PMR fusk ;) - Page 3

Re: PMR fusk ;)

Jeg har set et meget lille halogenspot på 20 watt. En 10 watts kan da ikke
give meget lys.

Jeg har en lille pære i min natlampe på 20 watt. Jeg har også en
halogenlampe på 500 watt samt en hjemmebygget lysdæmper der kan styre den.
Den er ikke særlig stor.

Inde på delboyenterprises er det et eksempel på en PMR der opgraderes til 5
watt (x10 af orig. effekt).

OT: Jeg bruger som regel en gasloddekolbe beregnet til kobberrør. Så varmer
jeg lige spidsen på min elektronik-loddekolbe og er klar til at lodde med
det samme.

Re: PMR fusk ;)
"B. G. Jørgensen" <-> faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

Den med de afbrændte hjerneceller var nu mest ment som en morsomhed (hence
the smiley). Men i øvrigt har du ret. PMR anvender cirkus 446 MHz i Europa.
Om de i øvrigt anvender det samme frekvensområde i Afrika ved jeg faktisk
ikke. Men det er en anden historie.
Det med afkølingen kan dog godt være et reelt problem. Især hvis du isætter
nogle andre strømkilder. Tænk bare på de (noget sjældne men dog
eksisterende) historier om Nokiatelefoner der er eksploderet.

Det er faktisk en fin side du har fundet der :)

Selv om noget af det er noget vrøvl skal du dog være opmærksom på at et par
af de knap så elektroniske (elektrotekniske?) problemstillinger der er
blevet nævnt her nu er reelle nok.

[...]

--
Med Venlig Hilsen:  Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"I was Sir Hump-a-lot riding my Guineverre"
Re: PMR fusk ;)

PMR anvender cirkus 446 MHz i Europa.
Omkring 433,075 MHz til 433.975 Mhz - altså lige midt i det frekvensområde,
radioamatører har fået tilladelse til.

433,9 Mhz snes også at være populær til at låse og åbne biler med. Hold ind
på en parkeringsplads ved et supermarked etc. med en UHF-håndholdt. Når du
ser en, der lige skal til at låse sin bil med et tryk på bilnøglen, trykker
du på din taste og hans bil bliver ikke låst.

Det blev i øvrigt med al ønskelig tydelighed demonstreret i tysk TV for
nylig, hvor man gentagne gange således blokkerede signalmodtageren i bilen,
så den ikke blev låst. Nogle få bilejere opdagede det, men langt de fleste
observerede det ikke, hvor bilen simpelthen stod åben for enhver tyv (og
ikke en gang indbruds-). Det giver jo unægtelig også problemer med
forsikringsselskaberne, for der har jo ikke været indbrud med synlige spor
(knaldede ruder etc.)
Karsten H. Jensen

Re: PMR fusk ;)

frekvensområde,

Nej - 446,000 MHz til 446,100 MHz.

Mvh.
Anders

Re: PMR fusk ;)

På ejendommeligvis fremsatte Henrik Bøgh følgende påstand:

Jeg synes, at det er langt ude at sammenligne en en legetøjs walkie
talkie købt i en legetøjsbutik med en PMR. Det tyder meget på, at du
slet ikke har kendskab til en PMR og deres potentiale.

Claus

Re: PMR fusk ;)
Claus Tersgov faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

PMR er bare en standardbetegnelse for sendere der sender i et specifikt
frekvensområde, med en specifik modulationstype og en begrænset effekt -
ligesom bil bare er en standard for et køretøj der har hjul, lygter og
bremser.
Både en Fiat 127 og en Audi S8 opfylder standarden bil, men deres
potentialer er vidt forskellige.
At du ikke er klar over at der faktisk fåes udstyr der opfylder
PMR-standarden i legetøjsbutikker beviser bare at du rent faktisk ikke har
sat dig ordentligt ind i hvad du har mellem hænderne (typisk dansk træk).

Undskyld Hauge :)

Med Venlig Hilsen:  Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Nobody looks good in brown lipstick"
Re: PMR fusk ;)
Jeg kunne læse om en der havde skrevet at en UHF sende FM moduleret og det
er også rigtigt men den kan sikkert også sende AM moduleret. Durty cycle kan
man ikke snakke om når man bruger FM. FM står for frekvens moduleret. Jeg
syntes at det er forkert at bringe ordet durty cycle på bane.

Angående sådan en UHF radio hvor langt vil du sende. Der hvor jeg arbejde
bruge vi også radio HF VHF UHF. Vores sende  er noget kraftiger en sådan en
PMR og der køre vi med UHF som LOS ( så langt øjet kan se ).

SÅ ved du det. DU må endelig spørge hvis der er mere du vil vide.

MVH
Dennis Olesen

Re: PMR fusk ;)
Dennis Olesen faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

Jeg har ikke på noget tidspunkt indført - endsige anvendt - begrebet duty
cycle (som jeg i øvrigt er udemærket bekendt med).
PMR-standarden tillader dog ikke anvendelse af AM (der henvises i øvrigt til
ITST publikation nr. 00 022 af okt. 2002 - undskyld igen Hauge :))

Øhm - alt det her vidste jeg godt. Er du sikker på at du har svaret på det
rigtige indlæg?

Med Venlig Hilsen:  Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"No. But then again; i could be lying..."