PMR fusk ;)

Nogen der ved hvordan man kan øge sendeeffekten på sådan en PMR walkie fra
Aldi så man får 4 watt eller deromkring. Ja, det er sikkert ulovligt men
hvis man kun bruger den på ferien I Marokko så er der vel ikke nogen der gør
nogen ståhej (og man sparer en hulens masse GSM-penge!) :)

På forhånd tak :)

Re: PMR fusk ;)
Hej B.G.

gør

Ikke at jeg vil hjælpe dig med at bygge de radioer om, ligesom jeg heller
ikke vil fortælle dig hvordan du brækker ind i naboens hus. Men har du
overvejet hvordan de behandler folk de opdager bruger sådant noget
udstyr dernede ?

Mvh Max

Re: PMR fusk ;)

Er du ikke lidt paranoid?

Re: PMR fusk ;)
Hej Søren,

Er _du_ ikke lidt ude af trit med realiteterne ?
(Der skal meget mindre til at komme grueligt galt afsted i Marokko !)

--
Venlig hilsen,
Søren

[...]

Nej. Lige netop i det nabolag har de et lettere upropertioneret forhold til
overtrædelser og straf set med danske øjne. Også omkring den slags ting.

--
Med Venlig Hilsen:  Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Don't mess with my boss' dingo"
Re: PMR fusk ;)

bygge PMR om = brække ind i naboens hus, det mener du da ikke alvorligt? :)

Ved nærmere eftertanke, er det så overhovedet ulovligt at bygge en PMR om
hvis man ikke bruger den i Danmark? Man kan jo også købe radiosendere
lovligt uden at bruge dem.. hvis man vil sense så skal man vel bare have en
licens til sin radio/PMR så er man lovlig igen :)

Hvad angår ferien, hvad mener du helt præcist? At de tror jeg er hemmelig
agent eller sådan noget? Det skulle vel lige være Mossad LOL ;)

Re: PMR fusk ;)
Hej B. G.

en

Hvad er ideen i at bygge den om hvis man ikke vil bruge den, og da du jo
ikke
har tilladelse til at bruge den og agter at bruge den i et land der er
medlem af
ITU, ja så beder du andre hjælpe dig med at bryde loven og det er da
umoralsk.

Jeg kender såmædt et par stykker der blev smidt i fængsel i nordafrika fordi
de havde en 2 meter radio i lommen. Og er du sikker på at der ikke er
dødsstraf
for at være pirat i det land, det er der i en del lande uden for den
vestlige verden.

Mvh Max

Re: PMR fusk ;)
om

Så du bryder aldrig loven selv? Dit plankeværk er ikke for højt? Du kører
ikke for stærkt? Du går ikke skrådt over vejen? Alle dine elektriske
installationer er lovlige? Du har betalt licens? Din bil mangler ikke en
baglygtepære? Hvad med VVS? Dine træer ind mod naboen?

Der skal da nok være et sted hvor du bryder loven så tag det nu roligt :)

Jeg er nok ikke den eneste som vil spare nogle kr. ved at spare på mobilen i
ferien LOL

hemmelig
fordi

Sandsynligheden for at jeg bliver henrettet er nok ikke så sandsynlig :)

Men tak for advarslen anyway (ps: hvad lød anklagen på med de der 2m
radioer?)

Hilsner(HMRS)

Re: PMR fusk ;)
Hej B. G.

Du forstår bare ikke budskabet :)

Jeg tror egentlig ikke det gik op for dem, men ved hjælp af nogle fra et
konsulat lykkedes det dem at overbevise det  stedlige politi om at de
gerne måtte have de radioer, en amatørlicens er jo næsten gældene
globalt.

Mvh Max

Re: PMR fusk ;)
Hejsa,

I så fald henter Max i hvert fald ikke medskyldige her i gruppen... Han
kan selv ;) og det udgør jo en væsentlig forskel, om man bryder loven ved
at køre 200 (op på pedalerne Max ;) for egen vindings skyld (fartglæde,
travlhed eller whatever), eller om man gør det _for_andre_ der ikke uden
hjælp ville have brudt loven.

Ud over det, er det vist heller ikke så populært, at bede en radioamatør
om hjælp til at støje på et amatørbånd ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Jamen så håber jeg da Max vil udtrykke sin bekymring og forklare sig lidt i
detaljer fremfor at fortælle gamle sørøverhistorier :)

Jeg ønsker ikke at være til gene for nogen, jeg kan bare godt lide at rode
med ting. PMR'er har rimelig kort bølgelængde så jeg tror ikke evt. 'støj'
vil nå så langt, selv ikke hvis man fordoblede effekten.

Uanset hvad får man den næppe med i et fly alligevel.

Re: PMR fusk ;)

Og hvorfor tror du ikke det?

--
M.V.H
Christian Iversen

Re: PMR fusk ;)
radioamatør
lidt
rode
'støj'

'Line-of-sight' er ret vigtigt ved den bølgelængde.... derfor rækker de så
kort. Det er både godt og dårligt, det gode er at de ikke plages af støj
langvejs fra, det dårlige er at de ikke rækker særligt langt når der er
noget i vejen for signalet. Den jeg købte rækker megt dårligt, LANGT under
specifikationerne ("op til 5 km" LOL). Men det gør nu ikke så meget fordi
mobil er så billigt hjemme her i Danmark.

Re: PMR fusk ;)
"B. G. Jørgensen" <-> faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

Ja. Med mindre du har en passende licens eller ombygningen er godkendt efter
gældende foreskrifter er det.

Ja men de radiosendere er enten 1) bygget af folk med licens eller 2)
godkendt af ITST.

Jeg ved fra de folk jeg kender der har sejlet derned at området omkring
Gibriltarstrædet er der ret strenge krav m.h.t. tilladelser og
radiokommunikation.
Man skal passe på lige snart man forlader internationalt stræde sydpå at man
ikke får en torpedobåd op i røven, hvis man ikke er 105% sikker på at man
har alle tilladelser på plads.

--
Med Venlig Hilsen:  Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"I use my breasts to get other people's attention"
Re: PMR fusk ;)
Med mindre du ved en del om HF / radio sendere så få dig et billigere gsm
abonnement...
det kan aldrig svare sig at lave det stunt og som du selv siger er det
ulovligt og ikke værd at røre ved med en ildrager.

/mvh
l. madsen

gør

Re: PMR fusk ;)

På ejendommeligvis fremsatte B. G. Jørgensen følgende påstand:

Det vil jeg også gerne vide, og jeg har tænkt mig at bruge min i
internationalt farvand!

Claus

Re: PMR fusk ;)

Radiorelementet gælder globalt.

4 Watt ud fra en PMR, håndholdt giver en tur på skadestuen, når den
nedsmelter.

0cr

Re: PMR fusk ;)

På ejendommeligvis fremsatte 0cr følgende påstand:

Det tror jeg ikke på...

Claus

Re: PMR fusk ;)
Claus Tersgov faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

En større strømforsyning og udskiftning af passende transitorer til nogle
med en støre beta-værdi kan i mange tilfælde gøre det.
Men det kræver selvfølgelig at du har mulighed for at opnå passende
afkøling, at antennen kan bære det og du er villigt til at brænde et
passende antal hjerneceller af på det :)
Jeg vil anbefale dig at kaste dig over ARRL Handbook for Radio Amateurs (35
US$ - www.arrl.org) og Vejen til sendetilladelsen (128,- - www.edr.dk) hvis
du mener projektet seriøst.

Med Venlig Hilsen:  Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Would a wingless fly be called a walk?"
Re: PMR fusk ;)

På ejendommeligvis fremsatte Henrik Bøgh følgende påstand:

Hvorfor dog det?

 Min kammerats amatør radio klarer snildt fem watt, og den er ikke
meget større end en PMR, (det der er større, er batteriet),  og min
egen håndholdte VHF sender ganske problemløst med fem watt, uden at
den nedsmelter og uden at jeg ødelægger hjerneceller!

Det er muligt, at en billig PMR radio ikke kan tåle så stor en effekt,
men den kan sagtens modificeres til at sende med 2 -2,5 watt uden at
blive ødelagt. Eksempelvis Australien har nyhedsgrupper og fora, hvor
man debatterer modifikationer af PMR radioer, og mange af de små PMR
er ret nemme at ændre. Enkelte kræver slet ikke hardware indgreb, men
blot en kode for at åbne en speciel settings menu.

Den halve watt effekt er ikke et krav, der er defineret ud fra
tekniske begrænsninger.

Claus

Site Timeline