plus minus 15v psu

Jeg har gang i noget hjemmebyggeri og er nu nået til at jeg skal bruge
noget forsyning. Men pga et stramt budget (læs: en af mine venners SU),
prøver jeg at gøre det billigst muligt.

Det jeg skal bruge er 15V+ samt 15v-. Det er lykkedes mig at anskaffe
mig en +14v forsyning og regner med det vil være nok, jeg regnede så med
det var en simpel sag at få sat en inverter på, så jeg ku få +14 og
-14.. men det var det så ikke.
Jeg har fundet et par invertere fra Maxim og Linear, men de gå kun op
til max 6v eller noget i den stil.

Jeg overvejer så at bakse en forsyning sammen selv.. men allerede der
begynder det at koste lidt flere penge end der egentligt er.. plus en
transformator i kassen nok vil lave lidt mere støj end det kredsløb syns
er sjov... tror jeg :)

Er der nogen der har nogle fantastiske idéer til mig, er sårn gået lidt
i stampe ?

Mvh
Anders B
2års Elektronik fagtekniker lærling, aka mekaniker
anderswb (snabel-a) mailme (prik) dk

Re: plus minus 15v psu

Hvis ikke det er den vilde effekt du skal bruge, så kan trafoer sikkert
anskaffes brugt for lidt Cola - alternativt 2 trafoer, 7815 og 7915 eller
noget lignende.
/Morten

Re: plus minus 15v psu

JA, eller man ka købe en trafo der er delt op så du ka trække to gange
24 volt ud... men så skal man osse lige bruge en brokobling.. og nogle
7x15'ere som du siger.. også lige nogle kondensatorer også er jeg flad :/

Det jeg fisker efter er lidt en metode til at få vendt den spænding om..
sårn for under 60 kr... men ka godt se det bliver sgu nok lidt svært :(

Re: plus minus 15v psu

Altid gem hvad du falder over :)
kasettebåndoptager , tuner , osv
der er masser af komponenter der kan bruges til det "lille budget"
båndoptager er næsten altid med to eller flere udtag transformator.

du skriver ikke noget om din effekt ?

jeg er bange for at det ikke gør det billiger eller nemmere for den sags
skyld
her eks en liste fra Maxim over inverter du kan downloade en pdf fil med
diagram
og inkøbs liste nogle går meget højt op i spænding (72V) men igen
jo mere effekt jo dyrere
http://www.maxim-ic.com/cookbook/powersupply /

om den er fantastisk , ved jeg ikke men den er ivertefald gammel :)
hvis du er under 200 mA så er dette måske en mulighed
http://www.reconnsworld.com/power/voltinvert.gif

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Hehe jo tak, ang. at gemme ting.. men bor for tiden stadig hjemme på et
bette værelse.. også er det sgu begrænset hvor meget lort man ka gemme på :D

Jeg ved ikke helt hvor meget effekt det er.. men tror faktisk godt jeg
ka trække det under 200mA.. men den kontruktion er kun til max 12Vdc :(

Re: plus minus 15v psu

"Anders B" skrev i en meddelelse

.. men den kontruktion er kun til max 12Vdc :(

Prøv du bare at smide 14 - 15 V på den
555 kan tåle 18 V hvis jeg husker rigtig
se hvad der sker køb evntuelt en ekstra 555 :)
der er ikke komponenter for ret mange kroner i
det diagram

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Ah cool, tak du.

Ser lige om det ikke er nogle dimser det skulle være muligt at finde på
jobben imorgen :)~

Re: plus minus 15v psu
Hej Anders,

Hvis den negative forsyning ikke er så krævende som den positive kan du
trække en negativ ende direkte fra trafoen via et par kondensatorer og
dioder (og en regulator hvis der er behov for det).

Ellers ned i den nærmeste container og finde en gammel båndoptager ell.
lign. hvorfra du ofte kan skrælle en centertapped trafo og tilhørende
Graetz-bro mv.

--
Venlig hilsen,
Søren