Pollack 15 Ohm Potmeter ?

Er ved at renovere et par ca 30 år gamle Cerwin Vega S2.
Den har sådan tre stk. potmetre til at regulere mellemtone / diskant -for &
bag.
De er mærket 15 Ohm Pollack.Nu har jeg så kigget elektronikbutikker på
nettet ,
for at købe sådan seks stykker , men synes slet ikke jeg kan finde dem ?
Nogen der måske kender noget til det ?
Prøver om jeg kan sætte et foto ind på Binaer under navnet pollack.

Tusind tak

Re: Pollack 15 Ohm Potmeter ?
Hej Henrik.

Er de itu siden de skal skiftes ?

Mvh Max

Re: Pollack 15 Ohm Potmeter ?

Når jeg prøver at regulere , så bliver forbindelsen til højtt. ligesom
"hakket i stykker"
Ligesom en løs forbindelse..Når jeg drejer hjælper det også MEGET lidt.Så
lidt at jeg ikke er sikker på om det er mig selv der hører forkert :))
Tror sørme de potmetre er kaput..har jo også siddet der siden 1978  :))

Re: Pollack 15 Ohm Potmeter ?

Bare giv dem en gang massage, 100 gange op og ned. Det ligner trådviklede
potentiometre, det er lavet til at holde i 1000 år, så er de ikke slidt op
eller
brændt istykker, ja så er der såmandt ingen grund til at skifte dem.

Da potentiometret jo sidder i serie med enheden, en enhed der variere
i impedans alt efter frekvensen, ja så er der ikke meget fidus i at
regne på noget, man kan pejle sig frem til en fast modstand hvis
man har lyst til det.

Mvh Max

Re: Pollack 15 Ohm Potmeter ?

Nej, du skal bare gå i den rigtige forretning.

De ligner 5W trådviklede eller sådan noget.

Re: Pollack 15 Ohm Potmeter ?
Hej Henrik

Det diagram ser ud til at være forkert, kondensatorene på
2 af potmetrene ser ud til at være anbragt sært.

Mvh Max

Re: Pollack 15 Ohm Potmeter ?

Det ser ihvertfald underligt ud. Der deles overhovedet ikke på bassen, den
får det hele råt, men samtidigt ser det ud til at delefrekvens til
mellemtone og diskanter varieres (lidt) i takt med at der skrues på potmetre
?

mvh Ebbe

Re: Pollack 15 Ohm Potmeter ?

Der skulle deles 200 / 4000 ..ved ikke hvor stejlt..

Henrik.

Re: Pollack 15 Ohm Potmeter ?

Diagrammet er lidt underligt, man åarallelkobler en modstand og en
kondensator, det vil sige at de højeste frekvenser dæmper man ikke ret
meget, hvorimod de laveste dæmpes mest.

Re: Pollack 15 Ohm Potmeter ?
Hej Klaus

Hvis man skruer potmeteret ud i den ene ydrestilling, ja så kortslutter
man kondensatoren, jeg tror ikke det er koblet sådan, det må være
en tegnefejl.

Mvh Max

Re: Pollack 15 Ohm Potmeter ?

Har du givet de gamel "massage" ?

Re: Pollack 15 Ohm Potmeter ?

Har prøvet , men selve akslerne på potmetrene er også vakkelvorne.
Kun guderne ved hvad de sidste to ejere har lavet ved de potmetre .
Ryk akslen 1/2 mm til en af siderne og forbindelsen bliver afbrudt.
næsten et helt morseapperat !
Det hjalp ikke med massage desværre , for de nye potmetre der skal i ,
er nok kostbare X 6 styk   :)

Henrik.

Re: Pollack 15 Ohm Potmeter ?
Hej Henrik

http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/index.asp

Har nogle 4W typer til 32 kr. stk. gad vide om de
ikke kan holde til dit brug.

Mvh Max

Re: Pollack 15 Ohm Potmeter ?

De ser interessante ud , især til prisen !
Spørgsmålet er så , om de rent fysisk kan være på delefilteret ?
Tre styk på rad og række fylder en del.
En skam der ikke er mål på dem eller eventuelt et foto af dem...

Henrik.

Re: Pollack 15 Ohm Potmeter ?

Ville det egentlig ikke være mere smart af mig hvis jeg nu bare fik fat i
nogle 30-40 Ohm`s
 potmetre i stedet for 15 Ohm ? De må kunne dæmpe endnu mere ?
 Eller er der en "bivirkning" ?
 Bare en tanke...

  Henrik.

Re: Pollack 15 Ohm Potmeter ?
Hej Henrik

Det delefilter der er i den højttaler er alligevel lavet på en så
ringe måde at du ikke risikere noget ved at sætte større
potentiometre i.