positions måling ??? RF, Ir , Ultralyd ??? hvad skal man vælge. ..

Hejsa,

    Jeg sider og fundere over at lave sit eget lille GPS agtige system,
bare for at lege med mulighederne... men det er i en meget lille
scala... ala   inden for et område på 1-3m, så vi snakker ikke om
satteliter og andet vildt dyrt grej, men et system som kan bruges
indendørs i et rum.

    Så vidt jeg kan lure det, så er der flere muligheder, men den som jeg
ser som mest oplagt er at bruge 3 base sendere, som skiftes til at sende
et signal ud med fast mellemrum, og med en fast sendestyrke.

    den genstand som så gerne vil ha sin position inden for de 3 base
sendere, vil så skiftevis modtage signalerne, og ud fra modtage styrken
kunne se afstanden mellem denne og den pågældene sender.

    Altså vi snakker om et simpelt basalt system... MEN, hvad pokker skal
jeg bruge som sendere ??? hvis jeg bare vil hurtigt igang ???

    Jeg har kigget på Ultralyds dimser, ala dem som bruges til afstands
målere men de virker meget retnings orienteret...

    Så er der Ir , men der virker det som om modtageren er meget
retningsbetonet også ??? eller kan man få en som er mere spredt ?

    Den sidste del er så RF ... hvor en antenne er mere spredene rundt om
sig, så vidt jeg kan forstå, men hvad frekvensbånd skal jeg lege ved,
uden at træde alt for mange over nallerne ? eller findes der nogen
færdige moduler som kan gøre de ting her for mig (IKKE GPS). ???

--
VH
Lars Molnit

Hvilken opløsning har du brug for?
Hvor nøjagtigt skal det være?
Hvor hurtigt skal det funke?
Hvad med et optisk navigationssystem?

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: positions måling ??? RF, Ir, Ultralyd ??? hvad skal man vælg e...

    Da det er et forsjov/idegivende project, så er der ingen krav som sådan
på det... men optisk er mere eller mindre udlukket, da det ikke må være
synligt, eller hørbart(lyd).... og så er min erfaring med optiske forsøg
af denne slags at der skal utroligt lidt til at forstyre signalerne og
derved blir systemet let sårbart fra ydre kilder.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Re: positions måling ??? RF, Ir, Ultralyd ??? hvad skal man vælge...

Prøv at kigge på
http://oz7ahr.100free.com/Projects/OTS/RoboVenture.zip

Mvh.
Anders

Re: positions måling ??? RF, Ir, Ultralyd ??? hvad skal man vælg e...

    Se det var guld værd :) og gir nu helt andre tanker om det....

    Især da hastigheden er linaer med længden i forhold til tiden :)   og
så vil spredningen være et mindre problem, som hvis jeg gik efter
amplitude tricket.... eneste problem er sync. delen, men det kan jeg vel
regne/fikse mig ud fra :)

    Hmmmm, nogen der kan huske hvor højt op jeg skal i frekvens så jeg ikke
driver hundene til vanvid ?

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Re: positions måling ??? RF, Ir, Ultralyd ??? hvad skal man vælge...

Ja, det virker helt godt :-)

Der er nogle ting med modtageren, som ikke er så godt. Der er en temmelig
stor forsinkelse i den, så lydens hastighed skal angives noget lavere, end
den egentlig er. Ved ca. 25 grader skal den angives til 330 m/s. Der er
noget at lege med. Måske en schmitt-trigger efterfulgt af en flip/flop
(hurtigere reaktionstid - og systemet kan resettes hurtigt, så en måleserie
kan gennemføres på kortere tid), i stedet for dioderne, som forøvrigt er en
spændingsdobler - en zener diode havde nok sin berettigelse her.
Overføringskondensatorerne ved operationsforstærkerne kunne godt vælges til
nogle lavere værdier, idet f.eks. lysstofrør kan støje lidt i systemet.

Processoren (microcontrolleren) anvendt i systemet er en SAB80C535, som er
8051 kompatibel. Det burde være muligt at slette de dele i programmet til
den, som ikke er nødvendige, dvs. styring, temperaturmåling,
kommunikationsprotokollen osv. Envidere er der vist ikke anvendt funktioner,
som ikke findes i andre processor(microcontroller)familier.

Mvh.
Anders

Re: positions måling ??? RF, Ir, Ultralyd ??? hvad skal man vælg e...

    Ok. så selve modtager kredsløbet skal være hurtigere, og mere støjsikret :)

    Uha, den kender jeg godt :( det er samme type som bruges på IHK i
ballerup, på 4 sem... men jeg har i stedet tænkt mig at bruge en PIC18F
kreds, da dem kender jeg rimelig godt... ellers hvis det er måske bruge
en dsPIC30F ... har fået nogen hjem, så jeg kan bruge dem som digital
filtre til at skelne mellem signalerne også... hmmm, det her udvikler sig :)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Re: positions måling ??? RF, Ir, Ultralyd ??? hvad skal man vælge...

:)

Jeps :-)

:)

Jo, det lyder meget godt. Husk dog på at du ikke sådan lige kan modulere
eller på anden hvis lege med lyden, hvis du anvender almindelige
ultralydssensorer. Men en gang DSP vil helt sikkert ikke være dårligt
alligevel.

Mvh.
Anders

Re: positions måling ??? RF, Ir, Ultralyd ??? hvad skal man vælge...
Brug lyd ... fx ultralyd. Placer en lille - ikke retningsbestemt - højtaler
på det du gerne vil positionsbestemme. Placer mindst 3 microfoner omkring
dit område. Forbind alle microfoner til en computer. Hver gang der kommer
lyd fra højtaleren måler du tidsforskellen mellem modtagelsen af lydpulsen
fra de forskellige microfoner ... herefter er det blot matematik at beregne
positionen. Hvis du kan måle tidsforskellen med en præcision på 0,1 ms burde
du få en positionspræcision på ca. 3 cm (den tid det tager lyden at bevæge
sig 0,1 ms).

- Per

PS: Er det til et elektrisk tog?