Potentiometer og præcise kondensatorer

Jeg rodder med en Wien oscillator fra et Linear Tech dataark
(http://www.linear-tech.com/pdf/1028fa.pdf side 16), og jeg mangler
nogle stumper. Det drejer sig om 47nF kondensatorer, der helst skulle
være præcist matchede og et dobbelt 2kOhm potentionmeter med god sporing
imellem sektionerne. Men jeg er ikke helt med på hvilken præcision der
er nødvendig for at komme i nærheden af de opgivne specifikationer. Er
der nogen der kan give et hint?

    Mvh
        Kimjand

Re: Potentiometer og præcise kondensatorer
Hej Kim

Få fat i en flok kondensatore og match 2 af dem. Men hensyn til potmeteret
er
det nærmest umuligt at købe noget man kan være sikker spore godt nok så
man undgår bouncing når man stiller frekvensen. Men igen køb nogle stykker
af potmetrene og prøv om der ikke er et der virker ordentlig.

Mvh Max

Re: Potentiometer og præcise kondensatorer

Kan du anbefale nogle pot-typer? Jeg er lidt på bar bund, da jeg ikke lige ved
hvor man får en rimelige pris/ydelse for pengene.

    Mvh
        Kimjand

Re: Potentiometer og præcise kondensatorer
Hej Kim

ved

Det er ikke så nemt at anbefale noget, problemet er faktisk at udvalget af
den
slags komponenter efterhånden er blevet meget begrænset, man må efterhånden
tage hvad man kan få fat på. Men almindelige Philips eller lignende typer
kan
være en udmærket løsning. Selvfølgelig kan du få nogle præcisions potmetre
til at løse opgaven med, men er du intereseret i at betale et par tusind for
det.
Overvej om du har brug for reguleringen, tænk på om du kan nøjes med nogle
faste frekvenser, det kan jo klares med en omskifter og modstande.

Mvh Max

Re: Potentiometer og præcise kondensatorer

Ok, jeg havde også fået det indtryk at man enten kan få billige eller gode
potentiometre, ikke ret meget ind i mellem...

Jeg har faktisk overvejet det, da jeg har nogle wafer-switches, så det bliver
nok løsningen.

    Mvh
        Kimjand

Re: Potentiometer og præcise kondensatorer
Hej Kim

Som producent idag køber man ikke standardvare, man får lavet lige nøjagtig
det man skal bruge, derfor bliver standardvare markedet reduceret meget
nu om dage.

Hvis du absolut vil have en potmeterløsning, så her jeg en løsning der
måske kan bruges, men så må du sende mig en mail.

Ps: fjern invalid

Mvh Max

Re: Potentiometer og præcise kondensatorer

Uha, jeg bliver nysgerrig, så du får en mail...

    Mvh
        Kimjand

Re: Potentiometer og præcise kondensatorer

@tele.dk og @mail.tele.dk bouncer, så måske skal du maile mig?

    Mvh
        Kimjand

Site Timeline