordampet og de skulle være som nye .. korrekt ? Eller skal jeg smutte
ned efter det der Kontakt rens ?

Re: Potmeter rens

IPA er perfekt til selve rensningen, MEN... pot meteret er efter sådan en
behandling helt "åbent" modtagelig overfor alt muligt...
men det er alligevel nok bedre end kontaktrens der bare fedter det hele ind
og samler alt støv og skidt...

Rasmus
Re: Potmeter rens

Du skal - om muligt - købe nye potmetre.
IPA sprit er ikke helt skidt. Men heller ikke helt godt.
Nye potmetre er sagen.Og de koster jo ingen penge.
Nye potmetre (fem - seks stykker) kan fåes for en
tohundredekroner seddel.
Hvis du er i tvivl om noget - giv Rasmus et kald.

/Bo.

Re: Potmeter rens

helt klart - så er nye potmetre sagen...
jeg tror bare nemt det kan blive dyrer end 200 kr. hvis man køber dem "for
gode"... :-)

Rasmus
Re: Potmeter rens
Hej Rasmus

Nok nærmere for dyre det forkerte sted :)

Re: Potmeter rens

jeg smed alle potmetre og kontakter fra min Pioneer SA3000 amp (1978) i
et ultralydsbad lånt af en ven (koster dog kun 200kr or so), Det er nu
et ½års tid siden, før skulle man tappe lidt på omskiftere, og alle
potmetre knasede og støjede, nu køre det som var det nyt :)

Så hvis nye potmetere ikke kan skaffes til fornuftige penge, så er
ultralyd bad vejen frem.

/Jan - i et gaincloneproject for 2. år i træk..

Re: Potmeter rens

får man så ultra god lyd bagefter?
eller kunne du måske løfte sløret for opskriften på et ultralydsbad...

Rasmus
Re: Potmeter rens

Hm, jeg trode faktisk at de mest aktive skribenter og garvede rotter
herinde kendte det trik :)

Google på ultralydsbad eller ultrasonic bath, de bruges mest til
kaburatore og til smykker, men de er fine til elektronik, det er et
(lille) kar der fyldes op med enten vand eller vand + noget rensemiddel
der følger med, tændes og kar'et vibere med 40-50Khz, skaber flotte
interferens- og stående bølger i vandet, mens man nærmest ved magi kan
se skidt og snavs strømme ud fra de gamle potmetre og ud i vandet.
efter en 10-15min, tages de op og lades tørre på radiatoren eller
tilsvarende.

Hvis de er MEGET beskidte, kan det betale sig at skifte vandet og give
dem en tur til.

Om man vil give dem en gang smørrelse bagefter skal nok være op til den
enkelte, jeg glemte det, og som skrevet virker det stadig efter et ½år
(7-9-13)

Det ville måske være et idelt juleønske til D.I.Y elektronikmanden, da
de jo sælges som noget til at rense smykke med også, det kunne måske
overtale konen i de mange hjem :)

/Jan

Re: Potmeter rens
tror der mangler lidt rotte i mig så... :-)

er det ikke noget man selv kan lave tænkte jeg lige på...

Rasmus
Re: Potmeter rens

det er da et ældgammelt trick, men virker ikke over for slidte
kontaktflader.
--
Jan_stevns

Re: Potmeter rens

Du skal have sådan en her
http://www.buch-holm.dk/default.asp?pid11%2&productid22 %

De er ret dyre , men kanon til rensning af "svære" steder.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Potmeter rens

Så køber man bare de billige fra brille forretningen (350 kr)

Re: Potmeter rens

Idéen er naturligvis ikke dårlig. Hvad brugte du som rensemiddel i
ultralydsbadet? Selvfølgelig, er potmeterbanen eller/og slæbeskoen slidt, så
er der jo ikke så meget mere at rense på, og så er udskiftning alligevel
eneste udvej.

Karsten H. (7870)
Re: Potmeter rens

True. ved ikke hvad det var, noget der flugte med, skulle blandes som
ajax vand, en hætte til en ½ L :) Det var et ultralydsbad til ikke mange
penge fra Aswo.

/Jan

Re: Potmeter rens
Vil da lige anskaffe mig sådan et ultralydbad så. Har tidligere brugt
det til at rense print med kan jeg huske...

Re: Potmeter rens
Hej Jan

Hvor handler du med dem henne ?

Re: Potmeter rens

Aswo ?
Direkte hos dem
https://esales.aswo.com/ASWO_DK/dk_DK/index.html

Re: Potmeter rens

Smart, især når det er lavet af forhånden værende ting og sager i egne
skuffer.:-) Og den noget lavere frekvens end lige netop ultralyd virker nok
satdig end en børste.

Karsten H. (7870)
Re: Potmeter rens

Ja, for det er jo ikke lige det smarteste at bruge f.eks. acetone til
stoffer, der opløses af det.:-) Ved brug af vandige rensemidler skal man
lige tage udtørring med i betragtning. Til de fleste opgaver vil 2-propanol
og/eller isopropylalcohol være det mest uskadelige for
elektronikkomponenter. Man skal lige være opmæprksom på, at de fleste
komponenter i dag er "vandtætte", så de kan tåle et defluxerbad efter en
bølgelodning.

Men gammeldags, åbne pot.metre og trimmepometre er ikke noget problerm, men
de blå trimmepot.metre er tyætte, men det er nu nok sjælden dem, der skal
under behandling. Der er kun én ting - udskiftning.

Karsten H. (7870)
Re: Potmeter rens

Og kontakt rens kan du også sagtens bruge igen
du kan også bruge Isopropanol som du skriver
Du skal bare vide at gamle potmetere aldrig bliver
som nye , uanset hvad du gør :o)
Prøv se lidt på dette link , især på bilederne af et "gammelt " potmeter.
http://www.geofex.com/Article_Folders/potsecrets/potscret.htm

Der ser du grunden til skrat og støj , så det bedste er
nye potmetere.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen